چهارشنبه ٠٩ مهر ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی 
ماهنامه مبلغان
در سایه سار نخل ولایت و رهبری -3
مقام معظم رهبری هنگامی که دروس انموذج و صمدیه می خواند، شرح امثله و صرف میر را تدریس می کرد. در واقع وی در سیزده سالگی به دو روضه خوان درس می داد. آشنایی با این شاگردان، زمینة منبر رفتن او را فراهم کرد. ایشان برای اولین بار بر فراز منبر از روی جلاءالعیون علامه مجلسی و مجمع الفروع (حاوی فتاوای آیت الله بروجردی) مطالبی را خواند و مورد تشویق روضه خوانان قرار گرفت.
در سایه سار نخل ولایت و رهبری -2
در شجره نامه خاندانش سلطان العلماء سید احمد دیده می شود که او با پنج واسطه از اخلاف حضرت علی بن الحسین (علیهم السلام) می باشد. سید احمد فرزند میر سید محمد مداینی در اواسط قرن چهارم هجری به ایران هجرت کرد و در منطقه جبال (عراق عجم) اراک کنونی اقامت گزید و چون تحت تعقیب مأموران بنی عباس بود، به هزاوه (زادگاه امیرکبیر) پناه برد. سرانجام به سال 360 هجری هنگام اقامة نماز به فیض شهادت نائل گردید.
در سایه سار نخل ولایت و رهبری -1
سخن از فرزانه ای عالیقدر و فرهیخته ای بلندپایه است که نمی توان به کمک واژه ها و ترشحات قلم، ابعاد و جوانب حیات پربار و کارنامه نورانی معظم له را به درستی ترسیم نمود. عالمی از تبار خاندان طهارت، فقیهی حماسه آفرین، فداکاری از شجرة طیّبة حسینی، ستاره ای تابناک در منظومه منور مفاخر تشیّع، سروی از باغ فضل و فضیلت، شاهدی بر ایثار و شهادت، چشمه جوشان نجابت و کرامت، قلّة استوار صلابت و پایداری.
سوژه های تفسیری (1) (بیان نکاتی از جلسات تفسیر) -4
یکی از مواضعی که پیام الهی را می شود دریافت کرد و مفسران نیز در تفاسیرشان گاهی توجه می کنند، « اختلاف تعابیر در یک موضوع» است. گاهی خداوند در یک موضوع تعابیر مختلفی در آیات دارد. این اختلاف تعبیر از آن بزنگاه هایی است که در فهم مطلب به ما کمک مهمی می کند.
سوژه های تفسیری (1) (بیان نکاتی از جلسات تفسیر) -3
یکی از راه های فهم و استنباط صحیح از آیات الهی این است که آنها را در کنار هم ببینم و مقایسه کنیم. به عنوان مثال، قرآن درباره پیامبر (صلی الله علیه و آله) نکاتی دارد. اول اینکه مؤمنین را نسبت به ایمان به حضرت امر کرده است.
سوژه های تفسیری (1) (بیان نکاتی از جلسات تفسیر) -2
قرآن خود را "كِتابٌ مُبِينٌ" و "تِبْياناً لِكُلِّ شَیْ ءٍ" معرفی کرده است و همه چیز را آشکارا بیان فرموده؛ چراکه کتاب مبین، همه چیز را روشن و آشکارا بیان می کند. سؤالی که باید پاسخ بدهیم، این است که چرا شیعه ادعا می کند آیه ابلاغ در ارتباط با ولایت امیرالمؤمنین (علیه السلام) است؟
سوژه های تفسیری (1) (بیان نکاتی از جلسات تفسیر) -1
قرآن كريم كتاب هدايت همه انسانها و برای همه زمانها است؛ پهنه زمين و گستره زمان، حوزه نورافشانى خورشيد هماره تابان قرآن كريم است و اختصاصى به عصرى يا اقليمى مخصوص و يا نژادى ويژه ندارد؛ و عنایت به همین نکته برای توجه ویژه مبلغین به بهره مندی بیشتر از این مأدبه و سفره ضیافت الهی کافی است.
نظام اخلاقی اسلام (11)؛ توکل بر خدا -6
توکل و واگذاردن امور به خدای قادر، عالِم و آگاه از همه چیز، علاوه بر اینکه از بهترین اعمال صالح است، آثار و پیامدهای مثبت و مفید فراوان نیز به همراه دارد.
نظام اخلاقی اسلام (11)؛ توکل بر خدا -5
در اهمیت توکل همین بس که در چندین آیۀ قرآن به آن توصیه شده و از صفات مؤمنان و برنامه های پیامبران خدا (علیهم السلام) شمرده شده است.
نظام اخلاقی اسلام (11)؛ توکل بر خدا -4
امام خمینی (ره) در بیان درجات توکل، متوکلان را به سه گروه تقسیم کرده، در معرفی گروه دوم می نویسد: «طایفۀ دوم، اشخاصی هستند که با برهان یا با نقل معتقد شدند و تصدیق کردند که حق تعالی مُقدِّر امور و مُسبِّب اسباب است... اینها در مقام عقل توکل به حق دارند... زیرا که ارکان توکل را ثابت نموده اند ...»

<< صفحه قبلی4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 صفحه بعدی >>