چهارشنبه ٠٩ مهر ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی 
ماهنامه مبلغان
سی درس تربیتی و اخلاقی از دعای ابوحمزه ثُمالی -16
امام(علیه السلام) در بخش دیگری از مناجات خود به گرفتاری های انسان در قبر می پردازد و می فرمایند: «فَمَنْ يَكُونُ أَسْوَأَ حَالاً مِنِّي إِنْ أَنَا نُقِلْتُ عَلَى مِثْلِ حَالِي إِلَى قَبْرِي، [قَبْرٍ] لَمْ أُمَهِّدْهُ لِرَقْدَتِي، وَ لَمْ أَفْرُشْهُ بِالْعَمَلِ الصَّالِحِ لِضَجْعَتِي؛ بدحال تر از من كيست اگر من بر چنين حالي به قبرم وارد شوم؟ قبري كه آن را براي خواب آماده نساخته ام، و براي آرميدن به كار نيك فرش ننموده ام.»
سی درس تربیتی و اخلاقی از دعای ابوحمزه ثُمالی -15
امام(علیه السلام) در این فراز به همراه مناجات به موضوع اعتقادی معاد و لحظه جان دادن و احوالات قبر و عالم برزخ پرداخته و می فرمایند: «أَبْكِي لِخُرُوجِ نَفْسِي أَبْكِي لِظُلْمَةِ قَبْرِي أَبْكِي لِضِيقِ لَحْدِي أَبْكِي لِسُؤَالِ مُنْكَرٍ وَ نَكِيرٍ إِيَّايَ؛» گریه می کنم براى جان دادنم، گریه می کنم براى تاریکى قبرم، گریه می کنم براى تنگى لحدم، گریه می کنم براى سؤال نکیر و منکر از من.
سی درس منتخب از سی جزء قرآن -22
در برخی آیات قرآن، از انسان به عنوان موجود شریف و جانشین خدا در زمین یاد شده. در برخی دیگر به عنوان نادان، ناسپاس، طغیانگر وکم ظرفیت. از ملاحظۀ این دو نوع آیات، این سؤال پیش می آید که آیا طبیعت انسان، شریف است یا خبیث؟!
سی درس منتخب از سی جزء قرآن -21
در سورۀ لقمان، هشت آیه (12-19) دربارۀ لقمان حکیم و نقل بخشی از پند و اندرزهای مهمّ او آمده است. این مرد حکیم، پس از بیان مطالب مربوط به تحکیم پایه های مبدأ و معاد، می گوید: «پسرم! نماز را برپا دار و امر به معروف و نهی از منکر کن و در برابر مصائبی که به تو می رسد، شکیبا باش که این از کارهای مهمّ است!».
سی درس منتخب از سی جزء قرآن -20
در سوره قصص، آیه 5 و 6 می فرماید: «ومى خواهيم بر آنها كه در سرزمين [مصر] زبون شده اند تفضّل كنيم و ايشان را پيشوايان و وارثان [سرزمین مصر] قرار دهیم. و در زمين به آنان قدرت دهيم، و به فرعون و هامان و لشکریانشان آنچه را از آن بیم داشتند، نشان دهیم».
اميرالمؤمنين علي(علیه السلام) و حيامداري جامعه -4
اميرالمؤمنين(علیه السلام) در جهت حيامداري مردم، زمينه هاي حياورزي را بر مردم آشكار مي نمودند تا با اين افسار مهار كننده، جامعه اي سالم براي مردم به ارمغان آورده، آنها را اهل بهشت کنند.
اميرالمؤمنين علي(علیه السلام) و حيامداري جامعه -3
حیا در زندگی انسان، ارتباط خاصی با دیگر گزاره های اخلاقی دارد که در اینجا به برخی از موارد آن اشاره می شود: الف) حيا و حُسن عمل ب) حيا و اخلاق مداري ج) حيا و مهار نفس ....
اميرالمؤمنين علي(علیه السلام) و حيامداري جامعه -2
نهايت مردانگي آن است كه انسان از خودش حيا كند و اين، بدان جهت است كه علت حيا از فرد سال خورده،زيادي سن و سفيدي ريش او نيست؛ بلكه از خردمندي اوست. پس اگر اين گوهر، درون ما نيز باشد، شايسته است از او حيا كنيم و عمل قبيحي را در محضر او انجام ندهيم.
اميرالمؤمنين علي(علیه السلام) و حيامداري جامعه -1
وجود اخلاق حرفه اي در عرصه هاي گوناگون اجتماعي، سياسي، نظامي، اقتصادي، اداري و غيره، موجب نياز به «نظام مهار كننده» در پرتو «حيامداري» می‎ شود؛ زيرا حیا در رأس اين نظام مهاركننده قرار دارد.
سی جلسه بیان احکام -21
مسئله: خواندن چهار سوره ای که آیة سجده دارد بر جُنب و حائض حرام است حتی «بسم الله الرحمن الرحیم» اگر به قصد یکی از آن چهار سوره گفته شود.

<< صفحه قبلی10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 صفحه بعدی >>