چهارشنبه ٠٩ مهر ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی 
ماهنامه مبلغان
استفتائات مقام معظم رهبری(حفظه الله)
آنچه پیش رو است استفتائاتی از مقام معظم رهبری(حفظه الله) است در رابطه با احکام عزاداری که در پایگاه اطلاع رسانی دفتر معظم له در دسترس می باشد.
سوده‏‌های الماس / (ذکر مصائب عاشورا) -3
در میان کاروان اُسرای کربلا (اهل‌بیت امام حسین (علیه السلام)) دختر کوچکی بود به نام «رقیه»؛ رقیه (علیها السلام) سه سال بیش‌تر نداشت و همراه اسیران در شام بود. او علاقه‌ی زیادی به پدر (امام حسین (علیه السلام)) داشت.
نظام اخلاقی اسلام (13) عبادت و حضور قلب در آن -5
استخفاف نماز، مصادیق مختلف دارد؛ از قبیل اهمیت ندادن به نماز، مراعات نکردن آداب و شرایط آن، دقت نکردن در ادای کلمات، باعجله خواندن و عدم رعایت طمأنینه در اذکار و افعال نماز و... .
نظام اخلاقی اسلام (13) عبادت و حضور قلب در آن -4
از کلام امام خمینی(ره)آن عارف بزرگ استفاده می شود که برای رسیدن به «حضور قلب» دو راه اصلی وجود دارد: 1. فراغت قلب از امور دیگر که از طریق فراغت وقت و از طریق مراقبت و جلوگیری از پرواز طایر خیال به شاخه های مختلف، حاصل می شود. 2. تفهیم نمودن اهمیت عبادات به قلب که از طریق درک اسرار و حقایق عبادات به دست می آید.
نظام اخلاقی اسلام (13) عبادت و حضور قلب در آن -3
قلب و روح و حقیقت عبادت، حضور قلب است. نورانيت و مراتب كمال آن، بستگی به حضور قلب و مراتب آن دارد؛ زیرا مقصود اصلی از عبادت، تزکیه و پاکسازی نفس است. تزکیه در صورتی حاصل می شود که انسان به هنگام عبادت، غافل نباشد و آن را با توجّه انجام دهد که از آن به «حضور قلب» تعبیر می کنیم.
نظام اخلاقی اسلام (13) عبادت و حضور قلب در آن -2
مرحوم نراقی می گوید: حضور قلب، عبارت است از: فارغ ساختن دل از غيرکاری كه به آن مشغول است تا اینکه بداند چه مى كند و چه مى گويد؛ و فكر او به جای ديگری نرود. پس هرگاه فکر انسان از تمام امور دیگر منصرف شد، تنها به یاد آن عملی باشد که به آن مشغول است و در قلبش از آن غافل نباشد، «حضور قلب» حاصل می شود؛ که به آن «خشوع قلب» نیز گفته می شود.
نظام اخلاقی اسلام (13) عبادت و حضور قلب در آن -1
عبادت، در لغت به معنیِ تذلّل و خضوعِ بی نهایت است و در اصطلاح دینی، یعنی تذلّل و خضوع در برابر موجودی با اعتقاد به «اُلوهیت» یا «ربوبیت» او. عبادت صحیح، اطاعت بی قیدوشرط و فرمانبردارى آگاهانه از خدا، در تمام زمينه هاست و عبوديت كامل، آن است كه انسان، جز به معبود واقعى نیندیشد، جز در راه او گام برندارد و هر چه غير اوست فراموش كند، حتى خويشتن را! و نتيجه نهایی آن، غرق شدن در «اقيانوس رحمت» خداست.
آیات مرتبط با رخدادها (63)؛ عبور حضرت موسی(علیه السلام) و یارانش از دریا -7
و كسانى از شما را كه در روز شنبه [از فرمان خدا] تجاوز كردند، نيك شناختيد، پس به آنان گفتيم: به صورت بوزينه هاى طرد شده اى در آیيد! ما آن [عقوبت ] را براى حاضران و [نسلهاى ] پس از آن، درس عبرتى و براى پرهيزگاران پند و اندرزى قرار داديم.
آیات مرتبط با رخدادها (63)؛ عبور حضرت موسی(علیه السلام) و یارانش از دریا -6
از بررسی تاریخ زندگی پیامبران، امامان و علمای بزرگ استفاده می شود که رهبران الهی موظف اند مردم را به بندگی خدا دعوت کرده، از اطاعت طاغوت برحذر دارند.
آیات مرتبط با رخدادها (63)؛ عبور حضرت موسی(علیه السلام) و یارانش از دریا -5
از آیات و روایات استفاده می شود که بنی اسرائیل قومی لجوج و بهانه گیر بودند، به گونه ای که با بهانه جویی های خود بارها حضرت موسی(علیه السلام) را ناراحت می کردند. در قضیه عبور از دریا نیز نقل شده است: وقتی حضرت موسی(علیه السلام) عصا را به دریا زد، دریا شکافته شد و دوازده راه پدید آمد تا هر کدم از اسباط دوازده گانه بنی اسرائیل از راهی مستقل بروند.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>