چهارشنبه ٠٩ مهر ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی 
ماهنامه مبلغان


سی جلسه بیان احکام -20

جلسه بیستم: احکام علوی(علیه السلام)

مسئله: پوشیدن لباس هایی که اسم اهل بیت(علیهم السلام) بر آن نوشته شده است، اشکال ندارد اما کسی که وضو و طهارت ندارد، نباید بدن خود را به آن اسماء متبرکه، برساند.

جلسه بیستم: احکام علوی(علیه السلام)

مسئله: شناخت و معرفت نسبت به اهل بیت(علیهم السلام)، واجب است.[1]

مسئله: بر شیعیان، واجب است در تمام امور خود، پیرو و مطیع ائمه اطهار(علیهم السلام)باشند.[2]

مسئله: تولّی و محبّت به اهل بیت(علیهم السلام)(مخصوصاً علی(علیه السلام)) و تبرّی و بیزاری جستن از دشمنان آنها، از واجبات قطعی است.[3]

مسئله: شرط پذیرفه شدن اعمال عبادی، محبّت و پیروی از امام علی(علیه السلام) است.[4]

مسئله: بنابر احتیاط واجب، مسّ اسم پیغمبر(صلی الله علیه و آله) و امام(علیه السلام) و حضرت زهرا(علیها السلام)، جایز نیست.[5]

مسئله: جملۀ «اَشْهَدُ انَّ عَلیاً وَلی اللّهِ» جزء اذان و اقامه نیست، ولی خوب است بعد از شهادت به رسالت پیامبر(صلی الله علیه و آله) به قصد قربت، گفته شود.[6]

مسئله: نباید در تشهد نماز، شهادت به ولایت علی(علیه السلام)، گفته شود و بایسته است نماز را همان طور که در رساله های عملی آمده، خوانده شود و چیزی بر آن اضافه نشود.[7]

مسئله: نوشتن اسم خدای متعال و اهل بیت(علیهم السلام) بر روی غذا، درصورتی که بی احترامی و هتک حرمت نشود، جایز است؛[8] ولی باید در نگهداری یا از بین بردن آن، توهین به این اسامی مقدّس، صورت نگیرد.[9] لذا بهتر است در محلی قرار بگیرد که بی احترامی نشود.[10]

مسئله: چاپ کردن اسم اهل بیت(علیهم السلام) بر روی لباس، اگر موجب هتک حرمت اسامی متبرکه شود، جایز نیست.[11]

مسئله: پوشیدن لباس هایی که اسم اهل بیت(علیهم السلام)بر آن نوشته شده است، اشکال ندارد اما کسی که وضو و طهارت ندارد، نباید بدن خود را به آن اسماء متبرکه، برساند.[12]

مسئله: نام گذاری فرزندان به نام علی(علیه السلام)؛ مستحب است.[13]

مسئله: انجام کارهای خیر و پسندیده و هدیه کردن ثواب آنها به اهل بیت(علیهم السلام)، امری شایسته و مستحب است.[14]

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. الکافی، کلینی، ج 1، ص180، ح2؛ علل الشرائع، صدوق، ناشر: کتاب فروشی داورى ، 1385ش، چاپ اول، ج 1، ص9، ح1؛ أعلام الدين في صفات المؤمنين، ديلمى، حسن بن محمد، محقق/مصحح: مؤسسة آل البيت(علیهم السلام)، انتشارات مؤسسة آل البيت(علیهم السلام)، قم، 1408ق، چاپ اول، ص400.

[2]. الأمالي، صدوق، ص14، ح6.

[3]. عيون أخبار الرضا، ابن بابويه، محمد بن على ، محقق/ مصحح: لاجوردى، مهدى ، نشر جهان ، تهران ، 1378ق، چاپ اول، ج 2، ص63، ح266؛ مائة منقبة من مناقب أميرالمؤمنين و الأئمة، ابن شاذان، محمد بن احمد، محقق/ مصحح: مدرسه امام مهدى(علیه السلام)، ناشر: مدرسة الإمام المهدى(علیه السلام)، قم،، 1407ق، چاپ اول، ص64.

[4]. إرشاد القلوب إلى الصواب، ديلمى، حسن بن محمد، ناشر: الشريف الرضي، قم ، 1412ق، چاپ اول، ج 2، ص235.

[5]. أجوبة الاستفتائات، خامنه ای، ص31، س164؛ توضيح المسائل حضرات آیات، امام خمينى(ره)، ص74، م313؛ مکارم، ص69، م340.

حضرات آیات، وحید، شبیری و سیستانی: احتياط مستحب آن است که اسماء مبارکۀ چهارده معصوم(علیهم السلام) را هم بدون وضو مس ننمايد. (توضيح المسائل، ص63، م325؛ توضيح المسائل، ص70، م325؛ توضیح المسائل، ص56، م318).

[6]. أجوبة الاستفتائات، خامنه ای، ص92، س456؛ توضيح المسائل حضرات آیات، امام خمينى(ره)، ص203، م897؛ وحيد، ص185، م928؛ شبيرى، ص 201، م928؛ مکارم، ص162، م843؛ سیستانی، ص143، م906.

[7]. استفتائات، امام خمينى، ج 1، ص166، س146؛ أجوبة الاستفتائات، خامنه ای، ص101، س501؛ توضيح المسائل شبيرى، ص233، م1109؛ آیت الله سیستانی: www.sistani.org، پرسش و پاسخ، تشهد.

[8]. استفتای پیامکی از دفاتر حضرات آیات، خامنه ای، سیستانی، نوری همدانی، 17/10/97؛ شبیری زنجانی، کد استفتاء: (61262)، 20/10/97؛ صافی، 24/10/97 آیت الله مکارم: www. makarem.ir، احکام شرعی، استفتائات، مناسبت ملی.

[9]. استفتای پیامکی از دفتر آیت الله شبیری زنجانی، کد استفتاء (61262)، 20/10/97.

[10]. آیت الله مکارم: www. makarem.ir، احکام شرعی، استفتائات، مناسبت ملی.

[11]. استفتای پیامکی از دفاتر حضرات آیات، خامنه ای، سیستانی، نوری همدانی، 17/10/97؛ شبیری زنجانی، کد استفتاء: (61262)، 20/10/97؛ صافی، 24/10/97، آیت الله مکارم: www. makarem.ir، احکام شرعی، استفتائات، مناسبت ملی.

[12]. أجوبة الاستفتائات، خامنه ای، ص31، س164؛ توضيح المسائل حضرات آیات، امام خمينى(ره)، ص74، م313؛ مکارم، ص69، م340؛ استفتاء پیامکی از دفتر آیت الله شبیری، کد استفتاء: (23391)، 20/8/1394.

[13]. الکافي، کلینی، ج 6، ص19، ح8.

[14]. استفتای پیامکی از دفاتر حضرات آیات، سیستانی، مکارم، نوری همدانی، 25/11/97؛ خامنه ای، 28/11/97.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 239.





تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤١٢٧٠٩ / تعداد بازدید : 161/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج