چهارشنبه ٠٩ مهر ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی 
ماهنامه مبلغان


سی درس منتخب از سی جزء قرآن -20

جزء بیستم: پیروزی حقّ بر باطل

در سوره قصص، آیه 5 و 6 می فرماید: «ومى خواهيم بر آنها كه در سرزمين [مصر] زبون شده اند تفضّل كنيم و ايشان را پيشوايان و وارثان [سرزمین مصر] قرار دهیم. و در زمين به آنان قدرت دهيم، و به فرعون و هامان و لشکریانشان آنچه را از آن بیم داشتند، نشان دهیم».

جزء بیستم:

پیروزی حقّ بر باطل

در سوره قصص، آیه 5 و 6 می فرماید: وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ وَ نُمَکنَ لَهُمْ فِی الأَرْضِ وَ نُرِی فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یحْذَرُون؛ «ومى خواهيم بر آنها كه در سرزمين [مصر] زبون شده اند تفضّل كنيم و ايشان را پيشوايان و وارثان [سرزمین مصر] قرار دهیم. و در زمين به آنان قدرت دهيم، و به فرعون و هامان و لشکریانشان آنچه را از آن بیم داشتند، نشان دهیم».

این دو آیه اگرچه درباره مبارزات حضرت موسی(علیه السلام) با فرعون آمده؛ ولی با فعل مضارع بیان شده که دلالت بر استمرار دارد تا تصوّر نشود که این برنامه، مخصوص بنی اسرائیل بوده؛ بلکه یک قانون کلی است برای تمام قُرون و اعصار و بشارتی در زمینه پیروزی حق بر باطل و ایمان بر کفر است.

نمونه ای از تحقّق این مشیت الهی، پیروزی موسی(علیه السلام) و بنی اسرائیل بر فرعونیان بود. نمونه دیگرش پیروزی پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) و یارانش بر مشرکان بود، (نمونه دیگر آن پیروزی ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی(ره) بر حکومت طاغوتی پهلوی) و نمونه کامل تر و گسترده تر آن، ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین به وسیله حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) خواهد بود.[1]

لذا در روایات فراوانی، این آیات، به ظهور آن حضرت تطبیق داده شده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم.

حضرت علی(علیه السلام) فرمود: «لَتَعْطِفَنَّ الدُّنْیا عَلَینَا بَعْدَ شِمَاسِهَا عَطْفَ الضَّرُوسِ عَلَی وَلَدِهَا، وَ تَلا عَقِیبَ ذَلِک: وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ؛[2]دنیا پس از چموشی و سرکشی - همچون شتری که از دادن شیر به دوشنده اش خودداری می کند و برای بچه اش نگه می دارد - به ما روی خواهد آورد و به دنبال این سخن، آیه مذکور را تلاوت فرمود».

در حدیث دیگر از آن حضرت(علیه السلام)، روایت شده: در تفسیر همین آیه فرمود: «هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ یبْعَثُ اللَّهُ مَهْدِیهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَیعِزُّهُمْ وَ یذِلُّ عَدُوَّهُمْ؛[3]آنان (مستضعفان مذکور در آیه) آل محمد(صلی الله علیه و آله)هستند. بعد از زحمت و فشاریکه بر آنان وارد می شود، خدای متعال، مهدی آنان را برمی انگیزد و به آنان عزّت می دهد و دشمنانشان را ذلیل و خوار می کند».

و در حدیث مفصل از حکیمه (دخترامام جواد(علیه السلام)) روایت شده که ضمن بیان جریان ولادت امام زمان(علیه السلام) می گوید:... امام حسن عسکری(علیه السلام) نوزاد را به آغوش گرفتند و فرمودند: «یا بُنَی! اِنْطِقْ بِقُدْرَةِ اللَّهِ؛ پسرم! به قدرت خدا حرف بزن» شروع کرد،بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ وَ نُمَکنَ لَهُمْ فِی الأَرْضِ وَ نُرِی فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما مِنْهُمْ ما کانُوا یحْذَرُونَ؛سپس بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) و علی(علیه السلام) و تک تک امامان(علیهم السلام)، صلوات فرستاد تا به پدرش رسید.[4]

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. ر.ک: تفسير نمونه، مکارم، ج 16، ص 29.

[2]. نهج البلاغه، كلمات قصار، حکمت 209.

[3]. كتاب الغيبة، شيخ طوسی، دار المعارف الاسلاميه، قم، 1411ق، چاپ اول، ص 184؛ نور الثقلين، ج 4، ص 110، ح11.

[4]. کتاب االغيبه، ص 233 و 234، قريب به اين مضمون در نورالثقلين، ج 4، ص110 و 111، ح 13 و 16؛ البرهان، ج 4، ص250 و 251.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 239.





تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤١٢٧٠٣ / تعداد بازدید : 145/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج