پنج شنبه ١٦ ارديبهشت ١٤٠٠
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


ویژه نامه مبلّغان دانش آموزی -5

فرصتهای تبلیغی در مدارس

یکی از بهترین عبادات پس از انجام واجبات، شاد کردن دل مؤمنین است. پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَقَدْ سَرَّنِی وَ مَنْ سَرَّنِی فَقَدْ سَرَّ اللَّه؛ هر کس مؤمنی را شاد کند، مرا شاد کرده و هر کس مرا شاد کند، خدا را شاد کرده است.

فرصتهای تبلیغی در مدارس

فرصت جشنها

در هر یک از شماره های سفیر امین، به یکی از فرصتهای تبلیغی قابل استفاده در مدارس می پردازیم. با توجه به نزدیک شدن ماه شعبان و جشنهای شعبانیه؛ در این شماره به مبحث «فرصت جشنها» خواهیم پرداخت.

یکی از بهترین عبادات پس از انجام واجبات، شاد کردن دل مؤمنین است. پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «مَنْ سَرَّ مُؤْمِناً فَقَدْ سَرَّنِی وَ مَنْ سَرَّنِی فَقَدْ سَرَّ اللَّه؛ هر کس مؤمنی را شاد کند، مرا شاد کرده و هر کس مرا شاد کند، خدا را شاد کرده است[1].

جشنهای مناسبتی، فرصتی مناسب هستند که مبلغین بتوانند از آن استفاده کنند:

الف) قبل از جشن

قبل از برگزاری مراسم جشن، اقدامات ذیل انجام شود:

1. تشکیل شورای مراسم

شورای مراسم، شامل مربی و 5 نفر از دانش آموزانی است که هماهنگی برنامه های مراسم را بر عهده داشته باشند. مربی می تواند از هر پایه ای یک نماینده در شورا داشته باشد. مسئولیتهای این شورا به صورت ذیل تقسیم می شود:

مسئول نظم و انضباط؛

مسئول پذیرایی؛

مسئول تدارکات؛

مسئول روابط عمومی؛

مسئول مداحی و مدیحه خوانی و...؛

2. تمیز کردن محل جشن: گاهی دیده می شود نمازخانه از نظافت قابل قبولی برخوردار نیست. مربیان باید برای تمیزی مراسم حساسیت خاصی داشته باشند. گاهی نیز مراسم در حیاط مدرسه انجام می شود که باید تمیزی حیاط و موکتهایی که پهن می شوند، مورد توجه باشد؛

3. آذین بندی محل جشن: محل جشن متناسب با مناسبتها آذین بندی شوند و در کنار آن حتماً از تصاویر شهدا و سیره آنان استفاده شود؛

4. نصب سیستم صوتی:گاهی یک برنامه جذاب و شاد، با قطع و وصل شدن صوت مجلس، به برنامه  ای خسته کننده تبدیل می شود. در بسیاری از مدارس سیستم صوتی مشکل ندارد، با این حال قبل از مراسم سیستم بررسی شود تا بین برنامه مشکلی ایجاد نشود. مشکل میکروفن، از مشکلات شایع است که با بررسی قبل از شروع مراسم، به راحتی قابل حل است.

5. نصب ویدئو پرژکتور:از جمله ابزاری که مربی می تواند برای تأثیرگذاری بیش تر می تواند استفاده کند، ویدئوپروژکتور است. البته در صورتی مفید است که بتواند برنامه ای جذاب در پاورپونت یا نرم افزارهای مرتبط داشته باشد؛ و الا صرف داشتن این وسیله، بدون نرم افزار یا کلیپ جذاب، مفید نخواهد بود.

ب) برنامه های جشن

شورای مراسم باید هماهنگی های لازم را با هم داشته باشند. هر قدر هماهنگی بین اعضا بیش تر باشد، برنامه ای که ارائه می شود، با نظم تر و جذاب تر خواهد بود. برخی از این برنامه ها از قرار ذیل است:

1. راهنمایی: چند نفر از دانش آموزان با لباس متحدالشکل و داشتن پَر (در صورت امکان مدرسه) کنار در ورودی و داخل مکان جشن ایستاده و دانش آموزان را به داخل سالن با خوشامدگویی و مکانی که باید بنشینند (معمولاً از صف اول) راهنمایی می کنند؛

2. تلاوت قرآن: شروع برنامه حتماً با قرائت قرآن باشد و حتماً مربی از دانش آموزان خوش صدا استفاده کند. این زمان فرصت خوبی است تا قاریان قرآن به دیگر دانش آموزان معرفی شوند؛

3. مجری:برنامه نیاز به مجری دارد؛ چراکه فرصت خوبی است تا نکات و پیامهای دینی از طریق مجری منتقل گردد. برای این کار از خود دانش آموزان استفاده شود و مربی محتوا را در اختیار او قرار دهد و در صورتی که فردی برای اجرا پیدا نشد، خود مربی مجری برنامه خواهد بود؛

4. پخش کلیپ:پخش کلیپهای تأثیرگذار و مناسب با مجلس و همچنین کلیپهای سخنان مقام معظم رهبری(حفظه الله) و شهدا با موضوع جشن، کلیپهای طنز مناسب و... می تواند فضای مراسم جشن را شادتر کرده و بر غنای محتوایی آن بیفزاید؛

5. اجرای مسابقات:تنوع، به خصوص از نوع مسابقه، به همراه اهدای جایزه، فرصت مناسبی برای ارائه مفاهیم دینی است. این فرصت نباید با مسابقات بی معنی و بدون پیام و تنها در قالب هیجان باشد. تعدادی زیادی از مسابقات در قالب جزوه، در کانال «سفیر امین» بارگذاری شده که برای مربیان می تواند قابل استفاده باشد؛

6. سخنرانی:شیوه و محتوای سخنرانی در مراسم، به خصوص جشنها، مهم است. زمان سخنرانی باید متناسب با زمان جشن و سایر برنامه ها باشد. برای سخنرانی نکات ذیل در نظر گرفته شود:

الف). زمان آن کوتاه باشد؛

ب). محتوا متناسب با جنسیت و سن مخاطب (ابتدایی، متوسطه اول و دوم) باشد؛

ج). سخنرانی دارای شروع مناسب، ایجاد انگیزه و تنوع باشد؛

د). مهم است که محتواها مستند به آیات و روایات باشد، اگرچه عربی آیات و روایات ذکر نشود.

7. مولودی:سعی شود مدیحه سرا یکی از دانش آموزان باشد. البته لازم است مربی از قبل افراد خوش صدا را شناسایی کرده باشد.

در این زمینه مربی باید به سه نکته توجه کند:

الف). محتوای مولودی را از قبل ببیند و اشکالات آن را برطرف کند؛

ب). سبک خواندن را شنیده و اگر دارای مشکل باشد، آن را تصحیح نماید؛

ج). زمان خواندن را یادآوری نماید.

8. دکلمه:برای دانش آموزان خیلی جذاب است که دکلمه  ای کوتاه، جذاب و زیبا خوانده شود. مربی می تواند از قبل محتوایی را با کلمات قابل فهم، آسان و در عین حال دارای پیامی متناسب با آن جشن آماده نماید.

9. نمایش نامه:یکی از جذاب ترین برنامه ها برای دانش آموزان، اجرای تئاتر و نمایشنامه است، به خصوص اگر تئاتر کمدی باشد که برای دانش آموزان بسیار جذاب است. البته این برنامه نیاز به برنامه ریزی دقیق قبلی دارد.

10. سرود:از برنامه های جذاب و تأثیرگذار، اجرای سرود است. در واقع، فرصت اصلی برای مربی زمانی است که گروه سرود را آماده می کند؛ چراکه در طول سال باید ساعاتی را با دانش آموزان همراه باشد.

مربی با استفاده از این فرصت طلایی می تواند تأثیر مهمی در اعتقادات و بصیرت دانش آموزان داشته باشد. ضمن اینکه محتوای سرود به همراه زیبایی صوت تک خوان و هماهنگی گروه نیز بر تمام دانش آموزان تأثیر زیادی دارد. بنابراین، مربی در این دو زمان به نکات زیر توجه داشته باشد:

الف) محتوای سرود: مناسب و متناسب با جشن باشد؛

از نظر محتوای دینی و انقلابی غنی باشد و از سرودهایی که از نظر محتوایی ضعیف هستند، خودداری شود.

ب) زمان تمرین: مبلغ از کوچک ترین فرصتها و بهانه ها برای یادآوری تقویت اعتقادات، بصیرت، احکام و اخلاق استفاده کند. مانند: تقویت کار گروهی، انگیزه و... .

11. پذیرایی:هرچند در تمام جشنها پذیرایی وجود دارد؛ اما هیچ زمان به آن به عنوان یک فرصت تبلیغی نگاه نشده است. در صورتی که اگر ما به جای میز پذیرایی، از عنوان موکب یا ایستگاه صلواتی استفاده کنیم و در کنار آن اسپند و... وجود داشته باشد، خود می تواند نوعی تبلیغ باشد. 

فرصتهای پذیرایی عبارت است از:

الف). پذیرایی هنگام ورود دانش آموزان: قبل از ورودیه محل جشن می توان یک ایستگاه صلواتی یا موکب آماده کرد که تمام کارهای آن از صفر تا صد توسط دانش آموزان و با نظارت مربی باشد. تقویت همکاری و تعاون، ابراز عشق و علاقه به اهل بیت(علیهم السلام)، تقویت روحیه بسیجی و جهادگری و... از مهم ترین آثار ایستگاه صلواتی است.

ب). پذیرایی حین جشن: پذیرایی در بحبوحه جشن نیز به عنوان یک فرصت قابل بررسی است. دانش آموزان می توانند برای جشنهای مختلف بسته های کوچک شکلات را با کاغذی که در آن قرار می دهند، برای پذیرایی استفاده کنند. مدل و طرح این کاغذ، نوع خطی که در آن استفاده می شود و حتی نوع بسته بندی، می تواند جزء جذابیتهای جشن به شمار آید.

نذر صلوات، ختم قرآن برای ائمه اطهار(علیهم السلام) و شهدا و... می تواند فرصتی تبلیغی باشد.

ج). پذیرایی بعد از جشن: در کنار پذیرایی، در انتهای مجلس و هنگام خروج دانش آموزان، می توان در کاغذ های کوچکی با توجه به موضوع جشن، مطالبی را آماده کرد. برای مثال: اگر جشن میلاد امام زمان(علیه السلام) باشد، می توان عهدنامه ها یا خاطرات کوتاهی در مورد شهدا و... طراحی کرد و در پایان مراسم به دانش آموزان داد تا حین خروج و مستقر شدن در کلاس، بخوانند. حتی می توان برای بهبود برنامه ها، در پایان ارزیابی از جشن صورت گیرد.

نکته:برای تأمین هزینه ها لازم است صندوقی در مدرسه تعبیه شود تا جشن یا عزاداری و دیگر مراسم دینی و ملی با کیفیت بهتری انجام شود. این صندوق زیر نظر مبلغ بوده و توسط دانش آموزان به اطلاع والدین می رسد. همچنین، اعلام شود که والدین نذورات و خیرات برای شادی امواتشان را به این صندوق (ماهانه یا هر روز) واریز نمایند. شماره حساب این صندوق نیز از طریق پیام کوتاه، کانال و... اطلاع رسانی شود.

12. شیرین کاری:استفاده از شیرین کاری توسط دانش آموزان، معلمان و یا شخصی خارج از مدرسه نیز می تواند لحظاتی به یاد ماندنی را برای دانش آموزان رقم بزند.

13. تقدیر و تشکرها:خوب است در مراسم جشن و در حضور مدیر، معاونین، معلمان و تمام دانش آموزان مدرسه، هدایا و جوایز مختلفی مانند: برترینهای علمی، هنری، ورزشی، اخلاقی و... به دانش آموزان برتر داده شود.

ج) بعد از جشن

بعد از برگزاری مراسم پیشنهاد می گردد اقدامات ذیل انجام شود:

1. بدرقه:چند نفر از دانش آموزان با لباس متحدالشکل و داشتن پَر (در صورت امکان برای مدرسه) در کنار ورودی ایستاده، دانش آموزان را به خارج هدایت کنند و با ذکر دعاهایی آنها را بدرقه کنند.

2. تمیز کردن:دانش آموزان باید یاد بگیرند که اگر مسئولیتی را بر عهده گرفتند، تا پایان آن را انجام دهند. به عنوان نمونه، وقتی جشنی برگزار می شود، دانش آموزان دوست دارند در برگزاری آن شرکت کنند؛ اما وقتی جشن تمام شد، حال و حوصله جمع کردن آن را ندارند. مربی باید برای این بخش نیز برنامه داشته باشد.

پس از اتمام جشن کلیه دانش آموزان دست اندرکار در سالن جشن حضور داشته باشند و در یک کار گروهی، محل جشن را از زباله ها پاکسازی و در صورت امکان جارو بزنند و محلی تمیز را به خادم مدرسه تحویل دهند.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، ج‏4، ح 70.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 250.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ٢١ فروردين ١٤٠٠ / شماره خبر : ٤١٧٢٩٥ / تعداد بازدید : 289/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج