پنج شنبه ١٦ ارديبهشت ١٤٠٠
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


ویژه نامه مبلّغان دانش آموزی -4

پاسخ به سؤالات دانش آموزان

دانش آموزان تمام مقاطع در مورد امام زمان(علیه السلام) سؤالات زیادی دارند که در این شماره به دو سؤالی که در دوره اول و دوم متوسطه پرسیده می شود، پاسخ می دهیم.

پاسخ به سؤالات دانش آموزان

دانش آموزان تمام مقاطع در مورد امام زمان(علیه السلام) سؤالات زیادی دارند که در این شماره به دو سؤالی که در دوره اول و دوم متوسطه پرسیده می شود، پاسخ می دهیم.

علت غیبت امام زمان(علیه السلام) و طولانی شدن آن چیست؟

غیبت حضرت به اراده خدا بوده و بسیار روشن است که کارهای پروردگار بر اساس بالا ترین مصالح و حکمتها می باشد؛ هر چند ما با علم و دانش محدود خود، آن حکمتها را ندانیم.

درباره علت غیبت آن حضرت روایات مختلفی از معصومین(علیهم السلام) نقل شده است که در بعضی از آنها غیبت، سرّی از اسرار الهی شمرده شده که رمز و راز آن پس از ظهور امام آشکار خواهد شد؛ ولی در بعضی از روایات حکمتهایی برای غیبت بیان شده است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:[1]

الف) حفظ جان امام مهدی(علیه السلام):همانطور که می دانید، دشمنان تمام امامان ما را با شمشیر یا زهر به شهادت رساندند و اراده خداوند متعال بر این تعلق گرفت که بعد از یازده امام(علیه السلام) معصومِ بین مردم و به شهادت رسیدن آنها، هدایت مردم با زنده ماندن آخرین پیشوا ادامه پیدا کند. حوادث تاریخی زمان امامان(علیهم السلام)، شرایط حساس زمان امام عسکری(علیه السلام) را نشان می دهد که دشمنان از همان آغاز تولد امام دوازدهم(علیه السلام) به دنبال کشتن ایشان بوده اند و خداوند برای حفظ جان حضرت، ایشان را در پس پرده غیبت قرار داد. این مطلب در روایات متعددی مطرح شده است

ب) امتحان مردم: خداوند بندگانش را با اسباب گوناگون امتحان می کند که یکی از این اسباب، غیبت حجت الهی است تا مؤمنان واقعی از منافقان شناخته شوند؛ چون اعتقاد و ایمان به امام غایب خیلی سخت تر از ایمان به امام حاضر است و در زمان غیبت، خیلی از افراد دچار شک و تردید می شوند.

امام علی(علیه السلام) می فرمایند: هر آینه خداوند مردی از فرزندانم را در آخرالزمان بر می انگیزد که برای خونخواهی قیام می کند و او [مدت زمانی] از ایشان غایب خواهد شد؛ برای اینکه اهل گمراهی [از خوبان و هدایت یافتگان] شناخته شوند؛[2]
ج) بیعت نکردن با ستمگران: ديگر امامان(علیهم السلام) از روى تقيه و بنا به مصلحت حفظ اصل اسلام، حكومتهای وقت را به رسميت مى شناختند؛ ولى امام مهدى(علیه السلام) مأمور به تقيه نيست؛ به همين جهت با حكومتهای طاغوت زمان بيعت نمى كند. اگر غيبت آن حضرت نباشد، اين امر شدنى نيست. بنابراین، خداوند خواسته است که حضرت تحت بیعت هیچ طاغوتی قرار نگیرد؛ چراکه رسالت اصلی ایشان، کندن ریشه های طاغوت است؛ به همین جهت خداوند او را در پوشش غیبت قرار داده است.

از امام حسن مجتبى(علیه السلام) نقل شده است که می فرمایند: «مَا مِنَّا أَحَدٌ إِلاَّ يَقَعُ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ لِطَاغِيَةِ زَمَانِهِ إِلاَّ اَلْقَائِمُ(علیه السلام)اَلَّذِي يُصَلِّي خَلْفَهُ رُوحُ اَللَّهِ عِيسَـى بْنُ مَرْيَمَ(علیهما السلام)فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُخْفِي وِلاَدَتَهُ وَ يُغَيِّبُ شَخْصَهُ لِئَلاَّ يَكُونَ لِأَحَدٍ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ...؛[3] هر كدام از ما (اهل بيت(علیهم السلام)) در زمان خود بيعت حاكمان و طاغوتهاى زمان را از روى تقيه به عهده گرفته ايم، مگر امام مهدى(علیه السلام) كه عيسى بن مريم(علیهما السلام) به امامت آن حضرت نماز مى گذارد. خداوند ولادت او را مخفى نگهداشت و براى او غيبتى در نظر گرفت و تا زمانى كه قيام كند، بر گردنش بيعت حاكمى نباشد.»

دلایل طولانی شدن زمان غیبت امام عصر(علیه السلام)

طبق روایات، به تأخیر افتادن ظهور علتهای مختلفی دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

۱. عدم پذیرش جهانی: برای اینکه قیام حضرت به نتیجه برسد، لازم است بیش تر مردم آمادگی پذیرش حکومت امام زمان(علیه السلام) را پیدا کنند و با جان و دل دستورات ایشان را عمل نمایند. این پذیرش جهانی زمانی روی می دهد که مردم از تمام حکومتهای برپا شده، ناامید شوند و ببینند که افراد عادی نمی توانند عدالت و معنویت جامعه را تأمین کنند. در این صورت، به مرور به این نتیجه می رسند که فقط امامی معصوم که به اسرار عالم آفرینش و انسانها آگاه است، می تواند حکومت عدل را برپا کند. همچنین متوجه می شوند که عدالت، لازم ترین چیزی است که باید به آن پایبند بود و حتی در موارد ضرر به خود نیز نباید روی عدالت پا گذاشت و به دیگران ظلم کرد.

بعد از فراهم آمدن این مقدمات، مردم سراسر جهان احکام اسلام و فرامین امام زمان(علیه السلام) را که عین اسلام است، به جان می پذیرند؛

۲. نبودن یاران حقیقی: برای پیروزی هر قیام و نهضتی، باید یارانی مخلص و مجاهد وجود داشته باشد، به طوری که تمام هستی خود را در راه تحقق اهداف آن فدا کنند. حکومت جهانی حضرت نیز کسانی را می طلبد که در راه خدمت به دین و مردم آماده تحمل هرگونه سختی باشند؛ افرادی دانا، توانا، باتقوا، دارای روحیه گذشت و ایثار و مطیع امام که با تلاش شبانه روزی، دستورات حضرت را اجرا کنند و هدف قیام را تحقق بخشند. تعداد این یاران در روایات 313 نفر ذکر شده است که به قول حضرت آیت الله العظمی بهاء الدینی(ره) کسانی مانند امام خمینی(ره) منظور است که هر کدام به عنوان رهبر بخشی از جهان، زمان ظهور خواهند بود؛

۳. فراهم نبودن زمینه تشکیل حکومت جهانی:بعضی معتقدند که پیشرفتهای صنعتی و فناوری و نیز وجود گسترده و قوی وسایل ارتباط جمعی، زمینه ساز ظهور به شمار می آیند و برای حکومت جهانی، باید چنین ابزاری نیز به طور گسترده در تمام جهان فراهم آید تا مردم دنیا به درستی از وضعیت نظام ظلم و جور حاکم بر جهان آگاه گردند و از طرف دیگر، با نظام الهی و نجات بخش اسلام به طور صحیح آشنا شوند. در نتیجه، قدرت تشخیص حق از باطل را یافته و برای تحقق دولت حق تلاش کنند.

افزون بر این، برای کنترل و اداره جهان به دست دولتی مرکزی، به چنین وسایل پیشرفته ای نیاز جدی است که متأسفانه هنوز برای آحاد مردم فراهم نشده است.

در پیشرفتهاى صنعتى و تكنولوژیكى نیز تحول و پیشرفت زیادی رخ خواهد داد، به  گونه اى كه بین آن حضرت و یارانش پیكى نخواهد بود؛ او سخن مى گوید و یارانش در هر كجا كه باشند، حضرت را مى بینند و صدایش را مى شنوند: ابو الربيع شامى مى گويد: از امام صادق(علیه السلام) شنيدم كه فرمودند: «إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ مَدَّ اللَّهُ (عَزَّ وَ جَلَّ) لِشِیعَتِنَا فِی أَسْمَاعِهِمْ وَ أَبْصَارِهِمْ؛ حَتَّى لا یَكُونَ بَیْنَهُمْ وَ بَیْنَ الْقَائِمِ بَرِیدٌ یُكَلِّمُهُمُ فَیَسْمَعُونَ وَ یَنْظُرُونَ إِلَیْهِ وَ هُوَ فِی مَكَانِه؛[4]هنگامى كه قائم ما قيام كند، خدا  در گوشها و ديدگان شيعيان ما چنان نيروى رسانايى بنهد كه ديگر ميان آنها و حضرت قائم(علیه السلام) پيكى نباشد و آن حضرت [از دور] با آنان سخن گويد و آنان بشنوند و در همان جايى كه هستند، ایشان را ببینند.»[5]

گرچه مى تواند مراد از این حدیث شریف، عنایت ویژه اى در حق پیروان آن حضرت باشد، به گونه اى كه چشم و گوش آنان قدرتى دو چندان یابد؛ اما اگر منظور این حدیث كرامت و امرى خارق عادت نباشد، قطعاً بیانگر پیشرفتهاى صنعتى عصر ظهور است، همان طور كه بخشى از آن اكنون نیز در سایه وسایل ارتباط جمعى و شبكه جهانى اینترنت عملى شده است و این خود نیز مى تواند از آثار و علایم ظهور آن حضرت باشد و بخش كامل تر آن در زمان ظهور و حكومت آن حضرت محقق گردد.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. ر.ک: کمال الدین و تمام النعمة، شیخ صدوق، ج۲، فصل: علت غیبت.

[2]. غیبة النعمانی، محمد بن ابراهیم نعمانی، نشر صدوق، تهران، 1376ش، صص۱۴۰ - ۱۴۱.

[3]. بحار الانوار، محمد باقر مجلسى، ج‏51، ص‏132.

[4].الكافى،ج‏8،ص‏240.

[5]. بهشت کافی،ترجمه روضة الکافی، مترجم: حمید رضا آژیر، نشر سرور، قم، 1392، ج‏1، ص‏284.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 250.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ٢١ فروردين ١٤٠٠ / شماره خبر : ٤١٧٢٩٤ / تعداد بازدید : 211/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج