دوشنبه ١١ اسفند ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


ویژه ‏نامه مبلّغان دانش آموزی -6

فرهنگ فن آوری اطلاعات و ارتباطات

امروزه ارتباطهای مجازی در حال سبقت گرفتن از ارتباطهای حقیقی است و بسیاری از افراد جامعه، به ویژه دانش‌آموزان، خود را غرق در این دنیا کرده‌اند. مبلغ دانش‌آموزی برای برقراری ارتباط بهتر و اثرگذار‌تر با دانش‌آموزان، ناچار به آشنایی با این جهان مجازی است؛ اما گاهی به دلیل عدم شناخت دقیق و عمیق از پشت پرده فضای مجازی و فن‌آوریهای مورد استفاده در این حیطه، به جای هدایت کردن، ناخواسته در جهت عکس حرکت می‌کند.

فرهنگ فن آوری اطلاعات و ارتباطات

ابزارهای مدیریتی در فضای مجازی

امروزه ارتباطهای مجازی در حال سبقت گرفتن از ارتباطهای حقیقی است و بسیاری از افراد جامعه، به ویژه دانش‌آموزان، خود را غرق در این دنیا کرده‌اند. مبلغ دانش‌آموزی برای برقراری ارتباط بهتر و اثرگذار‌تر با دانش‌آموزان، ناچار به آشنایی با این جهان مجازی است؛ اما گاهی به دلیل عدم شناخت دقیق و عمیق از پشت پرده فضای مجازی و فن‌آوریهای مورد استفاده در این حیطه، به جای هدایت کردن، ناخواسته در جهت عکس حرکت می‌کند.

در مقاله شماره پیش با عنوان «فرهنگ فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات» گفته شد که فرهنگ یک فن‌آوری به سه عامل وابسته است: 1. ‌مدیریت فن‌آوری؛ 2. ‌ساختار فن‌آوری؛ 3. ‌کاربر فن‌آوری و تکنولوژی.

در نوشته پیش رو به برخی از مهم‏ترین امکانات مدیریتی در ابزارهای نوع سوم می‌پردازیم:[1]

ابزارهای مدیریت فن‌آوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی

در فضای مجازی مهم‏ترین امکانات مدیریتِ ابزارهایی که کاربر توهّم مدیریت آن را دارد عبارت است از:

1. وضع قوانین و مقرارت

یکی از مهم‏ترین ابزارهای نظام سلطه برای بسط سلطه خویش در فضای مجازی، وضع قوانین و مقررات است. به دلیل آن که سلطه‏گران متولی تولید و توزیع غالب زیرساختهای خدمات و محتوا در فضای مجازی هستند، قوانین مرتبط با مصرف فضای مجازی را نیز وضع می‌کنند. باید توجه داشت که مجموع قوانین به گونه‌ای تدوین می‌شود که طراحان و گردانندگان فضای مجازی را در رسیدن به اهدافشان یاری می‌کند.

قوانین و مقررات حوزه فضای‌ مجازی در دو دسته کلی می‌گنجد:

الف) قوانین و مقررات حوزه سازماندهی و مدیریت فضای مجازی؛

ب) قوانین و مقررات حوزه کاربری فضای مجازی.

نکاتی در قواعد مدیریت جهانی اینترنت:

الف) در خصوص توسعه فضای مجازی، نظام سلطه گامهای مؤثری برداشته است. به عنوان مثال: آنها توانسته‌اند کشورها را مجاب کنند تا اینترنت آمریکایی نسل 4 تلفن همراه را حتی به روستاها برسانند؛ روستاهایی که بعضاً از امکانات اولیه مانند راه، آب شرب تصفیه شده، گاز، دارو و درمان و... محروم هستند؛ اما از نعمت اینترنت نظام سلطه بهره‏مندند. این مسئله در مورد کشور ما نیز صدق می‌کند؛[2]

ب) یکی از قوانین جالب توجه فضای مجازی، در خصوص رمزنگاری اطلاعات است؛ اگر کشور یا فردی از شیوه رمزنگاری اطلاعات در ارتباطات بین‌الملل به‌گونه‌ای استفاده کند که کلید رمز در اختیار حاکمان فضای مجازی نباشد، آن اطلاعات به عنوان ویروس شناخته شده و آژانس امنیت ملی آمریکا با استفاده از روشهای گوناگون رمزگشایی اطلاعات، اقدام به شنود و سرقت اطلاعات وی می‌کند؛

ج) آمریکا و نهادهای جاسوسی این کشور، به بهانه مبارزه با تروریسم، می‌توانند اطلاعات کاربران جهانی را شنود کنند. این قانون اخیراً از سوی کنگره آمریکا تمدید شده است. بخش ۷۰۲این قانون، به اداره امنیت ملی آمریکا اجازه می‌دهد که از طریق شرکتهایی مثل: فیسبوک، اسکایپ یا آلفابت و... تماسهای شهروندان کشورهای خارجی روی شبکه اینترنت را شنود و کنترل کند؛[3]

2. طراحی ساختار فن‌آوری‌های نوین ارتباطی

ساختار فن‌آوری در نوع استفاده از آن تأثیرگذار است.[4] مالکان فضای مجازی سخت‌افزار، نرم‌افزار و خدمات را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که برای کنترل و احاطه دقیق‌تر بر این بستر، مناسب‌تر باشند مثلاً: قرار دادن دوربین بدون پوشش در تمامی ابزارهای ارتباطی، اخذ مشخصات در هنگام ثبت‏نام و عضویت، نوع ارتباطات تعریف شده در سرویسهای گوناگون و... همگی در راستای اهداف استعماری طراحی شده است.

3. مهندسی اطلاعات

شبکه سرمایه‌داری صهیونیزم بین‌الملل، به دلیل برخورداری از دسترسی نامحدود به ارکان مدیریت فضای مجازی، گردش اطلاعات در آن فضا را به نفع خود و با روشهای گوناگونی مهندسی می‌کند. آنان با ترویج اطلاعات مدنظر خود از یک سو و ممانعت از گردش وسیع اطلاعات نامطلوب، افکار عمومی را به نفع خود کنترل می‌کنند.

گاهی مهندسی اطلاعات در قامت لیست پیشنهادی موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی است و گاهی حذف محتوای مضر برای دستگاه استکباری.[5]

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی با ظرافت فراوانی افکار، علایق و رفتار کاربران خود را مهندسی می‌کنند؛ البته هر شبکه و پیام‌رسانی با توجه به نوع استفاده کاربران اقدام به چنین کاری می‌کند. به عنوان نمونه، توئیتر با مهندسی اطلاعات در قابلیت هشتگ ‌(#)، اینستاگرام در جستجوی واژگان، فیسبوک در پیشنهاد صفحات، یوتیوب با ترند فیلمها، تلگرام با مهندسی بازدید و... هر کدام به نحوی این کار را انجام می‌دهند.

یکی از پرکاربردترین روشهای مرسوم در شبکه‌های اجتماعی برای مهندسی اطلاعات، حذف محتوای مؤثر انقلابی است. برخورد حذفی با نامه رهبر انقلاب(حفظه الله) به جوانان غربی (اروپا و آمریکای شمالی)، حذف تیزر فیلم محمد رسوال الله(صلی الله علیه و آله) توسط یوتیوب، حذف صفحات و پیامهای مربوط به شهادت سردار سلیمانی(ره) توسط اینستاگرام، حذف محتوای مربوط به جریان انقلابی و مقاومت و... از جمله نمونه‌های فراوان این سبک مهندسی اطلاعات توسط موتورهای جستجو است.

در برخی موارد نیز با مهندسی پیشنهاد، اطلاعات را آن گونه که می‌خواهند، ترویج می‌کنند. به عنوان مثال: در شبکه اجتماعی اینستاگرام، کاربر لاجرم با محتوای غیر اخلاقی مواجه خواهد ‌شد (حتی اگر به دنبال آن نباشد). تقریباً در هر صفحه ابتدایی جستجوی واژگان و بدون نوشتن حتی یک حرف، کاربر با تصاویر غیر اخلاقی مواجه می‌شود؛ البته اینستاگرام به این کار بسنده نکرده و بعضاً محتوای مطلوب سیاسی، اجتماعی و حتی سبک زندگی خود را برای بازدید به کاربران پیشنهاد می‌دهد.

توئیتر نیز با سوء استفاده از قابلیت هشتگ و ترند، منویات خود را پیش می‏راند. جالب است بدانیم، در حالی که یک محتوا قرار است توسط هشتگ در سراسر جهان منتشر شود، کاربران در برخی کشورها با جستجوی آن واژه در هشتگ، هیچ محتوایی نمی‌بینند. از این روش به «فیلتر حبابی» تعبیر می‌شود.

موتورهای جستجو

از آنجایی که موتورهای جستجو در جهان محبوبیت بسیار زیادی داشته و تقریباً کاربران برای یافتن هر چیزی از این ابزار استفاده می‌کنند، در مهندسی اطلاعات نقش به سزایی دارند. بیش‏ترین کاربرد و محبوب‌ترین بخشهای موتور جستجو، قسمت جستجوی وب، تصاویر و فیلمهای آن است.

مدیران موتورهای جستجو با استفاده از روش مدیریت دعوت و پیشنهاد و بر خلاف مدعای معروف‏شان در مدل جستجوی واژگان به نام «S E O»، اقدام به مهندسی افکار، علایق و رفتار کاربران می‌کنند. در جستجوی تصاویر نیز گوگل و یاهو، تصاویر را به صورت مدیریت شده و بر خلاف روشهای علمی مرسوم پیشنهاد می‌کنند. به عنوان مثال: جستجوی عنوان شیعه، سنی و وهابی به زبانهای فارسی و انگلیسی در موتورهای جستجو تفاوتهای بسیار زیادی در نوع تصویر ارائه می‌کند.[6]

ناگفته پیداست که گوگل برادران اهل سنت را با لباسهای سفید و در نماز جماعت همراه با نظم نشان می‌دهد؛ در حالی که به ازای جستجوی واژه شیعه، افرادی سیاهپوش، نامنظم، خشونت طلب و همراه با تصاویری از قمه زنی و عزاداری و امثال آن به نمایش در می‌آورد. همچنین هیچ تصویری از بمب‌گذاری، عملیات تروریستی، خشونت طلبی و... از تروریستهای وهابی که جنایتهایشان در عالم مشهور است، نشان داده نمی‌شود و صرفاً به نمایش تصاویری حاکی از تمسخر علمای وهابی اکتفا می‌شود.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. مدیریرت ابزار: الف) کاربر خود مدیریت می‌کند: چاقو؛ ب) مدیران متعددند؛ لکن مدیریت نهایی با کاربر است: خلبان هواپیما؛ ج) مدیران متعددند، هرچند کاربر حضور دارد؛ اما مدیریت نهایی با مدیران است و کاربر توهم استقلال عمل دارد: شبکه‌های اجتماعی.

[2]. لازم به ذکر است کمیته‌ای برای پیگیری اهداف اجلاس جهانی جامعۀ اطلاعاتی (WSIS) در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شده است. هادی شهریار شاه‌حسینی، دبیر همایش آماده‌سازی ملی برای اجلاس سران جامعۀ اطلاعاتی با بیان اینکه کشور ما در راستای بسیاری از اهدافی که در اجلاس جهانی سران جامعۀ اطلاعاتی مطرح می‌شود، گام برداشته است، گفت: هدف اصلی اجلاس جهانی جامعۀ اطلاعاتی که در سالهای 2003 و 2005م به ترتیب در ژنو و تونس برگزار شد، همواره توسعۀ فناوری اطلاعات در کشورها بوده است.

شاه‌حسینی در پایان تصریح کرد: با توجه به اینکه در سال 2015م اجلاس جهانی جامعۀ اطلاعاتی در کشور هندوستان برگزار می‌شود، اجلاسهایی نیز به صورت میان‏دوره هر ساله برگزار خواهد شد تا موضوعات اجلاس 2015م را پیگیری کند. عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت دربارۀ بخشی از اهداف WSISیادآور شد:‌ ارتباط‏رسانی به روستاها، متصل کردن مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی و مراکز علمی در تمامی سطوح، تضمین دسترسی تمام مردم به اطلاعات، دانش و رسانه، به عنوان بخشی از این اهداف است.

وی بیان کرد: طرح ICTروستایی از جمله طرحها و اهدافی است که نیازمند تصویرسازی درست و گزارشات کامل از آن چیزی است که در کشور روی داده و باید در آن حضور یابیم و به آن اهمیت بدهیم. (www.irannsr.org، کد خبر: 1899، تاریخ 15/12/90)

[3]. به نقل از خبرگزاری کیهان، (kayhan.ir).

[4]. در بخش ساختار، تبیین خواهد شد.

[5]. .برای اثبات مدعا، اسناد و مدارک لازم در پیوند مجازی (QR) ارائه می‌گردد.

[6]. تصاویر و مستندات، در کانال ایتا قرار گرفته است که با اسکن QR می‏توانید به آن دسترسی پیدا کنید.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 248.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ٧ بهمن ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤١٦٧٠٠ / تعداد بازدید : 543/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج