سه شنبه ٢١ مرداد ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


مدیریت همکاری های تبلیغی؛

طرح تاسیس مؤسسات و گروه های فرهنگی تبلیغی و رسانه ای

بی شک «جامعه سازی دینی» و «هویت بخشی فرهنگی» که توسط نزدیک ترین لایه به فرهنگ عمومی یعنی گروه های خودجوش فرهنگی تبلیغی تحقق می یابد،از جمله اصیل ترین، پویاترین و توانمندترین مکانیزمهای تحقق منویات و فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله) خواهد بود.

طرح تاسیس مؤسسات و گروه های فرهنگی تبلیغی و رسانه ای
مدیریت همکاری های تبلیغی
مقدمه
از دیرباز حوزه هاي علمیه و مراجع تقلید فعالیتهاي ارزشمندي در راستاي گسترش و ترویج اسلام ناب محمدي (صلی الله علیه و آله) و معارف اهل بیت (علیهم السلام) انجام داده اند. اکنون به برکت نظام مقدس جمهوري اسلامی و تأسیس مراکز و نهادهاي متولی امر تبلیغ در داخل و خارج کشور، تبلیغ دین در شعاع وسیع تري در حال گسترش است و در سالهاي اخیر شاهد اجراي طرحهاي سودمندي از سوي آنها بوده ایم؛ لیکن تا رسیدن به وضعیت مطلوب، فاصله زیادي وجود دارد. بخشی از این فاصله می تواند توسط گروه هاي فرهنگی، تبلیغی برطرف شود. خوشبختانه طلاب و فضلاي با انگیزه، گروه هاي فراوانی راه اندازي کرده و به صورت خودجوش و جهادی به تبلیغ و ترویج معارف اهل بیت (علیهم السلام) می پردازند.
بی شک «جامعه سازی دینی» و «هویت بخشی فرهنگی» که توسط نزدیک ترین لایه به فرهنگ عمومی یعنی گروه های خودجوش فرهنگی تبلیغی تحقق می یابد،از جمله اصیل ترین، پویاترین و توانمندترین مکانیزمهای تحقق منویات و فرمایشات حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله) خواهد بود.
مقام معظم رهبری (حفظه الله) ضمن تأکید به مسئولین نسبت به حمایت از جوانان خودجوش و جهادی، این مسأله را به عنوان جهاد کبیر مطرح نموده و فرمودند:

«اینکه گفتیم جوانهای مؤمن، حزب اللّهی و انقلابی کارهای فرهنگی خودجوش را رها نکنند و دنبال کنند و همة دستگاه های فرهنگی کشور را دعوت کردیم و می کنیم که در این جهت حرکت کنند، این، بخش فرهنگیِ عدم تبعیّت [ازدشمن] است، این جهاد بزرگ است، جهاد کبیر است. اینکه از همة استعدادهای موجود کشور دعوت می کنیم که استعدادهای خودشان را در خدمت پیشرفت این کشور به کار بیندازند و به صحنه بیاورند و به میدان بیاورند و از مسئولان دولتی و سایر مسئولان دعوت می کنیم که از این استعدادها استقبال بکنند، این آن بخشِ فعّالِ اجتماعیِ این جهاد کبیر است[1]

معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه، ضمن قدردانی از تلاش گروه هاي فرهنگی تبلیغی و به منظور ساماندهی، حمایت و ارائه تصویری روشن از فعالیت گروه ها و ارتقاء سطح کمی و کیفی تبلیغ گروهی در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری (حفظه الله) در بیانیه گام دوم انقلاب و با استناد به مصوبه شورای محترم عالی و تأکید مدیر محترم حوزه های علمیه مبنی بر صدور مجوز و حمایت از گروه های فرهنگی تبلیغی، ساماندهی و فعالیت گروه ها را در دستور کار خود قرار داده است و برای آن طرحی همه جانبه ارائه کرده که در اینجا با آن آشنا می شویم.
تعریف گروه های فرهنگی - تبلیغی
گروه فرهنگی – تبلیغی یک سازمان با شخصیت حقوقی مستقل، غیر دولتی، غیر انتفاعی است که برای انجام فعالیت گروهی با گرایش فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و بر اساس قانونمندی و اساسنامه مدوّن با رعایت چارچوب قوانین ابلاغی و مفاد آیین نامه های اجرایی، فعالیت می کند.
اهداف طرح
اهداف اصلی این طرح عبارتند از:
1. شناسایی، هم افزایی و تقویت توان فکری، تبلیغی و استفاده از ظرفیت گروه ها؛
2. جریان سازي فرهنگی، تبلیغی در راستاي مأموریتها و اهداف حوزه؛ 
3. آسیب شناسی، هماهنگ سازي و نظارت بر گروه های فرهنگی تبلیغی؛
4. پوشش نیازهاي فرهنگی، تبلیغی و رسانه اي در مناطق و عرصه هاي مختلف؛
5. حمایت و پشتیبانی معنوی و مادی در حد توان از گروه های فرهنگی تبلیغی.
جهت توانمند سازی اعضای گروه های فرهنگی تبلیغی، آموزشهای مهارتی ذیل برگزار می گردد:
1. برگزاری کلاسهای آموزشی و مهارتهای مورد نیاز بر اساس سرفصلهای مصوّب؛
2. برگزاری جلسات انتقال تجربیات گروه های موفق و توانمند برای گروه های دیگر. 
3. جلسات هم اندیشی و تبادل نظر با مدیران گروه ها.
عرصه فعالیت گروه ها
فعالیت گروه های فرهنگی تبلیغی براساس رسالت تبلیغی در عرصه های مختلف ذیل و با محوریت مناطق کم برخوردار و آسیب پذیر می باشد.
1. مساجد؛
2. اماکن مذهبی
 (حسینیه ها، تکایا، هیئات مذهبی، بقاع متبرکه و زیارتگاه ها)؛
3. مراکز آموزشی
 (مدارس آموزش و پرورش، دانشگاه ها و 
مؤسسات و آموزشگاه ها).
4. مراکز نظامی و انتظامی؛ 
5. مراکز توریستی - تفریحی (بوستانها، پارکها، اردوگاه ها، سواحل دریا و...)؛
6. مراکز فرهنگی – تبلیغی؛ 
7. اماکن ورزشی (استادیوم، سالن ورزشی، استخر، پیست اسب دوانی، اسکیت و ...).
فرایند صدور مجوز
جهت صدور مجوز برای گروه ها و مؤسسات فرهنگی تبلیغی و رسانه ای مراحل ذیل انجام می شود:
1. مراجعه به مدیریت همکاری های تبلیغی (واحد ساماندهی گروه ها) در معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه (ستاد قم) و يا معاونت تبلیغ استان جهت تشکیل پرونده و ثبت گروه؛ 
2. ارائه درخواست صدور مجوز تأسيس گروه تبلیغی و تکمیل کاربرگهای مربوطه؛
3. ارائه مدارک لازم و بررسی اولیه، جهت تشکیل پرونده واستعلامهاي لازم؛ 
4. ارائه اساسنامه گروه تبلیغی (بر اساس نمونه اساسنامه معاونت تبلیغ حوزه های علمیه)؛
5. انجام مصاحبه حضوری با مدیر گروه فرهنگی تبلیغی؛
6. دریافت مدارک تکمیلی جهت بررسي و اعلام نظر؛ 
7. صدور مجوز و تحويل آن به مدیرگروه؛
8. شروع فعالیت برای گروه تبلیغی.
نتایج و دستاوردها
حضورگروه های فرهنگی تبلیغی با روحیه جهادی در عرصه های مختلف دستاوردهای بسیاری داشته است از جمله:
1. توانمند شدن طلاب جوان در فعالیتهاي گروهی؛
2. افزایش اثر بخشی و انتقال تجارب فعالیتهای فرهنگی و تبلیغی؛
3. جریان سازي و جهت دهی فرهنگی تبلیغی در راستاي مأموریتها و اهداف حوزه؛
4. پوشش نیازهاي فرهنگی، تبلیغی و رسانه اي در مناطق آسیب پذیر و عرصه های مختلف؛
5. استفاده از ظرفیت گروه ها به منظور رصد شبهات و مقابله با آنها؛
6. تقویت حس همکاری و همدلی در بین مبلّغان دینی.
وظایف واحد ساماندهی
ساماندهی گروه های فرهنگی تبلیغی که در مدیریت همکاری های تبلیغی قرار دارد، وظایف و مسئولیتهای زیر را در قبال این گروه ها دارد:
1. برنامه ریزی، ساماندهی و نظارت بر امور مربوط به گروه های فرهنگی تبلیغی در چارچوب اهداف و وظایف مصوب؛
2. جذب،گزینش، ساماندهی و توانمند سازی گروه ها؛
3. حمایت مادی و معنوی از گروه ها از جمله اختصاص مکان و امکانات مناسب برای برگزاری دوره ها، جلسات و همایش ها؛ 
4. شبکه سازی از طریق گروه ها جهت بهبود برنامه ها وفعالیتهای فرهنگی تبلیغی؛
5. تشکیل شورای راهبردی گروه های فرهنگی تبلیغی در قم و دیگر استان ها؛
6. جهت دهی، هماهنگ سازی، نظارت و بازخوردگیری از فعالیت گروه های فرهنگی تبلیغی؛
7. بستر سازی و رایزنی با نهادهای فرهنگی تبلیغی به منظور معرفی و همکاری با گروه ها؛
8. راه اندازی حداقل یک گروه فرهنگی تبلیغی در هر مدرسه علمیه؛ 
9. فراهم سازی زمینه برگزاری نمایشگاه سالانه از فعالیت گروه ها جهت بهره مندی متمرکز گروه ها.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله) در جمع دانشجویان دانشگاه امام حسین(علیه السلام)، مورخ: 3/3/1395»

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 240.





تاریخ ارسال مطلب : دوشنبه ٢٦ خرداد ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤١٣١٠٩ / تعداد بازدید : 117/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج