چهارشنبه ٢٥ تير ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


فضای مجازی؛ جایگاه اینترنت و شبکه های اجتماعی تاریخچه پیدایش، ویژگی ها و کارکردها (1) -3

کارکردها

فضای مجازی از قبیل اینترنت و شبکه های اجتماعی، با فرهنگ عامة مردم سر و کار دارند؛ یعنی با تزریق نگرش و تفکرات خاص به کاربران، فرهنگ آنان را شکل یا تغییر می دهند. در واقع، به طور مستقیم در سبک زندگی افراد دخیل اند و به آنها می گویند که چه بپوشند، چه بخورند و چگونه فکر کنند. گردانندگان اصلی اینترنت و شبکه های اجتماعی، شرکتهای ثروتمند آمریکایی و صهیونیستی هستند که سالیانه بودجه های هنگفتی برای تبلیغات خود از طریق همین فضا دریافت می کنند.

ج) کارکردها

در ذیل کارکردهای اینترنت، شبکه های اجتماعی و ماهواره مورد بررسی قرار می گیرد.

1. اینترنت و شبکه های اجتماعی

فضای مجازی، اعم از اینترنت و شبکه های اجتماعی، موقعیتی را فراهم آورده که کاربران بتوانند پاسخ اغلب نیازهای خود را دریافت کنند. این فضا علاوه بر کارکردهای تکنولوژیک، کارکردهایی فراتر نیز دارد که در اینجا هر کارکرد جداگانه بررسی می شود:

الف) کارکرد فرهنگی

فضای مجازی از قبیل اینترنت و شبکه های اجتماعی، با فرهنگ عامة مردم سر و کار دارند؛ یعنی با تزریق نگرش و تفکرات خاص به کاربران، فرهنگ آنان را شکل یا تغییر می دهند. در واقع، به طور مستقیم در سبک زندگی افراد دخیل اند و به آنها می گویند که چه بپوشند، چه بخورند و چگونه فکر کنند. گردانندگان اصلی اینترنت و شبکه های اجتماعی، شرکتهای ثروتمند آمریکایی و صهیونیستی هستند که سالیانه بودجه های هنگفتی برای تبلیغات خود از طریق همین فضا دریافت می کنند.

کاربران، اطلاعات شخصی و حریم خصوصی خود را نادانسته تقدیم شبکه های مجازی می کنند و امکان هر گونه سوء استفاده از این اطلاعات برای دولتها و شرکتهای تجاری فراهم می شود. در این باره «سیدرضا عاملی» مؤسس و رئیس سابق دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و استاد گروه مطالعات آمریکای شمالی معتقد است: «امروزه جهان در ادامة استعمار نو، شاهد استعمار مجازی است. اگر استعمار کهنه، فیزیک جهان و استعمار نو، فرهنگ جهان را نشانه می گرفت، استعمار مجازی همة عرصة زندگی اعم از علم، کار و مجموعة ایده ها، ارزشها و عملکرد روزمرة جهان را با ظرفیت دیجیتالی بودن، غیرمرکزی/مرکزی بودن، پنجره های همیشه باز، واقعیت مجازی بودن، تعاملی بودن و کاربرمدار بودن تسخیر می کند...

به عبارت دیگر، کارکرد فرهنگی فضای مجازی، قابلیت آن در دخالت در رأی کاربران، گرفتن استقلال فکر و استقلال در سبک زندگی آنان است. از این مسئله با عنوان امپریالیسم فرهنگی یاد می شود.»[1][2]

کارکرد دیگر فضای مجازی در فضای فرهنگی کشورها، رواج تفکر مدرنیته می باشد. به این صورت که با کمک تبلیغات محصولات، الگوی جدیدی از مصرف را به مردم عرضه می کنند، به تولید نیاز می پردازند و زندگی لوکس و مصرف گرایی را امری عادی و نیاز ضروری جلوه می دهند.

کارکرد دیگر، دگرگونی فرهنگهاست. به عقیدة کاستلز: «یکی از پیامدهای مهم گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین مبتنی بر آن، دگرگونی فرهنگهاست. از این رو، در اثر ایجاد و گسترش شاهراه های اطلاعاتی، فرهنگ نوینی در حال ظهور است... جهان شبکه ای، باعث بیگانگی انسانها از یکدیگر و موجب غریبه انگاشتن انسانها شده است.»[3]

ب) کارکرد سیاسی

در عرصة سیاسی، سیاستمداران جهانی با توسل به ابزار تبلیغات از طریق رسانه های جمعی، به خوبی توانسته اند معادلات جهانی را به نفع خود تغییر دهند. برای مثال، «باراک اوباما» با توسل به کارکردهای شبکه های اجتماعی توانست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود. همچنین، در جنگ 22 روزة غزه، این شبکه های اجتماعی بودند که اخبار لحظه به لحظة جنگ را از نگاه خود به گوش مخاطبان می رساندند و از این طریق، به تحلیل تحولات جنگ پرداختند و اذهان کاربران را به نفع خود تغییر دادند.[4]

در جریانات انتخابات ریاست جمهوری سال 1388ش در ایران نیز همین شبکه های مجازی توانستند نقش مخرب خود را در ایجاد فتنه و دامن زدن به آن با القای تفکرات غلط و اطلاع رسانیهای دروغ و جعلی، بر تنور فتنه ها هیزم بیفزایند.

2. ماهواره:

هر ماهواره بر حسب ویژگیهای خود، کارکردهای مختلفی دارد. آنچه در این نوشتار مورد بحث است، ماهواره های تلویزیونی می باشد که کارکردها و قابلیتهای آن عبارتند از: فراگیر بودن، محتوای جذاب و سرگرم کننده، ارائة اخبار، ارائة اطلاعات علمی، تشویق مخاطب به فرهنگ و رفتاری یکسان.[5]

ادامه دارد...

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. مجله پایش سبک زندگی 1، پیش شماره اول، بهمن 1392، ص 105.

[2]. همان.

[3]. تحلیل کیفی و کمی تأثیر شبکه های اجتماعی مجازی در ساختار خانواده، صص 151 - 170.

[4]. مجله پایش سبک زندگی 9، سال دوم، ش 9، مهر 1394.

[5]. بررسی تأثیر ماهواره بر پوشش دختران دبیرستانی، صص 115 -156.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 240.





تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه ٢٢ خرداد ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤١٣٠٨٥ / تعداد بازدید : 71/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج