چهارشنبه ٢٢ مرداد ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


فضای مجازی؛ جایگاه اینترنت و شبکه های اجتماعی تاریخچه پیدایش، ویژگی ها و کارکردها (1) -2

ویژگی ها و قابلیتها

ویژگی های یک شبکة اجتماعی، ناظر بر امکاناتی است که آن شبکه بر حسب علاقمندی های مخاطبان خود در اختیار آنان قرار می دهد. برخی ویژگی ها از وجوه مشترک تمام شبکه های اجتماعی هستند، از جمله: امکان تبادل محتوای متنی، صوتی و تصویری، امکان تشکیل گروه های دوستان و تبادل پیام با آنها و امکان به اشتراک گذاشتن نظرات خود با دیگران، رایگان بودن اخبار و اطلاعات، دسترسی آسان و آزاد به اخبار و اطلاعات ...

ب. ویژگی ها و قابلیتها

در ادامه ویژگی ها و قابلیتهای اینترنت، شبکه های اجتماعی و ماهواره مورد بررسی قرار می گیرد.

1. اینترنت

فردگرایی یکی از بارزترین ویژگیهای اینترنت است؛ به این معنی که کاربر به هیچ گروهی وصل نیست و به تنهایی به انجام امور خود می پردازد، بدون اینکه کسی متوجه فعالیتش شود. از طرفی دیگر، اینترنت ابزاری است که از طریق آن کاربر می تواند تعاملی دوسویه با جهان اطرافش داشته باشد، بدون اینکه ردی از او برجای بماند. در واقع، امنیت در فضای اینترنت بالاتر از شبکه های اجتماعی است و فرد اقتدار و آزادی بیش تری برای سیر در دنیا و کسب اخبار دارد.

ویژگی دیگر اینترنت، قابلیت ذخیرة محتواها تا مدتهای طولانی می باشد؛ به طوری که با یک جستجوی ساده می توان به اطلاعات قدیم مد نظر خود دست یافت، بدون اینکه تغییری در آنها ایجاد شده باشد. قابلیت دیگر اینترنت، امکان دسترسی به کتب و مقالات و تسهیل امور تحقیقاتی می باشد.[1]

2. شبکه های اجتماعی

ویژگی های یک شبکة اجتماعی، ناظر بر امکاناتی است که آن شبکه بر حسب علاقمندی های مخاطبان خود در اختیار آنان قرار می دهد. برخی ویژگی ها از وجوه مشترک تمام شبکه های اجتماعی هستند، از جمله: امکان تبادل محتوای متنی، صوتی و تصویری، امکان تشکیل گروه های دوستان و تبادل پیام با آنها و امکان به اشتراک گذاشتن نظرات خود با دیگران، رایگان بودن اخبار و اطلاعات، دسترسی آسان و آزاد به اخبار و اطلاعات، راحت بودن نحوة شروع کار، آسان بودن نصب شبکه، امکان ایجاد پروفایل و صفحة شخصی، امکان افزودن دوستان به لیست هواداران خود در نمایة شخصی، امکان به اشتراک گذاشتن یادداشتهای کوتاه روزانه، آشنایی با افراد و سلایق جدید، امکان ورود به پروفایل دوستان و تماشا و استفاده از تصاویر، ویدیوها و محتوای نوشتاری آنها، دارا بودن بازیهای آنلاین، خبرخوانهای اینترنتی، امکان تبلیغات محصولات خود، قابلیت بارگزاری و بارگیری فایلها، امکان اتصال همزمان پروفایلهای شخصی به یکدیگر و چت همزمان.

برخی ویژگی ها نیز مختص شبکه است و در واقع وجه تفاوت و برتری آن شبکه از سایر شبکه ها می باشد. برای مثال، علاقمندی های «لینکداین» بر اساس علاقمندی های کاربرانش تعریف می شود و از آنجایی که هدف این شبکه، مسائل اجتماعی و تجاری می باشد، کاربرانی با این سلیقه ها را به خود جذب کرده است. «مای اسپیش» در راستای جذب جوانان و نوجوانان فعالیت می کنند و به موضوعاتی می پردازد که مورد علاقة آنان از قبیل موضوعات سرگرم کننده باشد؛ «توئیتر» یکی از وب سایتهایی دیگری است که برای علاقمندان به کتاب طراحی شده است و تلاش می کند به جذابیتهای نوشتنی و خواندنی خود بیفزاید. «فیسبوک» (facebook) که بیش ترین آمار کاربران را دارد، از جلوه های بصری و تقریباً همه نوع ابزار جذاب برای جذب کاربران استفاده کرده است و از این روست که بیش تر کاربران به آن متمایل شده اند.

«اینستاگرام» یکی دیگر از شبکه های اجتماعی عمومی رایج در جهان است که امکان به اشتراک گذاری آسان عکسها و فیلمها با کاربران دیگر، ویرایش و ایجاد جلوههای بصری، و بحث و تبادل نظر پیرامون آنها با دیگران را فراهم می آورد. از دیگر ویژگی های آن می توان به امکان پسندیدن یا نپسندیدن موارد ارسالی دیگران (Like/dislike)، امکان جستجوی تصاویر و کلیپهای اتفاقی سایر کاربران، امکان تگ کردن افراد و ارسال پیام خصوصی به دیگران را نام برد.[2]

3. ماهواره

امروزه ماهواره ها بر حسب ویژگی های خود، کارکردها و قابلیتهای متعددی دارند. برخی ماهواره ها مخابراتی هستند و در زمینة ارسال امواج صوتی رادیویی و تلویزیونی نقش دارند. برخی ماهواره ها کارکرد دریایی دارند و در دریا برای هدایت حمل و نقل استفاده می شوند. یک دسته از ماهواره ها نیز در زمینة موضوعات زمین شناسی، جغرافیا و پیش بینی آب و هوا قابلیت دارند. همچنین دسته ای از ماهواره ها کارکردهای هوافضا و تحقیقات نجوم آماتور دارند.[3]

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. ر.ک: مجله پایش سبک زندگی 9، سال دوم، ش 9، مهر 1394.

[2]. همان.

[3]. بررسی تأثیر ماهواره بر پوشش دختران دبیرستانی، رضا صالحی امیری و هیلدا ملکی راسته کناری، علوم اجتماعی، پژوهشنامه، ش 74، 1390ش، صص 115-156.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 240.





تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه ٢٢ خرداد ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤١٣٠٨٤ / تعداد بازدید : 73/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج