چهارشنبه ٠٧ اسفند ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


جشنواره هنرآسمانی؛

بایسته های حضور در عرصه هنر

در دنیای کنونی جایگاه و اهمیّت «هنر» و «رسانه» بر کسی پوشیده نیست؛ هنر و رسانه می توانند ابزاری قدرتمند در دست مبلّغان و مروّجان دینی باشند تا تحرکات و برنامه ریزی های دشمنان در این عرصه را مهندسی معکوس کرده و با حالت تهاجمی نقشه های آنان را نقش بر آب کنند.

بایسته های حضور در عرصه هنر؛ مصاحبه با طلبه هنرمند سید جواد روستایی؛ رتبه برتر رشته «مستند» در ششمین جشنواره هنرآسمانی

مدیریت فرهنگی، هنر و رسانه

 

اشاره

در دنیای کنونی جایگاه و اهمیّت «هنر» و «رسانه» بر کسی پوشیده نیست؛ هنر و رسانه می توانند ابزاری قدرتمند در دست مبلّغان و مروّجان دینی باشند تا تحرکات و برنامه ریزی های دشمنان در این عرصه را مهندسی معکوس کرده و با حالت تهاجمی نقشه های آنان را نقش بر آب کنند.

در این میان بهره گیری از تجارب و یافته های طلاب و روحانیون هنرمند می تواند سرفصلی را در برنامه ریزی ها و فعالیتهای هنری و رسانه ای باز کند و آثار و برکات خوبی در این عرصه داشته باشد؛ در اینجا توجه خوانندگان محترم را به گفتگویی صمیمی با یکی از طلاب هنرمند جلب می کنیم.

لطفا کمی خودتان را برای ما معرفی کنید و بفرمایید در حال حاضر در چه سطحی تحصیل می کنید؟

اسم من در شناسنامه سید جواد روستایی نوشته شده، اما در سطح جامعه به نام سیدجواد موسوی ما را می شناسند. در کنارتحصیلات حوزوی، در رشته دیپلم چند رسانه ای تحصیلات کلاسیک را نیز ادامه دادم.

از چه سالی وارد کارهای هنری شدید؟ آیا کسی شما را ترغیب کرد یا خودتان شخصا میل به این هنر داشتید؟

ما در راستای خدمت به حضرت ولی عصر(علیه السلام) در سال 2006 یک مجموعۀ هنری را تأسیس کردیم و تصمیم بر این شد که از بین تمام شاخه های هنر نمایشی به صورت کاملاً تخصصی به سینمای مستند بپردازیم. به هیچ وجه تحت تأثیر کسی نبودم و کاملاً با علاقه و میل شخصی ولی با مطالعه دقیق وارد این کار شدم.

در چند جمله رشته تخصصی خودتان را تعریف کنید.

رشته فعالیت من به صورت تخصّصی سینمای مستند است. مستند، یک قالب به شدت تأثیرگذار است؛ چراکه با حقیقت و واقعیت زندگی انسانها سر و کار دارد؛ شاید عنوان «سینماحقیقت» که برایش در نظر گرفته شده، بسیار برازنده باشد. با توجه به صادقانه بودن محتوا و ارائه اسناد واقعی و جدّی، مخاطب با آن به خوبی ارتباط برقرار می کند تا آن را بپذیرد. جایگاه واقعی مستند، فضایی به دور از احساسات و قضاوتها برای نشان دادن یک مفهوم آمیخته با حقیقت است.

آیا شما هم اعتقاد دارید هنر یک استعداد ذاتی است یا قائل به اکتسابی بودن آن نیز هستید؟ به عبارت دیگر یک طلبه چگونه باید متوجه این موضوع شود که می تواند در عرصۀ هنر موفق شود؟

من اعتقاد دارم استعداد در هنر کاملا ذاتی است و تنها با اکتساب فنون هنری می توان ذات را تقویت کرد. طلاب جوانی که قصد ورود به عرصۀ مستندسازی را دارند، خوب است بدانند که ترغیب حس درونی و ذاتی، به آنها در تولید آثار مطلوب کمک خواهد کرد و با کمی دقت و مراجعه به ذات و درونشان خواهند فهمید که آیا در این عرصه موفق خواهند بود یا نه و البته همینجا توصیه اکید دارم که از نگاه اقتصادی به این کار به شدت پرهیز شود.

اثری هنری شما در ششمین جشنواره هنرآسمانی انتخاب شده است، خوشحال می شویم درباره این اثر کمی توضیح دهید.

اسم این کار "اینجا زمان ایستاده" است و مخاطب این کار مردم کشورهای آلمانی زبان یعنی اتریش و آلمان و سوئیس هستند. البته نسخه انگلیسی این کار هم در کشورهای انگلیسی زبان تولید و بسیار هم مورد توجه واقع شد. موضوع مستند این است که با توجه به اینکه آلمان درهای ورودی این کشور را به روی پناهجوها گشوده و از طرفی آلمانی ها به شدت فاشیستی و ضد خارجی هستند، باید برای این جمعیت پناه جو کاری کرد. پس از مشورت بسیار با یکی از مراجع تقلید محتوای نامه اول رهبری به جوانان را تبدیل به سؤال کردیم و از شخصیتهای مهم سیاسی پرسیدیم و فیلم تولید شده بر مبنای این سؤال و جوابها را تبدیل به مستندی کردیم به نام «اینجا زمان ایستاده» که به تفاوت اعتدال و افراطی گری می پردازد. تولید این مستند یک سال به طول انجامید و در دانشگاه رویال هاووی در کشور انگلستان از آن رونمایی شد.

برخی معتقدند گرایش طلاب به رشته های هنری ممکن است به دروس طلبگی آنان صدمه بزند؟ شما با این حرف موافقید؟ در صورت احتمال چنین آسیبی چه راهکاری را به طلاب و مدیران پیشنهاد می کنید؟

همۀ طلاب که در حوزه مشغول هستند، قرار نیست به درجات بالای فقهی و اجتهادی برسند؛ بلکه در جبهه های علوم دیگر از جمله علم کلام و فلسفه و هنر نیز باید ورود کنند. چه نیرویی بهتر از نیروهای متدین و طلاب هنرمند که با مدیریت زمان و تلاش مضاعف می توانند به دروس طلبگی هم بپردازند.

به نظر شما رشد فعالیت طلاب در رشته های هنری نیازمند سازماندهی و کار تشکیلاتی است یا بهتر است به صورت خودجوش انجام گیرد؟

من مخالف اعمال مدیریت و سازماندهی هنر در حوزه ها هستم و با رشد و تعالی در عرصه هنر، تنها به صورت خودجوش موافقم و معتقدم چیزی غیر از این با شکست مواجه خواهد شد.

برای رسیدن به هنری که پاسخگوی نیاز روز جامعه باشد، باید از برخی اصول و مبانی اسلامی و ارزشی عبور کرد! نظرتان را در این مورد بیان فرمایید.

اگر منظور از این سؤال، استفاده از ابزارهایی است که از نظر مراجع تقلید ممنوع شمرده شده، باید بگویم در ورطۀ عمل نیز ما این را رعایت کرده و اگر ابزار موسیقی یا حضور زنان به اصل کار لطمه نرسانند، مورد استفاده قرار می گیرند.

چرا برخی هنرمندان فعلی جامعه از مبانی ارزشی، انقلابی و اسلامی فاصله می گیرند؟ اگر بخواهیم طلاب هنرمند به این آسیبها دچار نشوند چه راهکاری را پیشنهاد می کنید؟

بالاخره ذات هنر مخصوصا سینما، قدری وسوسه کننده است و آن عزیزانی که در عرصه هنر با ایمان و تقوا ماندند، افرادی بودند که اساتید متخصّص و متعهدی در حوزه هنر داشتند. راه حل استفاده از اساتید کاربلد و با تقواست.

حتما استحضار دارید با توجه به تصویب طرح جامع هنر، قرار است آموزش رشته های هنری در حوزه های علمیه سراسر کشور شروع شود؛ فکر می کنید چه رویکردی لازم است تا این آموزشها به پویایی و نتیجه مطلوب برسند؟

به نظر من مهمترین اولویت این دوره های آموزشی باید دعوت به کارهای گروهی باشد و خود این بچه ها به دنبال سوژه، تولید و حتی سرمایه گذاری بروند. یعنی باید در این دوره ها دوستان را ترغیب کنید که مستقل بار بیایند و خودشان مسیر خودشان را پیدا کنند و در قالب مجموعه های دولتی باقی نمانند. چون در غیر این صورت سبک و سیاقشان به آثار بین المللی شبیه و نزدیک نخواهد شد.

آیا شخصیتها و آثار هنری طلاب هنرمند مورد حمایت نهادهای حوزوی قرار می گیرند؟

این مسأله بسیار مهمی است. ببینید ما برای تولید یک مستند، طرحی بیش از صد صفحه آماده می کنیم. اما در نهادهای حوزوی متأسفانه با مقوله فیلم و مستند برخورد مناسبی انجام نمی شود؛ انگار علاقه چندانی به حمایت از ساخت فیلم وجود ندارد. ولی به کتاب توجه ویژه ای می شود. من امیدوارم این موج حمایتی در حوزه به خصوص در حوزه سنتی به سمت آثار هنر نمایشی هم بیاید؛ به طور مثال ما برای ساخت مستند حوزه علمیه که مدارسی هستند با قدمت بیش از هزار سال همیشه با مشکل مواجه بودیم. چرا که خود حوزه  علمیه هنوز موفق نشده مستندی را خودش در این زمینه تولید کند و بهتر بود شخصیتهای هنری حوزوی در این زمینه به رسالتشان که معرفی مدارس علمیه به دنیا بود، بهتر عمل می کردند. این بسیار باعث تأسف است که مدارس واتیکان با اینکه فقط پانصد سال سابقه دارند، بیش تر از ما به این مقوله پرداختند و با یک جستجوی ساده در فضای اینترنت مشاهده می کنید که ده ها مستند برای آنها ساخته شده، ولی برای حوزه علمیه با هزار و چهارصد سال سابقه چنین اتفاقی رقم نخورده.

آیا در بین حوزویان منتقد هنری سازنده و متخصص وجود دارد؟ تا چه حد وجود منتقد را ضروری می دانید؟ به نظرتان یک منتقد باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

خوشبختانه همه حوزویان منتقد هستند و چه سازنده و چه غیر سازنده به شکلی کاملاً فراگیر همه در حال انتقاد هستند. که این مسأله باید به نوعی کنترل شود. و جا دارد به بسیاری از این عزیزان گفته شود که ممکن است شما بتوانید در حوزه محتوا نقد و نظری داشته باشید، ولی از نظر فنی باید تسلّط کافی به مراحل تولید اثر داشته باشید تا بتوانید آن را نقد کنید. و اینگونه است که آثار صرفاً توسط چنین منتقدانی تخریب می شود و نقد این آثار طبق قاعده انجام نمی شود. چون مهم ترین ویژگی منتقد انصاف است و متأسفانه در بسیاری از منتقدین به چشم نمی خورد.

سؤالی که ممکن است طلاب بپرسند این است که رابطه هنر با تبلیغ دین چیست؟ توضیح دهید خاص رشته تخصّصی شما چه میزان می تواند در این راستا کمک کند؟

قوی ترین دستگاه تبلیغاتی در دنیا رسانه است و بحث پروپاگاندای رسانه ای در دنیا که به شدت دارد ما را از دور خارج می کند. مثلا در همین مستندی که ما تولید کردیم و در جشنواره هنر آسمانی هم برگزیده شد در یک نظر سنجی در شهر برلین از مردم آن شهر پرسیدیم که تفاوت شیعه و سنی چیست؟ و نزدیک به هشتاد درصد از مردم معتقد بودند ما داعش را مساوی با اسلام می دانیم و باقی مسلمانان هم اگر دستشان برسد، جنایات داعش را مرتکب خواهند شد. این تفکر حاصل همان پروپاگاندای رسانه ای است. این رسانه در دست ما هم هست و باید با استفاده از همان تکنیک، حقیقت را به مردم عرضه کنیم. و در رأس تمام امکانات تبلیغاتی در دنیا رسانه و تولید آثار سینمایی و مستند هستند که می توانند به صورت کامل در خدمت دین قرار بگیرند.

ممکن است برخی از طلاب انگیزه لازم برای ورود در این رشته هنری را نداشته باشند یا قطعاً در شروع کار با موانعی برخورد کنند. به طور کلی چه توصیه ای برای طلاب علاقمند به این رشته دارید؟

من برای این دسته ازطلاب دو توصیه دارم که با توجه به این دو  توصیه هم موانع ورود به این رشته هنری رفع می شود و هم برای طلاب ایجاد انگیزه خواهد کرد. اول اینکه کار را به شکل گروهی و با اخلاص انجام دهند. توصیه دوم این است که به مجموعه هایی که کارهای موفق و پروژه های بزرگ تولید می کنند، نزدیک شوند و با آنها ارتباط گیرند؛ همین موضوع باعث ایجاد انگیز های فراوان خواهد شد.

از شما می خواهم نگاه سه گروه مخاطبان شامل؛ هنرمندان، طلاب و مردم را نسبت به حضور یک طلبه در عرصه فیلم سازی، سینما و تلویزیون بیان کنید. آیا محدودیتی برای طلاب در این عرصه وجود دارد؟ تا چه اندازه این محدودیت را طبیعی و چه اندازه غیرمعمولی می دانید؟

قطعا بستگی به خروجی کار دارد. اگر اثر تولید شده کار موفقی باشد، برای مردم یا هنرمندان فرقی نخواهد کرد که اثر تولید شده را یک طلبه ساخته یا شخص دیگری. طبیعی است که دیدگاه حوزه علمیه قم به مقوله هنر و رسانه همچنان منفی است و ما امیدواریم با این اهتمامی که فعلا در حوزه علمیه صورت گرفته این جریان به نوعی درست بشود.

در پایان اگر مطلبی است که لازم می دانید بیان کنید، بفرمایید.

ما باید به سمت آثار بین المللی و حرفه ای برویم و با تولید آثار بومی و محلی کاری از پیش نخواهیم برد.

ممنون از فرصتی که به ما دادید.

موفق باشید.

 

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

 

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 233.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ٥ آذر ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤١٠٣٨٧ / تعداد بازدید : 68/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج