چهارشنبه ٠٧ اسفند ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


نکته‏ ها و مناسبتها؛ ماه ربیع الأول -4

میلاد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)

پیغمبر اسلام(صلی الله علیه و آله) تنها پیغمبری است که خداوند مکتب او را وعده کرده است که کره زمین را فرا خواهد گرفت و سه مرتبه در قرآن، سفارش کرده است که: لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّه.

روز هفدهم ربیع الأول؛
«میلاد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)»

به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) چند نکته از بیانات «حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی» را بیان می کنیم:

۱. ویژگی ها و امتیازات پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)

انبیاء(علیهم السلام) هم صفات عمومی دارند و هم صفات خصوصی. مثلاً همه آنها معصوم و بهترین فرد زمان خود هستند و کمالاتی مشترک بین تمام آنهاست؛ اما پیغمبر اسلام(صلی الله علیه و آله) خصوصیات و ویژگی هایی دارد:

پیغمبری است که نام و نشانش در تورات و انجیل آمده است: «مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراةِ وَ الْإِنْجیل»؛[1]

]خاتَمَ النَّبِیِّین»[2]یعنی آخرین پیغمبر است؛

]أَسْرى  بِعَبْدِه»[3]پیغمبری است که به معراج رفته؛

پیغمبری است که خدا به او می فرماید: ]فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکَ عَظیماً»[4]؛ «فضل خدا نسبت به تو بزرگ است.» و این تعبیر را برای سایر انبیاء الهی بکار نبرده است؛

پیغمبری است که خدا به او می فرماید: ]وَ إِنَّکَ لَعَلى  خُلُقٍ عَظیمٍ»[5]که درباره هیچ پیغمبری این تعبیر بکار نرفته است؛

تنها پیغمبری است که: ]ثمَّ دَنَا فَتَدَلىَ ، فَکاَنَ قَابَ قَوْسَینِ أَوْ أَدْنىَ»[6]که نزدیک ترین مقام قرب را به خداوند دارد؛

تنها پیغمبری است که خدا به او می فرماید: ]وَ رَفَعْنا لَکَ ذِکْرَکَ»[7]؛

تنها پیغمبری است که خداوند مکتب او را وعده کرده است که کره زمین را فرا خواهد گرفت و سه مرتبه در قرآن، سفارش کرده است که: ]لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّه»[8]؛

تنها پیغمبری است که خداوند و فرشته ها دائماً بر او صلوات می فرستند: ]إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ...»[9]چون ]یُصَلُّون» فعل مضارع و بیانگر استمرار است. بعد بخشنامه کرده که است: ]یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً» شما هم صلوات بفرستید؛

تنها پیغمبری است که عضو عضوش معصوم است:

چشم: ]ما زاغَ الْبَصَر»[10]؛ زبان: ]وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى»[11]؛ قلب: ]ما کَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى»[12]؛

تنها پیغمبری است که عضو عضوش در قرآن آمده است: ]أَقِمْ وَجْهَک» [13]؛ صورتت، ]أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ»[14]؛ سینه ات، ]الَّذی أَنْقَضَ ظَهْرَکَ»[15]کمر تو، ]وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ...»[16]؛ دست تو، ]لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ»[17]چشمهای تو، ]بِلِسانِک» [18]؛ زبان تو، ]عُنُقِک»[19]؛ گردن تو، ]ثِیابَک»[20]؛ لباس تو.

خدا برای کل هستی نام خود را با یک «رب» ذکر کرده است: ]بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِب»[21]؛ اما وقتی به شخص پیغمبر(صلی الله علیه و آله) می رسد، بیش از ۲۴۰ بار می فرماید: ]رَبُّکَ» پروردگار تو.

تنها پیغمبری است که خداوند می فرماید: ]إِنَّا فَتَحْنا لَکَ فَتْحاً مُبیناً».[22]

2. وظیفه ما در برابر پیغمبر(صلی الله علیه و آله)

ما در برابر پیامبر خود وظائفی داریم:

اول: ایمان به پیامبر(صلی الله علیه و آله) و تسلیم بودن در برابر دستوراتش

هرچه پیغمبر(صلی الله علیه و آله) فرموده اند، باید اطاعت کنیم. گاهی می پرسند این حکم دینی از کدام آیه قرآن گرفته شده است؟ فرض کنید در قرآن ننوشته باشد. وقتی خدا در قرآن فرموده است: ]ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا»؛[23]هرچه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) برای شما آورده، بگیرید و عمل کنید. چانه هم نزنید! و هرچه را پیغمبر(صلی الله علیه و آله) نهی کرده است، انجام ندهید. خیلی از مسائل در قرآن نیست؛ ولی در سخن پیامبر(صلی الله علیه و آله) هست.

گفت: اسم علی(علیه السلام) کجای قرآن است؟ گفتم: اسم ابوبکر کجای قرآن است؟ بنا نیست اسم باشد. می گوید: رهبر شما همان است که در رکوع انگشتر داد.[24]برو ببین چه کسی در حال رکوع انگشتر داده است؟! رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) هم نمی گویند به فلانی رأی بدهید، شاخص می دهند تا خود مردم پیدا کنند. ما باید معیار بدهیم، خود مردم انتخاب کنند. لازم نیست اسم بیاید.

کجای قرآن نوشته است نماز صبح را دو رکعتی بخوانید؟ یا طواف هفت دور است؟ قرآن کلیات را گفته؛ اما ده ها هزار حدیث ذیل آیات است. وظیفه ما ایمان به پیامبر(صلی الله علیه و آله) است، بعد هم تسلیم بودن.

گاهی انسان ایمان دارد؛ ولی تسلیم نیست. قرآن می گوید: ]وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیماً»؛ یعنی ایمان عاشقانه، آگاهانه و متواضعانه.

دو نفر کشاورز دعوا کردند، نزد پیغمبر(صلی الله علیه و آله) آمدند تا ببینند حق با چه کسی است؟ حضرت حرفها را گوش دادند و فرمودند: حق با ایشان است. طرف دیگر گفت: باید بگویی حق با ایشان است؛ چون فامیل شماست! پیغمبر(صلی الله علیه و آله) خیلی ناراحت شدند. آیه نازل شد: ]فَلاَ وَ رَبِّکَ لاَ يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَکِّمُوکَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لاَ يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً»؛[25]«ولى چنين نيست. به پروردگارت قَسَم كه ايمان نمى آورند، مگر آنكه تو را در مورد آنچه ميان آنان مايه اختلاف است، داور گردانند، سپس از حكمى كه كرده اى، در دلهايشان احساس ناراحتى [و ترديد] نكنند و كاملاً سرِ تسليم فرود آورند.»

«وَ یُسَلِّمُوا تَسْلیماً»؛ یعنی با علاقه، نه به زور! قرآن می فرماید: بعضی افراد به زور یا در حال کسالت نماز می خوانند ]وَ هُمْ کُسالى»[26]زکات می دهند، ]وَ هُمْ کارِهُونَ»[27]نماز با کسالت، زکات با کراهت.

دوم: یاری پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله)

خداوند در قرآن کریم می فرماید:]یَنْصُرُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ»[28]؛ «و خدا و رسولش را یاری می کنند». صرف ایمان، فایده ندارد و باید پیغمبر(صلی الله علیه و آله) را یاری کنیم.

سوم: دفاع از رسول خدا(صلی الله علیه و آله)

خداوند در قرآن کریم می فرماید: ]لِتُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تُعَزِّرُوهُ وَ تُوَقِّرُوهُ وَ تُسَبِّحُوهُ بُكْرَةً وَ أَصيلا »[29]؛ «تا به خدا و رسولش ايمان بياوريد و از او دفاع كنيد، او را بزرگ داريد و خدا را صبح و شام تسبيح كنيد». از پیغمبر(صلی الله علیه و آله) دفاع کنیم، همان طور که خدا از او دفاع می کند؛ به پیغمبر(صلی الله علیه و آله) مجنون گفتند؛ خداوند فرمود: ]وَ ما صاحِبُکُمْ بِمَجْنُونٍ»[30]تا به پیغمبر(صلی الله علیه و آله) گفتند «ابتر»، خداوند فرمود: ]إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ»[31]؛ خودش ابتر است. ]إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا»[32]خدا دفاع می کند، ما نیز اگر ایمان داریم، باید دفاع کنیم.

چهارم: احترام به پیامبر(صلی الله علیه و آله)

خداوند در قرآن کریم می فرماید: ]تُوَقِّرُوه»[33]؛ «احترام بگذارید.» نمی شود بی وضو به اسم پیغمبر(صلی الله علیه و آله) دست گذاشت. کسانی که پیشانی بند دارند، یا زنجیری گردن کردند، اگر اسمهای: الله، محمد، علی، یا اسم یکی از چهارده معصوم(علیهم السلام) باشد، باید دائم با وضو باشند؛ وگرنه دائماً در حال گناه هستند.

خدا به پیغمبر(صلی الله علیه و آله) احترام می گذارد: ]یا أَیُّهَا النَّبِی»، ]یا أَیُّهَا الرَّسُول»! دو جای قرآن می گوید: فقط به خاطر گل روی تو این کار را کردم: یکی قبله را عوض کردم: ]فَلَنُوَلِّیَنَّکَ قِبْلَةً تَرْضاها»[34]و دیگر اینکه روز قیامت: ]وَ لَسَوْفَ یُعْطیکَ رَبُّکَ فَتَرْضى»[35]مقامی برای شفاعت به تو می دهم که راضی شوی.

پنجم: بیعت کردن با رسول خدا(صلی الله علیه و آله)

خداوند کریم در قرآن می فرماید: ]إِنَّ الَّذینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللَّهَ»[36]؛ «کسانی که با تو (پیغمبر(صلی الله علیه و آله)) بیعت می کنند، با خدا بیعت می کنند.» وقتی پیغمبر(صلی الله علیه و آله) نیست، با جانشین او بیعت می کنیم.

قرآن می فرماید: ]مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّه»[37]؛ «اطاعت از رسول(صلی الله علیه و آله)، اطاعت از خداست.» حضرت مهدی(علیه السلام) نیز به ما شیعیان پیغام داده است: زمانی که دست شما به امام نمی رسد و امام زمان(علیه السلام) غایب است، با مجتهد عادل بی هوس و جامع الشرایط بیعت کنید. «فَإِنَّهُمْ  حُجَّتِي  عَلَيْكُمْ  وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ؛[38]آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنها هستم.»

ششم: الگوپذیری از پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله)

]لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی  رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَهٌ حَسَنَة»[39]دو بار کلمه «اسوه» در قرآن آمده است: یکی راجع به حضرت ابراهیم(علیه السلام) و دوم راجع به پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله). الگو بودن حضرت ابراهیم(علیه السلام) در قاطعیت در مقابل شرک است؛ ولی پیغمبر(صلی الله علیه و آله) در تمام جهات اسوه است. «لَقَد»؛ یعنی حتماً، به تحقیق. این اسوه بودن زمان بردار یا در یک موضوع خاص نیست. در همه چیز اسوه است.

هفتم: رجوع به پیغمبر(صلی الله علیه و آله)

قرآن می فرماید: ]فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فی  شَیْ ءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَ الرَّسُول»[40]؛ اگر اختلاف دارید که حق با چه کسی است، ببینید رسول خدا(صلی الله علیه و آله) چه می گوید؟ هرچه او گفت، باید بپذیرید؛ اما بعد از پیغمبر(صلی الله علیه و آله) به سراغ چه کسی برویم؟ باید ببینیم خود رسول خدا(صلی الله علیه و آله) چه فرموده است؟ حضرت در غدیرخم چه کسی را معرفی فرمودند؟

هشتم: حمایت مالی

خمس، حمایت مالی از پیغمبر(صلی الله علیه و آله) و فرزندان ایشان است. امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: کسانی که خمس نمی دهند، ما اهل بیت(علیهم السلام) بهآنها دعا نمی کنیم و آنان را به حال خودشان رها می کنیم. امام جواد(علیه السلام) می فرمایند: به شیعیان بگویید که من ضامن هستم هر کسی خمس بدهد، مالش کم نشود.

مثل درخت انگور که اگر شاخه هایشرا بزنید، انگورش بهتر می شود. خمس مسئلهمشکلی نیست. هر مکلفی که درآمدی دارد،باید حساب و کتاب داشته باشد و اگرخمس بدهکار شد، باید بدهد. اگر کسیخمس ندهد، در ردیف کسانی است کهفدک را خوردند؛ فدک برای حضرتزهرا(علیها السلام) بود، خمس برای پسر حضرت زهرا، امام زمان(علیهما السلام) است. چه فرقی می کند؟اگر مردم خمس بدهند، فقیری نمی ماند. یکزمانی امام(ره) می فرمود: خمس بازار بغداد،برای همه فقرا کافی است؛ اما متأسفانهخمس نمی دهند. گرچه معتقد و مسلمانهستند؛ ولی همت نمی کنند و اهمیتنمی دهند. قرآن می فرماید: ]أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْض»[41]بعضی افراد به زمین چسبیده اند. بعضی می گویند: اگر خدا از فضلش به ما کمک کند، وضع مان خوب شود: ]لَنَصَّدَّقَنَّ»[42]حتماً صدقه و زکات می دهیم؛ اما وقتی به او مال و ثروت دادیم، ]بَخِلوا» بخل  کرد. قرآن کریم می گوید: می دانید با او چه کردیم؟ ]فَأَعْقَبهُمْ نِفَاقًا فىِ قُلُوبهِم» بذر نفاق را درقلبش کاشتیم؛ یعنی سراز نفاق در می آورد.

روزی پیغمبر(صلی الله علیه و آله) چند نفری را از مسجد بیرون کردند و فرمودند: اینها نماز می خوانند؛ ولی زکات نمی دهند.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. اعراف/ ۱۵۷.

[2]. احزاب/ ۴۰.

[3]. اسراء/ ۱.

[4]. نساء/ ۱۱۳.

[5]. قلم/ ۴.

[6]. نجم/ ۸ –۹.

[7]. انشراح/ ۴.

[8]. توبه/ ۳۳.

[9]. احزاب/ ۵۶.

[10]. نجم/ ۱۷.

[11]. نجم/ ۳.

[12]. نجم/ ۱۱.

[13]. یونس/ ۱۰۵.

[14]. شرح/ ۱.

[15]. همان/ ۳.

[16]. اسراء/ ۲۹.

[17]. حجر/ ۸۸.

[18]. مریم/ ۹۷.

[19]. اسراء/ ۲۹.

[20]. مدثر/ ۴.

[21]. معارج/ ۴۰.

[22]. فتح/ ۱.

[23]. حشر/ ۷.

[24]. مائده/ ۵۵.

[25]. نساء/ ۶۵.

[26]. توبه/ ۵۴.

[27]. همان.

[28]. حشر/ ۸.

[29]. فتح/ ۹.

[30]. تکویر/ ۲۲.

[31]. کوثر/ ۳.

[32]. حج/ ۳۸.

[33]. فتح/ ۹.

[34]. بقره/ ۱۴۴.

[35]. ضحی/ ۵.

[36]. فتح/ ۱۰.

[37]. نساء/ ۸۰.

[38]. الغیبة، شیخ طوسی، مؤسسه معارف اسلامی، قم، چاپ اول، 1411ق، ص 291.

[39]. احزاب/ ۲۱.

[40]. نساء/ ۵۹.

[41]. اعراف/ ۱۷۶.

[42]. توبه/ ۷۵ - 76.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 233.





تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه ٢٣ آبان ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤٠٩٩٨٥ / تعداد بازدید : 103/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج