سه شنبه ٠٨ مهر ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


نکته‏ ها و مناسبتها؛ ماه ربیع الأول -2

امام حسن عسکری(علیه السلام)

امام عسکری(علیه السلام) به مردم می گفتند که غیبت طولانی خواهد شد و در زمان غیبت بسیاری از مردم دچار شک و شبهه می‏شوند و تنها کسانی که برای فرج آن حضرت منتظرند و دعا می کنند، از گرفتاری ها نجات پیدا می کنند و ما می‏توانیم درس بگیریم که اگر بخواهیم عقایدمان درباره آن حضرات پا برجا بماند و هیچ شک و شبهه ای در عقایدمان راه پیدا نکند، برای تعجیل آن حضرت زیاد دعا کنیم.

روز هشتم ربیع الأول؛
«شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام)»

به مناسبت شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) چند نکته را از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین انواری[1]در باب نقش حضرت در آماده سازی مردم برای دوران غیبت امام زمان(علیه السلام) بیان می کنیم.

آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت

ظهور امام زمان(علیه السلام) از اعتقادات قطعی شیعه و مثل آفتاب روشن است و شیعیان در آن هیچ شک و شبهه ای ندارند. غیبت حضرت، موضوعی غیر عادی و نیازمند آماده سازی بوده است. این آماده سازی در طول تاریخ امامت، توسط ائمه(علیهم السلام) انجام گرفته است و هرچه سلسله امامت پیش رفته، این زمینه را بهتر آماده کرده‏اند. دوران امامت امامین عسکریین(علیهما السلام) به مناسبت اینکه به دوران تولد حضرت ولی عصر(علیه السلام) نزدیک‏تر می شویم و جامعه نیاز دارد که این آمادگی را بیش‏تر داشته باشد، این موضوع مهم سرعت بیش‏تری پیدا کرده و البته دشمن نیز ناخواسته به این امر آماده سازی کمک می کند.

دشمن از زمان مأمون سیاست خویش را عوض کرد و اگر تا قبل از آن زمان رودررو با اهل‏بیت(علیهم السلام) مخالفت می‏کردند و ایشان را به شهادت می رساندند، بعد از آن امامان شیعه را نزدیک خود آورده، مورد مراقبت و کنترل قرار می‏دادند. این نظارت در دوران امامین عسکریین(علیهما السلام) شدت پیدا کرد و خلفای عباسی این دو امام را از مدینه به سامرا آوردند و تحت نظارت خود قرار دادند و خود این مسئله که این دو امام کم‏تر بین مردم حضور پیدا می‏کردند، مردم را آرام آرام برای دوران غیبت آماده می کرد؛ یعنی شیعیان فهمیدند که لازم نیست امام(علیه السلام) را در هر لحظه که خواستیم، ببینیم و مثل دوران امام صادق(علیه السلام) افراد دائماً به امام دسترسی داشته باشند.

در زیر به برخی از فعالیتهای امام حسن عسکری(علیه السلام) جهت آماده سازی شیعیان برای دوران غیبت اشاره می‏کنیم:

الف) تشریح دوران غیبت

اولین کاری که امام انجام دادند این بود که مسئله غیبت امام زمان(علیه السلام) را برای مردم خوب تشریح کرده، پیشگویی ها را نسبت به ظهور و ویژگی های آن حضرت بیان می‏کردند و حتی اصرار داشتند که زمان غیبت نزدیک است. از طرفی چون امام زمان(علیه السلام) متولد شده بودند، حضرت باید دو کار انجام می دادند: یکی اینکه دست دشمن را از امام زمان(علیه السلام) دور نگهدارند تا دشمن به حضرت نتواند آسیب برساند و دوم اینکه باید حضرت را به خواص شیعه نشان بدهند تا عده ای حضرت را ببینند و بعد از شهادت امام عسکری(علیه السلام)، در مسئله شناخت امام بعدی سر در گم نشوند.

امام عسکری(علیه السلام) به مردم می گفتند که غیبت طولانی خواهد شد و در زمان غیبت بسیاری از مردم دچار شک و شبهه می‏شوند و تنها کسانی که برای فرج آن حضرت منتظرند و دعا می کنند، از گرفتاری ها نجات پیدا می کنند و ما می‏توانیم درس بگیریم که اگر بخواهیم عقایدمان درباره آن حضرات پا برجا بماند و هیچ شک و شبهه ای در عقایدمان راه پیدا نکند، برای تعجیل آن حضرت زیاد دعا کنیم: «وَ أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم؛[2]برای تعجیل در فرج زیاد دعا کنید که فرج و گشایش شما در همین مسئله است.»

ب) کاهش ارتباط مستقیم با مردم

دومین کاری که امام حسن عسکری(علیه السلام) در این زمینه انجام دادند، کاهش ارتباط فیزیکی و مستقیم با مردم بود؛ هرچند دشمن هم در همین راستا گام برداشت و «عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد.»؛ اما به نظر می‏رسد خود حضرت نیز می خواستند ارتباطات از طریق وکلا انجام گیرد و دیدارها محدود به دوشنبه و پنجشنبه شود و این مسائل برای این بود که حضرت نمی خواستند مردم یک مرتبه از مرحله حضور دائمی ائمه(علیهم السلام) به زمان غیبت منتقل شوند. درست مثل طلوع و غروب خورشید که یک مرتبه از تاریکی مطلق به روز نمی رسد؛ بلکه اندک اندک از شب به روز منتقل می شود.

ج) تقویت نهاد وکالت

سومین کاری که امام حسن عسکری(علیه السلام) انجام دادند این بود که نهاد وکالت را تقویت کردند. گرچه مسئله وکالت در زمان امام صادق(علیه السلام) نیز مطرح بود و حضرت وکلایی برای جاهای مختلف می فرستادند؛ اما این نهاد در زمان عسکریین(علیهما السلام) فعال تر شد؛ یعنی مردم در شهرهای مختلف با وکلای امام روبرو می شدند. مثلاً در قم با «احمد بن اسحاق قمی»، در نیشابور با «ابراهیم بن عبده نیشابوری»، در اهواز با «ابراهیم بن مهزیار» و... که همین مسئله وکالت باعث شد فرهنگ شیعه به مراکز خیلی دور دست مانند: بیهق، سمرقند، طوس و... نیز منتقل شود و در بین ایشان افراد نخبه و بزرگی پیدا شوند و اینها همه در سایه وکالتهایی بود که حضرت مشخص کرده بودند. این موضوع تا پایان غیبت صغری ادامه داشت و «عثمان بن سعید(ره)» اولین نایب خاص امام زمان(علیه السلام) خودش یکی از وکلای امام حسن عسکری(علیه السلام) بوده است و بعد از شهادت امام عسکری(علیه السلام)، امام زمان(علیه السلام) نیز او را به عنوان وکیل و نایب خاص معین کردند.

این جریان وکالت و نیابت در زمان امام حسن عسکری(علیه السلام) به اوج خود رسید و تا پایان غیبت صغری ادامه داشت و ما اعتقاد داریم که با شروع غیبت کبری بحث نیابت عام ائمه(علیهم السلام) و ولایت فقیه مطرح می شود.

د) تأیید کتابهای اصحاب

از دیگر کارهای امام حسن عسکری(علیه السلام) مهر تأیید زدن بر برخی کتب اصحاب بود که کلمات ائمه(علیهم السلام) را جمع آوری کرده بودند. مثل کتابهای: فضل بن شاذان،[3]یونس بن عبدالرحمن[4]و... که حضرت با این کار خویش به مردم آموختند اگر دسترسی به امام نداشتید و امام بین شما نبود، می توانید مسائل دینی خویش را از این کتابها به دست آورید.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره).

[2]. بحار الأنوار، ج 52، ص 9.

[3]. کتابی از فضل بن شاذان به دست امام حسن عسکری(علیه السلام) رسید، امام با ورق زدن به مطالعه کتاب او پرداخته، فرمودند: خدایش رحمت کند! اهل خراسان به منزلتش غبطه می‏خوردند، زمانی که فضل بین ایشان زندگی می‏کرد. (اختیار معرفة الرجال، محمد بن عمر کشی، مؤسسة آل البیت(علیهم السلام) لإحیاء التراث، قم، 1404ق، ج 2، ص 820)

[4]. ابوهاشم جعفرى كه از ياران برجسته امامان شيعه است، مى‏گويد: كتاب «يوم و ليلة» يونس بن عبدالرحمن را نزد امام حسن عسکری(علیه السلام) بردم، حضرت با نظرى دقيق به تمام كتاب نگاه كرد و تا آخر آن را ورق زد و فرمود: آنچه در اين كتاب است، دين من و دين پدرانم است؛ تمام اين كتاب حق و حقيقت است. بنا بر نقل مرحوم نجاشى، امام عسكرى(علیه السلام) فرمودند: خداوند به يونس در عوض هر حرفى از اين كتاب نورى در روز قيامت عنايت فرمايد. (اختیار معرفة الرجال، ج 2، صص 779 و 313)

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 233.





تاریخ ارسال مطلب : يکشنبه ١٩ آبان ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤٠٩٩١١ / تعداد بازدید : 333/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج