چهارشنبه ٠١ بهمن ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > فرهنگ و اندیشه > خانه و خانواده 
ماهنامه مبلغان


الگوی دینیِ ازدواج و زندگی مشترک «1»؛ معرفی اجمالی کتاب «رضایت زناشویی» و برشهایی از آن -3

توجه به معیارهای انتخاب

پس از روشن شدن ضرورت انتخاب همسر، مسئله مهم دیگر، معیارهای انتخاب است. بررسی متون دینی نشان می دهد که برای انتخاب همسر باید به معیارهایی از قبیل: دینداری، همسانی (هم کفو بودن در ایمان)، حسن خُلق (خوش اخلاقی) و خردمندی توجهی ویژه داشت.

توجه به معیارهای انتخاب

پس از روشن شدن ضرورت انتخاب همسر، مسئله مهم دیگر، معیارهای انتخاب است. بررسی متون دینی نشان می دهد که برای انتخاب همسر باید به معیارهایی از قبیل: دینداری، همسانی (هم کفو بودن در ایمان)، حسن خُلق (خوش اخلاقی) و خردمندی[1]توجهی ویژه داشت.[2] این معیارها در راستای تأمین هدف اصلی ازدواج و تشکیل خانواده (که عبارت است از: سکونت و آرامش زوجین و تربیت فرزندان)، تنظیم شده اند.

ایمان و دینداری؛ معیار بنیادین در انتخاب

آنچه از واژه «جعل» در آیه: ]وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ في  ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ[[3]فهمیده می شود، این است که ازدواج، پیوند دلها و همبستگی عواطف همسران به یکدیگر است و این پیوند به جَعل الهی و به اراده خداوند متعال ایجاد می شود و به طور قطع، آن چیزی که دخالت و جَعل الهی را به دنبال می آورد، «ایمان زوجین» و دینداری آنهاست. از این رو، یکی از اساسی ترین و مهم ترین ملاکهای مورد سفارش اسلام در انتخاب همسر شایسته، توجه به ایمان و تقیّد به دستورات دینی وی است؛ چه اینکه تدین و پایبندی به ارزشهای الهی، از جمله عوامل مهم خوشبختی در زندگی زناشویی است؛ زیرا ایمان به عنوان یک عامل درونی، افراد را از ارتکاب به اعمال خلاف انسانی باز می دارد.

قرآن کریم می فرماید: ]وَ لا تَنْكِحُوا الْمُشْرِكاتِ حَتَّى يُؤْمِنَّ وَ لَأَمَةٌ مُؤْمِنَةٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكَةٍ وَ لَوْ أَعْجَبَتْكُمْ وَ لا تُنْكِحُوا الْمُشْرِكينَ حَتَّى يُؤْمِنُوا وَ لَعَبْدٌ مُؤْمِنٌ خَيْرٌ مِنْ مُشْرِكٍ وَ لَوْ أَعْجَبَكُمْ أُولئِكَ يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ اللَّهُ يَدْعُوا إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمَغْفِرَةِ بِإِذْنِهِ وَ يُبَيِّنُ آياتِهِ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُون[؛[4] بنابراین، در فرهنگ اسلامی، آنچه به عنوان تضمینی مطمئن برای دوام و سلامت خانواده به حساب آمده، همین عنصر ایمان و دینداری است.

به این جهت، پیامبر(صلی الله علیه و آله) جوانان را از انتخاب همسر صرفاً با انگیزه های اقتصادی و اجتماعی، پرهیز می دهد و می فرماید: «مَنْ تَزَوَّجَ اِمْرَأَةً لا يَتَزَوَّجُها الَّا لِجَمالِها لَمْ يَرَ فيها ما يُحِبُّ، وَ مَنْ تَزَوَّجَ لِمالِها لا يَتَزَوَّجُها الَّا وَكَلَهُ اللَّهُ الَيْهِ، فَعَلَيْكُمْ بِذاتِ الدّينَ؛[5] كسى كه تنها به جهت زيبايى زن با او ازدواج كند، به خواسته خود نمى رسد و كسى كه به خاطر ثروت با زنی ازدواج كند، خداوند او را به خودش وامى گذارد، پس بر شما باد به ازدواج با زن متديّن!»البته زیباییِ همسر، یک صفت کمالی است که اگر با صفات و معیارهای اساسی دیگر مثل: تدیّن، اخلاق، عقل و شرافت خانوادگی همراه باشد، ارزشمند است؛ ولی به تنهایی ملاک اصلی و اولی نیست.

همسر ديندار، در تضمين سرنوشت توحيدى فرد و همچنين، تربيت توحيدى فرزند نقشی اساسى دارد؛ زیرا شخص ديندار ويژگی هايى دارد كه عامل موفقيت در زندگى زناشويى و پايدارى خانواده مى گردد كه در بحث عوامل پسينى، روشن خواهد شد. در يك كلام مى توان گفت كه تمام ويژگی هاى لازم براى يك زندگى موفق و شاد، به نوعى زيرمجموعه ايمان و ديندارى قرار مى گيرد. از اين رو، به ديندار بودن همسر توجه جدى شده است. اين امر در مورد مردان نيز صدق مى كند.

از آنجا كه تأثير مرد بر زن در جنبه ايمانى بيش تر است، در برخى روايات تأكيد شده در صورت ناچاری، از كسانى كه درباره اهل بيت(علیهم السلام) ترديد دارند، زن بگيريد؛ ولى به آنان زن ندهيد.[6] همچنين آمده است كه به شراب خوار زن ندهيد؛[7] چراكه او را به سمت ناپاكى سوق داده ايد[8] و اين ازدواج، موجب قطع  رَحِم خواهد شد.[9] از اين رو، طبق روایات، والدينى كه دختر خود را به فرد فاسق شوهر بدهند، مورد نفرين مى شوند.[10] اين نمونه ها و موارد مشابه نشان مى دهند كه انتخاب همسر در سرنوشت خود انسان و فرزندان نقش مهمى دارد، پس بايد در انتخاب شريك زندگى دقت فراوانى داشت.

این نکته را نباید از نظر دور داشت که مراد از دینداری، فقط انجام دادن تكاليف دينى (نماز و روزه)، شركت در مراسم مذهبى (دعاها و عزادارىها) و داشتن ظاهرى ديندار (حجاب و ظاهرى ايمانى) نیست؛ زیرا برخى افراد با اين ملاكها دست به انتخاب مى زنند و به ناگاه با خلاف آنچه تصور مى كرده اند، روبرو مى شوند. در واقع، هيچ يك از اين موارد را نمى توان نماد ديندارىِ واقعى دانست. اين مواردِ ظاهرى و رفتارى، گاه واقعيت را به صورت كامل بيان نمى كنند.

براى تشخيص ديندارى، از چند نشانه مهم مى توان استفاده كرد. يكى از آنها «صداقت و امانتدارى» می باشد که در روایات به آن اشاره شده است. از جمله امام صادق(علیه السلام) می فرمایند: «لَا تَغْتَرُّوا بِصَلَاتِهِمْ وَ لَا بِصِيَامِهِمْ، فَإِنَّ الرَّجُلَ رُبَّمَا لَهِجَ بِالصَّلَاةِ وَ الصَّوْمِ حَتَّى لَوْ تَرَكَهُ اسْتَوْحَشَ، وَ لَكِنِ اخْتَبِرُوهُمْ عِنْدَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ؛[11]فريب نمازها و روزه هايشان را نخوريد؛ زيرا ممكن است كه شخصی چنان به نماز و روزه عادت كرده باشد كه اگر آن را ترك كند، وحشت او را فراگيرد؛ اما افراد را در راستگويى و امانتدارى شان بيازماييد.»

ادامه دارد... .

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. منظور از خردمندی، دیوانه نبودن فرد و فقدان بیماریهای روانی است که موجب اختلال در تشخیص و تصمیم درست می شود.

[2]. برای آشنایی تفصیلی با این معیارها ر.ک: رضایت زناشویی، صص 78 –98.

[3]. روم/ 21.

[4]. بقره/ 221: «و با زنان مشرك و بت پرست، تا ايمان نياورده اند، ازدواج نكنيد! (اگرچه جز به ازدواج با كنيزان دسترسى نداشته باشيد؛ زيرا) كنيز با ايمان از زن آزاد بت پرست بهتر است، گرچه (زيبايى، ثروت يا موقعيت او) شما را به شگفتى آورد. و زنان خود را به ازدواج مردان بت پرست، تا ايمان نياورده اند، در نياوريد! (اگرچه ناچار شويد آنها را به همسرى غلامان با ايمان درآوريد؛ زيرا) يك غلام با ايمان، از يك مرد آزاد بت پرست بهتر است، گرچه (مال، موقعيت و زيبايى او) شما را به شگفتى درآورد. آنها دعوت به سوى آتش مى كنند و خدا دعوت به بهشت و آمرزش به فرمان خود مى فرمايد، و آيات خويش را براى مردم روشن مى سازد، شايد متذكر شوند!»

[5]. بحار الانوار، ج 103، ص 235.

[6]. امام صادق(علیه السلام) : «تَزَوَّجُوا فِي الشُّكَّاكِ وَ لَا تُزَوِّجُوهُمْ؛ لِأَنَّ الْمَرْأَه تَأْخُذُ مِنْ أَدَبِ زَوْجِهَا وَ يَقْهَرُهَا عَلَى دِينِهِ .» الكافى، ج 5، ص 348، ح 1.

[7]. پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) : «مَنْ شَرِبَ الْخَمْرَ بَعْدَ مَا حَرَّمَهَا اللهُ عَلَى لِسَانِي، فَلَيْسَ بِأَهْلٍ أَنْ يُزَوَّجَ إِذَا خَطَبَ .» و «شَارِبَ الْخَمْرِ لَا يُزَوَّجُ إِذَا خَطَبَ.» همان.

[8]. امام صادق(علیه السلام) : «إنَّ مَنْ زَوَّجَ ابْنَتَهُ شَارِبَ الْخَمْرِ فَكَأَنَّمَا قَادَهَا إِلَى الزِّنَا.» من لا يحضره الفقيه، ج 4، ص 58، ح 5091.

[9]. امام صادق(علیه السلام) : «مَنْ زَوَّجَ كَرِيمَتَهُ مِنْ شَارِبِ الْخَمْرِ فَقَدْ قَطَعَ رَحِمَهَا.» الكافى، ج 5، ص 347.

[10]. پيامبر(صلی الله علیه و آله) : «مَنْ زَوَّجَ كَرِيمَتَهُ بِفَاسِقٍ نَزَلَ عَلَيْهِ كُلَّ يَوْمٍ أَلْفُ لَعْنَه، وَ لَا يَصْعَدُ لَهُ عَمَلٌ إِلَى السَّمَاءِ، وَ لَا يُسْتَجَابُ لَهُ دُعَاؤُهُ، وَ لَا يُقْبَلُ مِنْهُ صَرْفٌ وَ لَا عَدْلٌ.» ارشاد القلوب، حسن بن محمد دیلمی، مؤسسه أعلمی، بیروت، چاپ چهارم، 1398ق، ص 174.

[11]. الکافی، ج 2، ص 104.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 246..





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ٦ دی ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤١٦٢٧٣ / تعداد بازدید : 136/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج