سه شنبه ٢١ مرداد ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > برگزیده ها 
ماهنامه مبلغان


حرم امامزادگان؛ دانشگاه و درمانگاه -2

درمانگاه بودن حرم امامزادگان

امروزه بیش ترین آمار بیماری‌ها، بیماری وسواس فکری و افسردگی است که از اضطراب و عدم آرامش نشأت می گیرد. حرم امامزادگان به عنوان مرکز عبادت و مراسمهای دعا (همچون: کمیل، ندبه و توسل و شب قدر یا تحویل سال) سخنرانی‌ها، نمازهای جماعت و... بیش ترین آرامش را به زائران خویش هدیه می‌کنند.

ب) درمانگاه بودن

گاه بیماریها جسمی و گاهی روحی است. اکثر بیماری‌های جسمانی از بیماری روحی و روانی ریشه می‌گیرند که اگر معنویت مردم ارتقا یابد، خیلی از دردهای جسمانی نیز درمان می شوند.

از جمله برکات دیگر زیارت قبور امامزادگان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. هم‌سنخیتی روحی

از شگفت‌آورترین آثار زیارت بزرگان، سنخیت و نزدیکی روحی به شخص زیارت شده است. تا آنجا که زائر رنگ و بوی زیارت شونده را می‌گیرد و از نظر روحی بین آنها - هرچند کوتاه مدت - اتصال و سنخیت پیدا می‌شود.

«عبد الرحمن جزیری» که از علمای اهل‌سنّت است، در این زمینه می گوید: «مخفی نیست که زیارت قبر رسول خدا(صلی الله علیه و آله)در روح خردمندان [و صاحبان اندیشه] بیش از هر عبادتی تأثیر می‌گذارد. آری، کسی که بر مزار مصطفی(صلی الله علیه و آله) ایستاده، در حالی که به یاد می‌آورد آنچه را که پیامبر(صلی الله علیه و آله)در راه دعوت به سوی خداوند و بیرون آوردن مردم از تاریکیهای شرک به نور هدایت تحمل کرده است، و به یاد می‌آورد آن مکارم اخلاقی را که او در تمام جهان توسعه داده و آن فسادهایی را که از جهان محو کرده [از دخترکشی و شرابخواری گرفته تا کارهای خلاف عفّت، نژادپرستی و...] حتماً قلبش مالامال از محبت و عشق نسبت به این رسول گرامی(صلی الله علیه و آله) می‌شود.» و در ادامه تصریح می‌کند که این آثار اختصاص به زیارت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)ندارد؛ بلکه در زیارت اصحاب نیز همان آثار، با درجه‌ای پایین‌تر وجود دارد: «پس زیارت مصطفی(صلی الله علیه و آله)و اصحاب او [آنهایی که اهل عمل صالح بودند]، از بهترین عوامل قرب [به خداوند] و شدیدترین و قوی‌ترین عامل اثرگذار بر نفوس و حیات عمل کنندگان مخلص آنهاست. آنهایی که فقط خدا را می‌پرستند و به انجام اوامر رسول خدا(صلی الله علیه و آله)تن می‌دهند و از آنچه نهی می کند، دوری می‌کنند. ایشان در حقیقت رستگارانند.»[1]

از جملات فوق استفاده می‌شود که زیارت قبر پیامبر(صلی الله علیه و آله)و صحابی پاک او و بزرگان و امامزادگانی که در راه خدا تلاش کرده و به شهادت رسیده‌اند، آثار ذیل را در پی دارد:

الف) سرشار شدن قلبها از محبت رسول خدا(صلی الله علیه و آله)و کسانی که زیارت شده اند؛

ب) سرشار شدن قلبها از محبت به قرآن و شریعت اسلام و تصمیم عمل به آن؛

ج) حیا از خدا و رسول(صلی الله علیه و آله) که گاه برای همیشه انسان را از گناه باز می‌دارد؛

د) اطاعت پذیری از امر و نهی خدا و رسول خدا(صلی الله علیه و آله)؛

ﻫ) تقرب انسان به خداوند متعال؛

و) تأثیر شگرف بر روح و روان بندگان مخلص خدا.[2]

2. عقده‌گشایی

عامل بخشی از بیماریهای انسان، انبار شدن عقده‌های روحی می باشد که جایی برای بیان آن پیدا نکرده است. لذا کار اکثر مشاوران و روانشناسان، تنها گوش دادن به درد و دلهای مراجعان است. در زیارت امامزادگان خود به خود زمینه بازگو کردن این عقده‌ها فراهم شده، زائر با اشک و درد دل خود، در رفع بیماریهای روحی و روانی خویش، به آرامش خاصی می‌رسد.

3. برآورده شدن حاجات

داستانهای فراوانی از انسانهای موثق نقل شده و یا خود شاهد بوده ایم که مردم حاجتهای خود را با واسطه قرار دادن امامزادگان، گرفته‌اند. از جمله بیماران لاعلاج یا صعب العلاجی که از امامان یا امامزادگان شفا گرفته‌اند.

4. بازیابی شخصیت

یکی از بزرگ ترین عوامل انحراف انسان، از دست دادن کرامت و شخصیت انسانی است. امام هادی(علیه السلام)می فرمایند: «مَنْ  هَانَتْ  عَلَيْهِ  نَفْسُهُ فَلَا تَأْمَنْ شَرَّهُ؛[3]کسی که برای خود شخصیت قائل نباشد، از شرّش در امان مباش!»

این گونه افراد، برای جوامع سخت خطرناک اند. از آثار مفید زیارت معصومان و امامزادگان، بازیابی شخصیت روحی و اجتماعی است. بارها دیده شده افرادی بر اثر فساد و گناه شخصیت اجتماعی و روحی خود را [خصوصاً در جوامع اسلامی] از دست داده‌اند؛ ولی به سبب این زیارتها، خصوصاً زمانی که مردم به آنها به واسطه برگشتن از زیارت احترام می‌کنند، همین مسئله باعث شده است احساس شخصیت کنند و از کارهای گذشته خویش پشیمان شوند و در نتیجه آبروی دوباره خود را باز یابند و دیگر آن انحرافات و گناهان را کنار بگذارند.

خاطره

در یکی از سفرهای نگارنده به کربلا، زائر جوانی از شهر ساوه همراه ما بود که طبق گفته افراد کاروان و ظاهر او، اهل بسیاری از گناهان بود و خود نیز به شدت این احساس را داشت که آشنایان با دید خوبی به او نگاه نمی‌کنند. وقتی به کربلا رسیدیم و به حرم حضرت اباالفضل(علیه السلام)مشرف شدیم، به قدری این فرد در حرم گریه می‌کرد که نزدیک بود هلاک شود. همین امر باعث بازیابی شخصیت او شد و بعد از این جریان، همگی به او با دید احترام نظر می‌کردند.

5. آرامش بخشی

قرآن کریم می‌فرماید: «الَّذينَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»[4]؛ «[بازگشتگان به سوی خدا] کسانی [هستند] که ایمان آورده، دلهایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد. آگاه باشید! دلها فقط به یاد خدا آرام می‌گیرد.»

 امروزه بیش ترین آمار بیماری‌ها، بیماری وسواس فکری و افسردگی است که از اضطراب و عدم آرامش نشأت می گیرد. حرم امامزادگان به عنوان مرکز عبادت و مراسمهای دعا (همچون: کمیل، ندبه و توسل و شب قدر یا تحویل سال) سخنرانی‌ها، نمازهای جماعت و... بیش ترین آرامش را به زائران خویش هدیه می‌کنند و حتی از نظر جسمانی، در این حرمها استراحت و غذا خوردن، به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی و... بیش تر می شود که استفاده از فضای داخل و بیرون حرم امامزادگان به صورت مجانی، در روحیه زوار اثر خاصی می گذارد.

6. ثوابهای نشاط‌ آور

علاوه بر فواید پیش گفته، زیارت امامزاده‌ها ثواب ویژه‌ای دارد که زائران با شنیدن این ثوابها نشاط درونی زیادی پیدا می‌کنند. به عنوان نمونه:

الف) محمد بن یحیی، از اهل ری، خدمت امام حسن عسکری(علیه السلام)وارد شد، حضرت فرمود: کجا بودی؟ عرض کرد: به زیارت امام حسین(علیه السلام)رفته بودم. حضرت فرمودند: «أَمَا إِنَّكَ  لَوْ زُرْتَ  قَبْرَ عَبْدِ الْعَظِيمِ عِنْدَكُمْ لَكُنْتَ كَمَنْ زَارَ الْحُسَيْنَ؛[5]اگر قبر عبدالعظیم (حسنی) که نزد شماست، زیارت کنی، حتماً مانند این است که امام حسین(علیه السلام)را زیارت کرده ای.»؛

ب) درباره زیارت حضرت معصومه(علیها السلام)از سه امام کاظم، رضا و جواد(علیهم السلام) شبیه به هم نقل شده است که:«مَنْ  زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّة؛[6]هر کسی او (حضرت معصومه(علیها السلام)) را در حالی که با حق او آشنا باشد، زیارت کند، بهشت بر او واجب می‌شود.»

اگر انسان بداند که زیارت حضرت عبدالعظیم(ره) معادل ثواب زیارت کربلاست، و زیارت با معرفت حضرت معصومه(علیها السلام)باعث بهشتی شدن می‌شود، چه نشاط درونی و حسی پیدا می کند؟ قطعاً در بازگشت نشاطی به او دست می دهد که بسیار احساس آرامش خواهد کرد.

البته زیارت حرمهای دیگر امامزادگان نیز این برکات را دارد که در اینجا فقط به همین دو نمونه بسنده شد.

 

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. الفقه علی مذاهب الاربعة، عبدالرحمن الجزیری، درالثقلین، بیروت، 1419ق، ج 2، صص 711 –712.

[2]. همان.

[3]. بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق، ج 75، ص 453.

[4]. رعد/ 28.

[5]. ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، شیخ صدوق، نشر شریف رضی، قم، چاپ اول، 1406ق، ص 92.

[6]. بحار الانوار،  ج 48، ص 318.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 222.





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه ١١ تير ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤٠٤٥٢٨ / تعداد بازدید : 422/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج