دوشنبه ١١ مرداد ١٤٠٠
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > اخبار سایت 
ماهنامه مبلغان


یاری کردن خدا با یاری حجت خدا -2

چگونگی یاری حجت خدا

از زیارت نامه شهدای کربلا، معلوم می شود که یاری دین خدا، یاری حجت زمان است؛ بلکه این همان یاری کردن تمام حجت ها است؛ چراکه حقیقت دین، واحد است. بی شک یاری دین خدا به این است که آن را به خوبی فراگیریم، خوب عمل کنیم و در راه توسعه و فراگیری آن تلاش و جهاد نماییم.

چگونگی یاری حجت خدا

یاری حجت خدا و امام زمان(علیه السلام) در این زمان از چند طریق محقق می شود:

1. یاری دین خدا:

در زیارت نامه شهدای کربلا، می خوانیم:«السَّلَامُ  عَلَیكُمْ یا أَنْصَارَ دِینِ اللَّهِ! السَّلَامُ عَلَیكُمْ یا أَنْصَارَ رَسُولِ اللَّهِ! السَّلَامُ عَلَیكُمْ یا أَنْصَارَ أَمِیـرِ الْمُؤْمِنِینَ! السَّلَامُ عَلَیكُمْ یا أَنْصَارَ فَاطِمَةَ سَیدَةِ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ! السَّلَامُ عَلَیكُمْ یا أَنْصَارَ أَبِی مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِی الْوَلِی  النَّاصِحِ! السَّلَامُ عَلَیكُمْ یا أَنْصَارَ أَبِی عَبْدالله!»[1]معلوم می شود که یاری دین خدا، یاری حجت زمان است؛ بلکه این همان یاری کردن تمام حجت ها است؛ چراکه حقیقت دین، واحد است. بی شک یاری دین خدا به این است که آن را به خوبی فراگیریم، خوب عمل کنیم و در راه توسعه و فراگیری آن تلاش و جهاد نماییم.

2. لبیک گفتن به ندای امام و حجت زمان:

بهترین و اصلی ترین مصداق یاری حجت خدا، لبیک گفتن به ندای امام زمان خویش است. مثل کسانی که در صدر اسلام پیامبر(صلی الله علیه و آله) را یاری کردند و هم چنین کسانی که حضرت علی(علیه السلام)را در دفاع از حق خلافت یاری کردند. از جمله حضرت فاطمه(علیها السلام) و آن هایی که در جنگ صفین، جمل و نهروان تا آخر با حضرت ماندند. یا مثل یاران امام حسین(علیه السلام) که در کربلا ماندند و جان خویش را در یاری امام زمان خویش تقدیم کردند. نه مثل سه گروه بعد از واقعه عاشورا که دیرهنگام به ندای امام لبیک گفتند.

گروه اول توابین بودند؛ همان هایی که روز عاشورا و قبل از آن سکوت کردند؛ ولی بعد قیام کردند و تقریباً حدود 5000 نفر[2] کشته شدند.

گروه دوم مردم مدینه بودند که بعد از عاشورا قیام کردند و واقعه حرّه رقم خورد که در آن حدود ده هزار نفر کشته شدند و حدود هفده هزار زنا صورت گرفت؛[3]

گروه سوم یاران مختار بن ابی عبیده و بودند که بعد از جنگ های فراوان و کشته شدن حدود 15000 نفر شکست خوردند و حدود 7000 نفر هم از اسرا گردن زده شدند؛[4] اما باز هم دیر شده بود. به همین دلیل امام سجاد(علیه السلام) استقبال خاصی از این حرکت ها نمی کردند.

باید مراقب بود که همراه امام حرکت کنیم: «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ، وَ الْمُتَاَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ وَ اللّازِمُ لَهُمْ لـاحِقٌ؛[5]هر که بر ایشان تقدم جوید، از دین بیرون رفته و کسى که از ایشان عقب ماند، نابودى گردد.»

3. یاری شیعیان نیازمند و توجه به آن ها؛

امام باقر(علیه السلام) می فرمایند: «یا خَیثَمَةُ! أَبْلِغْ مَوَالِینَا السَّلَامَ، وَ أَوْصِهِمْ بِتَقْوَى اللَّهِ، وَ أَوْصِهِمْ أَنْ یعُودَ غَنِیهُمْ عَلَى فَقِیـرِهِمْ، وَ قَوِیهُمْ عَلَى ضَعِیفِهِمْ، وَ أَنْ یشْهَدَ حَیهُمْ جَنَازَةَ مَیتِهِمْ، وَ أَنْ یتَلَاقَوْا فِی بُیوتِهِمْ؛ فَإِنَّ لِقَاءَ بَعْضِهِمْ بَعْضاً فِی بُیوتِهِمْ حَیاةٌ لِأَمْرِنَا، رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیا أَمْرَنَا، یا خَیثَمَةُ! أَبْلِغْ مَوَالِینَا أَنَّا لَسْنَا نُغْنِی عَنْهُمْ مِنَ اللَّهِ شَیئاً إِلَّا بِعَمَلٍ، وَ أَنَّهُمْ لَنْ ینَالُوا وَلَایتَنَا إِلَّا بِوَرَعٍ، وَ أَنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ حَسْرَةً یوْمَ الْقِیامَةِ مَنْ وَصَفَ عَدْلًا ثُمَّ خَالَفَهُ إِلَى غَیرِهِ؛[6]ای خیثمه! به دوستان ما سلام برسان و آن ها را به تقوای الهی توصیه کن! و سفارش کن که پولداران آن ها فقرای شان را یاری دهند و نیرومندان آن ها ناتوان هایشان را کمک کنند و در تشییع جنازه آن ها شرکت جویند و به ملاقات هم بروند؛ زیرا این ها زنده کردن امر ماست. خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را زنده کند! اى خیثمه! به دوستان ما سلام ما را برسان و بگو كه ما بی نیاز نمی کنیم از ایشان از جانب خدا هیچ چیز را، مگر با عمل (صالح)، پس به درستى كه به  دوستى ما نمی رسند، مگر با پرهیزكارى. و به درستى كه بزرگ ترین حسرت را در قیا مت کسی دارد که عدل را توصیه کند؛ ولی خلاف آن رفتار نماید.»

5. احیای امر اهل بیت(علیهم السلام):

امام صادق(علیه السلام)فرمودند: «أَمَا وَ اللَّهِ إِنَّكُمْ لَعَلَى دِین اللَّهِ وَ دِینِ مَلَائِكَتِهِ فَأَعِینُونَا عَلَى ذَلِكَ بِوَرَعٍ وَ اجْتِهَادٍ أَمَا وَ اللَّهِ مَا یقْبَلُ اللَّهُ إِلَّا مِنْكُمْ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ كُفُّوا أَلْسِنَتَكُمْ وَ صَلُّوا فِی مَسَاجِدِكُمْ وَ عُودُوا مَرْضَاكُمْ فَإِذَا تَمَیزَ النَّاسُ فَتَمَیزُوا رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً أَحْیا أَمْرَنَا فَقِیلَ وَ مَا إِحْیاءُ أَمْرِكُمْ یا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ تَذْكُرُونَهُ عِنْدَ أَهْلِ الْعِلْمِ وَ الدِّینِ وَ اللُّب؛ [7]به خدا قسم! شما بر دین خدا و ملائکه او هستید، پس ما را (بر دینتان) با دوری از حرام و تلاش یاری کنید. به خدا قسم! اعمال، جز از شما (به خاطر ولایت) پذیرفته نمی شود، پس خودنگهدار باشید و زبانتان را حفظ کنید، در مساجد حاضر شوید و بیماران همدیگر را عیادت کنید! وقتی مردم تمایز دارند، شما نیز تمایز داشته باشد. خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند. عرض شد: احیای امر شما چیست؟ فرمودند: این است که (امامت و معارف ما را) نزد صاحبان علم و دین و عقل یاد کنید.»

امروز دنیا تشنه معارف اهل بیت(علیهم السلام) و تشیع است و اگر به خوبی برای ملت ها تبیین شود، به سرعت جذب آن خواهند شد.

6. تعلیم و تعلم علوم اهل بیت(علیهم السلام):

«عَبْدِ السَّلَامِ بْنِ صَالِحٍ الْهَرَوِی قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا الْحَسَنِ عَلِی بْنَ مُوسَـى الرِّضَا(علیهما السلام)یقُولُ: رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیا أَمْرَنَا! فَقُلْتُ لَهُ: وَ كَیفَ یحْیی أَمْرَكُمْ؟ قَالَ: یتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یعَلِّمُهَا النَّاسَ فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا؛[8]عبدالسلام هروی می گوید: از امام رضا(علیه السلام) شنیدم که می فرمودند: خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را زنده کند. عرض کردم: چگونه امر شما زنده می شود؟ فرمودند: علوم ما را فراگرفته، به مردم بیاموزند؛ زیرا اگر مردم زیبایی های کلام ما را بدانند، از ما پیروی می کنند.»

وجود شیعیان در داخل کشور، سرمایه بزرگی است؛ ولی خیلی از آن ها نسبت به معارف اهل بیت(علیهم السلام) آگاهی ندارند و اغلب شکار دام های فرقه های انحرافی یا مطالب واهی و خرافی می شوند. بر روحانیت واجب و لازم است که کلام اهل بیت(علیهم السلام) را به گوش آن ها برساند تا شیعه در داخل کشور تقویت شود.

7. منتظر واقعی ظهور بودن:

امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «أَلَا أُخْبِرُكُمْ بِمَا لَا یقْبَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْعِبَادِ عَمَلًا إِلَّا بِهِ؟! فَقُلْتُ: بَلَى، فَقَالَ: شَهَادَةُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ وَ الْـإِقْرَارُ بِمَا أَمَرَ اللَّهُ وَ الْوَلَایةُ لَنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ أَعْدَائِنَا؛ یعْنِـی الْأَئِمَّةَ خَاصَّةً وَ التَّسْلِیمَ لَهُمْ وَ الْوَرَعُ وَ الِاجْتِهَادُ وَ الطُّمَأْنِینَةُ وَ الِانْتِظَارُ لِلْقَائِمِ(علیه السلام)، ثُمَّ قَالَ: إِنَّ لَنَا دَوْلَةً یجِی ءُ اللَّهُ بِهَا إِذَا شَاءَ! ثُمَّ قَالَ: مَنْ سَـرَّهُ أَنْ یكُونَ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ فَلْینْتَظِرْ وَلْیعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحَاسِنِ الْأَخْلَاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ فَإِنْ مَاتَ وَ قَامَ الْقَائِمُ بَعْدَهُ كَانَ لَهُ مِنَ الْأَجْرِ مِثْلُ أَجْرِ مَنْ أَدْرَكَهُ فَجِدُّوا وَ انْتَظِرُوا هَنِیئاً لَكُمْ أَیتُهَا الْعِصَابَةُ الْمَرْحُومَةُ؛[9]آیا به امری خبر بدهم که خدای عزیز و جلیل عمل بندگان را نمی پذیرد، مگر با بودن آن امر؟ عرض کردم: بله، بفرمایید. فرمودند: شهادت به یگانگی خدا و رسالت پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اقرار به آن چه خدا امر فرموده است و قبول ولایت ما و برائت از دشمنان ما و تسلیم امر ما بودن. دوری از حرام و تلاش و آرامش داشتن و منتظر (قیام) قائم ما بودن، سپس فرمودند: برای ما دولتی است که خداوند هر وقت بخواهد، آن را خواهد آورد. کسی که دوست دارد از اصحاب قائم ما باشد، باید منتظر (واقعی) باشد؛ از حرام دوری کند و اخلاق نیکو داشته باشد (اگر چنین بود واقعاً) او منتظر است، حتی اگر از دنیا برود و قائم قیام کند، اجر کسی را دارد که او را درک کرده است، پس تلاش کنید و منتظر باشید، ای گروه مورد رحمت خداوند!»

8. احیای مساجد و مراکز دینی:

از تدبر در آیه 40 سوره حج[10]روشن می شود که اگر افراد با ایمان و غیور دست روی دست بگذارند و تماشاچی فعالیت هایویران گرانه دشمن باشند، اثری از مراکز دینی نخواهند ماند؛ چراکه این مکان ها جای بیداری و میدان مبارزه است.

ویران کردن معابد و مساجد تنها به این نیست که با وسایل تخریب آن ها را در هم بکوبند؛ بلکه ممکن است از طرق غیر مستقیم وارد شوند و آنقدر سرگرمی های ناسالم فراهم سازند که توده مردم را از مساجد منحرف نمایند و به این ترتیب آن ها را عملاً به ویرانه ای تبدیل کنند. بنابراین، وظیفه مؤمنین است که به انحای مختلف، این مراکز را آباد و فعال نموده، سد راه فعالیت های دشمن گردند.

خداوند در آیه بعد[11]نیز راهکار احیای این مراکز را بیان کرده، می فرماید: اگر مؤمنین آلات و ادوات لازم یا علم کافی و توان جسمی و فکری داشته باشند، از طریق اقامه نماز و پرداخت زکات و امر به معروف و نهی از منکر به یاری دین خدا می پردازند.

9. حمایت از رهبر الهی:

ویژگی دیگر انصار الله و مصداق دیگر یاری حجت خدا، حمایت از رهبر و نایبان عام  امام زمان(علیه السلام) در جامعه است. چنان که ذیل آیه 52 سوره آل عمران اشاره شد که حضرت عیسی(علیه السلام) یاری خود را یاری خدا می خواند.

هم چنین، خدای تعالی در آیه 157 سوره اعراف می فرماید: «کسانی که به پیامبر(صلی الله علیه و آله) ایمان آورده و او را یاری و پیروی  کنند، رستگارانند.»[12]منظور از پیروی رسول(صلی الله علیه و آله)، همان ایمان به رسالت او و در برابر اوامرش تسلیم بودن است که یکی از اوامر حضرت، اطاعت از علماست و آنقدر مسئله حمایت از رهبر الهی اهمیت دارد که خدای تعالی حتی از انبیا خود بر این مطلب پیمان گرفته است و می فرماید: «به یاد آر زمانی را که خدا از انبیاء(علیهم السلام) پیمان گرفت که هر زمان رسولی آمد که تصدیق کننده دین شما بود، باید به او ایمان آورید و او را یاری کنید!»[13]

امروز مراجع عظام جامع الشرایط و در رأس آن ها رهبر جامعه ما، مصداق های نمایندگان عام حجت خدا هستند: «فَإِنَّهُمْ حُجَّتِـی  عَلَیكُمْ  وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ عَلَیهِمْ؛[14]آن ها (علما) حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر شما می باشم.» در نتیجه، کسی که بخواهد در زمره انصار الله قرار گیرد، باید با الگو گرفتن از یاران امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا، روحیه تسلیم را در خود نهادینه ساخته، مطیع بی چون و چرای حجت عام و رهبر الهی خود باشد.

10. حمایت مالی و جانی:

بحث از یاری و حمایت مالی و جانی در باب یاری حجت خدا خود بحث مستقل و مفصلی می طلبد. در زیارت جامعه می خوانیم: «أبى أنْتُمْ وَ اُمّـى وَ نَفْسى وَ أهْلى وَ مالى؛[15] پدرم و مادرم و خودم و خانواده ام و دارایى ام فدایتان باد!»

جمله «بِأبى أنتم و اُمّى...»، پنج بار «در زیارت جامعه كبیره» تكرار شده است که نشان از اهمیت این موضوع در باب یاری حجت خداوند دارد.

خمس، زکات، انفاق، وقف و باری از دوش مردم برداشتن از مصادیق «نصرت مالی» است. شهدای مدافع حریم و حرم ولایت به ویژه سردار رشید اسلام شهید قاسم سلیمانی نمونه دیگری از کسانی هستند که توفیق رفیق راهشان شد تا با بذل جان خویش یاری گر حجت زمان خویش باشند.

تلاش ها و زحمات علمای اسلام نیز در همین باب است. اگر علامه امینی(ره) با زحمات فراوان و سختی های بی شمار چندین ده ساله، «الغدیر» را تالیف کرد یا شیخ عباس قمی(ره) صاحب مفاتیح الجنانو 110 جلد کتاب دیگر آنقدر نوشت که دست ایشان پینه می بست و یا خیلی از زحمات علمای دیگر، همه در باب یاری و حمایت جانی و مالی جای می گیرد.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، محمد بن الحسن طوسى، مؤسسة فقه الشیعة، بیروت،  1411ق، ج 2، ص 723.

[2]. تاریخ طبری، محمد بن جریر طبری، دار التراث، بیروت، چاپ دوم، ۱۳۸۷ق، ج 7، صص 327 –3229.

[3].تاریخ یعقوبی، احمد بن اسحاق یعقوبی، دار الاعتصام، بیروت، 1425ق، ج 1، ص 175؛ انساب الأشراف، احمد بن یحیی بلاذری، تحقیق: سهیل زکار و ریاض زرکلی، دار الفکر، بیروت،‌ چاپ اول، ۱۴۱۷ق، ج ۴، قسم ۲، ص ۴۱.

[4]. البدایة و النهایة، اسماعیل بن عمر بن کثیر، دار الفکر، بیروت،‌ ۱۴۰۷ق، ج ۸، ص ۲۸۹؛ أنساب الأشراف، ج ۶، ص ۴۴۵؛ تاریخ یعقوبی، ج ۲، ص ۲۶۴.

[5]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج  1، ص 46.

[6]. الأصول الستة عشر، مصحح: ضیاء الدین محمودى و نعمت الله جلیلى و مهدى غلامعلى، مؤسسه دار الحدیث، قم،  1423ق/1381ش،  ص274.

[7]. دعائم الإسلام، نعمان بن محمد بن حیون مغربى،  مصحح: آصف  فیضى، مؤسسه آل‌البیت(علیهم السلام)،  قم،  1385ق، ج 1، ص 63.

[8]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، محمد بن على بن بابویه،  مصحح: مهدی لاجوردى، نشر جهان ، تهران،  1378ق، ج 1، ص307.

[9]. الغیبة، محمد بن ابراهیم  بن أبی زینب نعمانی (شیخ مفید)، مصحح: على اكبر غفارى، نشر صدوق ، تهران،  1397ق، ص200.

[10]. ]وَ لَوْ لـا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیعٌ  وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یذْكَرُ فیهَا اسْمُ اللَّهِ كَثیراً وَ لَینْصُـرَنَّ اللَّهُ مَنْ ینْصُـرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِی عَزیز[؛ «همانان که به ناحق از خانه‌هایشان اخراج شدند [و گناه و جرمی نداشتند] جز این که می‌گفتند: پروردگار ما خداست و اگر خدا برخی از مردم را به وسیله برخی دیگر دفع نمی‌کرد، همانا صومعه‌ها و کلیساها و کنیسه‌ها و مسجدهایی که در آنها بسیار نام خدا ذکر می‌شود به شدت ویران می‌شدند؛ و قطعاً خدا به کسانی که [دین] او را یاری می‌دهند یاری می‌رساند؛ مسلماً خدا نیرومند و توانای شکست ناپذیر است.»؛ حج / 40.

[11]. ]الَّذِینَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِی الْـأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ[. «همانان که اگر آنان را در زمین قدرت و تمکّن دهیم، نماز را برپا می‌دارند، و زکات می‌پردازند، و مردم را به کارهای پسندیده وا می‌دارند و از کارهای زشت باز می‌دارند؛ و عاقبت همه کارها فقط در اختیار خداست.»؛ حج/41.

[12]. ]فَالَّذینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُوهُ وَ نَصَرُوهُ  وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذی أُنْزِلَ مَعَهُ أُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ[؛ «پس کسانی که به او ایمان آوردند و او را [در برابر دشمنان] حمایت کردند و یاریش دادند و از نوری که بر او نازل شده پیروی نمودند، فقط آنان رستگارانند.»؛ اعراف / 157.

[13]. ]وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ میثاقَ النَّبِیینَ لَما آتَیتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ  لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَأَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى  ذلِكُمْ إِصْری قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدین[؛ «و [یاد کنید] هنگامی که خدا از همه پیامبران [و امت‌هایشان] پیمان گرفت که هرگاه کتاب و حکمت به شما دادم، سپس [در آینده] پیامبری برای شما آمد که آنچه را [از کتاب های آسمانی] نزد شماست تصدیق کرد، قطعاً باید به او ایمان آورید و وی را یاری دهید. [آن گاه خدا] فرمود: آیا اقرار کردید و بر این [حقیقت] پیمان محکم مرا [به صورتی که به آن وفا کنید] دریافت نمودید؟ گفتند: اقرار کردیم. فرمود: پس [بر این پیمان] گواه باشید و من هم با شما از گواهانم.»؛ آل‌عمران / 81.

[14]. كمال الدین و تمام النعمة،  ج2، ص484.

[15]. مفاتیح الجنان، زیارت جامع کبیره.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 253.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ١٥ خرداد ١٤٠٠ / شماره خبر : ٤١٧٩٨٥ / تعداد بازدید : 172/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج