دوشنبه ١١ مرداد ١٤٠٠
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > اخبار سایت 
ماهنامه مبلغان


یاری کردن خدا با یاری حجت خدا -1

یاری حجت خدا

یكى از نشانه هاى ایمان راستین، پیكار با دشمنان حق است؛ تعبیر «یارى كردن خدا» به معنى «یارى كردن آیین او است» و هم چنین یارى كردن پیامبر(صلی الله علیه و آله)، شریعت و تعلیمات او؛ بنابراین در بعضى آیات، یارى كردن خدا و رسولش در كنار هم آمده اند، مانند: «وَ ینْصُرُونَ اللَّـهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ؛ و خدا و رسولش را یارى مى كنند و آن ها راستگویانند.»

یاری کردن خدا با یاری حجت خدا

سید جواد حسینی

اشاره

تمام قدرت ها و نصرت ها در دست خداوند متعال است. اگر در تمام صحنه ها اذن و یاری خدا نباشد، هیچ کاری از بشر ساخته نیست. البته یاری کردن خداوند یک شرط اساسی دارد: ]یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّـهَ ینْصُرْكُمْ وَ یثَبِّتْ أَقْدامَكُمْ[[1]؛ «اى كسانى كه ایمان آورده اید! اگر (آیین) خدا را یارى كنید، شما را یارى مى كند و گام هایتان را استوار مى دارد.»

یكى از نشانه هاى ایمان راستین، پیكار با دشمنان حق است؛ تعبیر «یارى كردن خدا» به معنى «یارى كردن آیین او است» و هم چنین یارى كردن پیامبر(صلی الله علیه و آله)، شریعت و تعلیمات او؛ بنابراین در بعضى آیات، یارى كردن خدا و رسولش در كنار هم آمده اند، مانند: ]وَ ینْصُرُونَ اللَّـهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ هُمُ الصَّادِقُونَ[[2]؛ «و خدا و رسولش را یارى مى كنند و آن ها راستگویانند.»

در آیات فوق با اینكه قدرت خداوند بى پایان است و قدرت مخلوقات در برابر او بسیار ناچیز؛ ولى باز به «یارى كردن خداوند» تعبیر مى كند تا اهمیت مسئله جهاد و دفاع از آیین حق را روشن سازد و تعبیرى از این با عظمت تر براى این موضوع پیدا نمى شود.

خدا از كدام طریق یاری می کند؟ از طرق بسیار در قلب شما نور ایمان و روح تقوا ایجاد می کند و در اراده شما قدرت و در فكر شما آرامش مى افكند و از سوى دیگر فرشتگان را به یارى شما مى فرستد، حوادث را به نفع شما تغییر مى دهد، قلوب مردم را به شما متمایل مى كند، سخنان  شما را نافذ و فعالیت های تان را پر ثمر مى سازد؛ اما در میان تمام اشكال یارى كردن، روى مسئله «ثبات قدم» تأكید مى كند؛ چراكه ایستادگى در برابر دشمن، مهم ترین رمز پیروزى است و برندگان جهادها آن ها هستند كه ثبات و استقامت بیش ترى نشان مى دهند. آرى، نتیجه ثبات قدم، پیروزى بر دشمن است.[3]

یاری حجت خدا

یکی از بارزترین مصادیق یاری خدای متعال، یاری حجت خدا و نصرت دین است. خداوند در دو آیه این مسئله را با مصداق بیان کرده است:

1. ]فَلَمَّا أَحَسَّ عِیسَـى  مِنْهُمُ الْكُفْرَ قالَ مَنْ أَنْصاری  إِلَى اللَّهِ قالَ الْحَوارِیونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ اشْهَدْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ[[4]؛ «هنگامى كه عیسى(علیه السلام) از آنان احساس كفر (و مخالفت) كرد، گفت: كیست كه یاور من به سوى خدا (براى تبلیغ آیین او) گردد؟ حواریون [شاگردانِ مخصوصِ او] گفتند: ما یاوران خداییم. به خدا ایمان آوردیم و تو (نیز) گواه باش كه ما اسلام آورده ایم.»

در این آیه، حضرت عیسی(علیه السلام) از حواریون می خواهد که یاور او به سوی خداوند باشند و حواریون صریحاً به جای این که بگویند یار شما هستیم، گفتند: ما انصار خدا هستیم و به او ایمان داریم و شما شاهد بر آن باش! معلوم می شود که یاری خدا در یاری حجت و ولیّ اوست؛

2. ]یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا كُونُوا أَنْصارَ اللَّهِ كَما قالَ عیسَى ابْنُ مَرْیمَ لِلْحَوارِیینَ مَنْ أَنْصاری  إِلَى اللَّهِ قالَ الْحَوارِیونَ نَحْنُ أَنْصارُ اللَّهِ فَآمَنَتْ طائِفَةٌ مِنْ بَنی  إِسْرائیلَ وَ كَفَرَتْ طائِفَةٌ فَأَیدْنَا الَّذینَ آمَنُوا عَلى  عَدُوِّهِمْ فَأَصْبَحُوا ظاهِرینَ[؛[5]«اى كسانى كه ایمان آورده اید! یاوران خدا باشید، همان گونه كه عیسى بن مریم(علیهما السلام) به حواریون گفت: چه كسانى در راه خدا یاوران من هستند؟! حواریون گفتند: ما یاوران خداییم! در این هنگام گروهى از بنى اسرائیل ایمان آوردند و گروهى كافر شدند. ما كسانى را كه ایمان آورده بودند، در برابر دشمنان شان تأیید كردیم و سرانجام بر آنان پیروز شدند.»[6]

نکات آیه:

1. خداوند خطاب به مؤمنین می فرماید:یاور خدا باشید؛ یعنی ممکن است کسی مؤمن باشد؛ ولی یاور خدا نباشد؛

2. آیه می فرماید: یاور خدا باشید، چنان که عیسی(علیه السلام) فرمود که یاور من در راه خدا باشید؛ یعنی یاری خدا، یاری حجت خداست؛

3. چون خطاب به مؤمنین است؛ یعنی مؤمنین نیز به دو دسته با ایمان و کافر تقسیم می شوند؛ مؤمنی که حجت خدا را یاری نکند، در عمل دچار کفر (عملی، نه اعتقادی) شده است؛[7]

4. شما نیز حواریون حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) هستید و مفتخرید كه یاوران الله باشید و همان گونه كه حواریون بر دشمنان غلبه كردند، شما نیز پیروز خواهید شد و سربلندى و افتخار در این جهان و جهان دیگر از آن شما خواهد بود [در صورتی که حجت خدا را یاری کنید!].

5. این موضوع منحصر به یاران و اصحاب رسول الله(صلی الله علیه و آله) نبوده و همیشه طرفداران حق كه در درگیرى مستمر در برابر اهل باطل قرار دارند، از یاوران خدایند و سرانجام پیروزى نصیب آن ها خواهد بود.

رگ رگ است این آب شیرین، آب شور
بر خلایق مى رود تا نفخ صور

6. حواریون كیانند؟ در قرآن مجید پنج بار از ایشان یاد شده است. این تعبیر اشاره به دوازده نفر از یاران خاص حضرت مسیح(علیه السلام) است كه نام آن ها در انجیل هاى كنونى (انجیل متى و لوقا باب 6) ذكر شده است.

این واژه از ماده «حور» به معنى شستن و سفید كردن است، و چون آن ها قلبى پاك و روحى باصفا داشتند و در شستشوى روح و جان خود و دیگران تلاش و كوشش مى كردند، این واژه بر آن ها اطلاق شده است.

در بعضى از روایات آمده است كه حضرت مسیح(علیه السلام) هر یك از آن ها را به عنوان نماینده خود به یكى از مناطق مختلف جهان فرستاد. آن ها افرادى مخلص، ایثارگر، مجاهد و مبارز بودند و سخت به حضرت عشق مى ورزیدند؛ ولى در روایات مسیحیان آمده است كه یكى از آن ها به نام «یهودا» سرانجام به مسیح(علیه السلام) خیانت كرد و مطرود شد.[8]

7. در حدیثى آمده است كه پیغمبر(صلی الله علیه و آله) هنگامى كه در عقبه با جمعى از اهل مدینه كه براى بیعت آمده بودند، روبرو شدند، فرمودند: دوازده نفر از خودتان را انتخاب و به من معرفى كنید كه این ها نماینده قوم خود باشند، همان گونه كه حواریون نسبت به عیسى بن مریم(علیهما السلام) بودند! و این اهمیت مقام آن بزرگواران را نشان مى دهد.[9]

«عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ قَالَ: سَأَلْتُ رَسُولَ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله)عَنْ حَوَارِی عِیسَـى(علیه السلام)فَقَالَ كَانُوا مِنْ صَفْوَتِهِ وَ خِیرَتِهِ وَ كَانُوا اثْنَـی عَشَـرَ مُجَرَّدِینَ مُكَنِّسین [مُكَمِّشِینَ ] فِی نُصْـرَةِ اللَّهِ  وَ رَسُولِهُ لَا رهو [زَهْوَ] فِیهِمْ وَ لَـا ضَعْفَ وَ لَا شَكَّ كَانُوا ینْصُرُونَهُ عَلَى بَصِیرَةٍ وَ نَفَاذٍ وَ جِدٍّ وَ عَنَاءٍ قُلْتُ فَمَنْ حَوَارِیكَ یا رَسُولَ اللَّهِ فَقَالَ الْأَئِمَّةُ بَعْدِی اثْنَا عَشَرَ مِنْ صُلْبِ عَلِی وَ فَاطِمَةَ هُمْ حَوَارِیی وَ أَنْصَارُ دِینِـی عَلَیهِمْ مِنَ اللَّهِ التَّحِیةُ وَ السَّلَامُ؛[10] انس (خادم پیامبر(صلی الله علیه و آله)) می گوید: از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پرسیدم: حواری عیسی(علیه السلام) چه کسانی بودند؟ حضرت فرمودند: آن ها از بر گزیدگان و انتخاب شدگان بودند و تعدادشان 12 نفر بود... در یاری خدا و رسولش سستی، ضعف و شک در آن ها راه نداشت. آن ها همیشه از روی بصیرت و آگاهی عمیق و با تلاش و جدّیت او را یاری می کردند. عرض کردم: حواری شما چه کسانی هستند؟ فرمود: امامان دوازده گانه از نسل علی و فاطمه(علیهما السلام) هستند. آن ها حواری من و انصار دین من هستند. از طرف خدا بر آن ها سلام و تحیت باد.»

«ابى یحیى كوكب الدم» از امام صادق(علیه السلام) نقل کرده است که می فرمایند: به راستى حوارى  عیسى(علیه السلام) شیعه او بودند و به راستى كه شیعه ما حواریون ما هستند. حواریون عیسى(علیه السلام) فرمانبرتر از حواریون ما نبودند و همانا عیسى(علیه السلام) به حواریین خود فرمود: كیانند یاوران من در راه خدا؟ و حواریون گفتند: ما هستیم یاوران خدا! نه، به خداوند سوگند! آن ها او را در برابر یهود یارى ندادند و به خاطر او نبرد نكردند و شمشیر نزدند؛ ولی شیعه ما به خداوند سوگند! پیوسته از آن روزى كه خداوند جان رسولش را گرفت، ما را یارى می كنند و به خاطر ما می جنگند و سوخته می شوند و عذاب می كشند و در شهرها در به در و تبعید می شوند. خداوند به آن ها از طرف ما جزاى خیر دهد و محققاً امیرالمؤمنین(علیه السلام) فرمودند: به خدا! اگر بینى دوستان ما را با شمشیر بزنند، دشمن ما نشوند و به خدا! اگر به دشمنان خود نزدیكى كنم و چنگ چنگ پول به دامن آن ها بریزم، ما را دوست ندارند.[11]

8. نصرت خواهی خدا و امام برای آزمایش بندگان: یکی از جملات امام حسین(علیه السلام) در روز عاشورا، جمله معروف «هَلْ مِنْ ناصِـرٍ یَنْصُـرُنی»است که نقل شده آن به این صورت می باشد:  «كَیفَ لَـا یسْتَسْلِمُ مَنْ لَـا نَاصِـرَ لَهُ وَ لَـا مُعِین؛ [12]چگونه تسلیم مرگ نشود کسی که یار و معینی ندارد.» مفهوم حقیقی این جمله چیست و اساساً چرا امام(علیه السلام) در آن روز این جمله را فرمودند؟

امیرالمؤمنین(علیه السلام) می فرمایند: خداوند از روی ناچاری و خواری از شما نصرت نمی خواهد... او از شما یاری خواسته، در حالی که خود عزیز و حکیم است و سپاهیان آسمان و زمین به فرمان او هستند. نصرت خواهی خدا برای آن است که شما را بیازماید و بهترین عامل به نیکی ها را مشخص سازد.[13]با توجه به این حدیث شریف، یاری طلبیدن حضرت عیسی و امام حسین(علیهما السلام) نیز از باب نیاز و ناتوانی نبوده؛ بلکه برای امتحان مردم و اتمام حجت است.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. محمد(صلی الله علیه و آله) / 7.

[2]. حشر / 8.

[3]. تفسیر نمونه، ناصر مكارم شیرازى و جمعی از همکاران، دار الكتب الإسلامیة، تهران،  1374ش ، ج21، ص 226.

[4]. آل عمران / 52.

[5]. صف / 14.

[6]. تفسیر نمونه، ج  24، ص 96.

[7]. از این جا به بعد از تفسیر نمونه اخذ شده است.

[8]. تفسیر نمونه، ج  24، ص 97.

[9]. همان.

[10]. كفایة الأثر فی النصّ على الأئمة الإثنی عشر(علیهم السلام)، على بن محمد خزاز رازى، مصحح: عبداللطیف حسینى كوه كمرى، نشر بیدار، قم،  1401ق، ص 69.

[11]. الروضة من الكافی یا گلستان آل محمد(صلی الله علیه و آله)، ترجمه: محمد بن یعقوب كمره اى كلینى،  مترجم: محمدباقر كمره اى، كتابفروشى اسلامیه، تهران، ج 2، ص 129.

[12]. بحار الأنوار، محمدباقر مجلسى، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، 1404ق، ج 45، ص 47.

[13]. ترجمه و شرح نهج البلاغة، سید شریف الرضی، مصحح و مترجم: محمد بن حسین فیض الاسلام اصفهانى، مؤسسه چاپ و نشر تألیفات فیض الإسلام،  تهران،  ج 3، ص 609.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 253.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ١٥ خرداد ١٤٠٠ / شماره خبر : ٤١٧٩٨٤ / تعداد بازدید : 169/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج