جمعه ١٤ آذر ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > احکام 
ماهنامه مبلغان


قرآن و تغییر فرهنگ جاهلیت قدیم و مُدرن (بخش اول: ارث) -2

دفاع قرآن از ارث زنان

قرآن به اعتبار نزولش افکار و اعمال خرافی عصر جاهلیت را مورد انتقاد قرار داده است؛ اما تفکر جاهلیت در قرون متمادی و در ملل مختلف در جریان بوده و هست. از جمله اعمال خرافی دوران جاهلیت، تقسیم ارث بر اساس سلیقه‏های شخصی بوده که به حسب عادت مرسوم شد. اما قرآن کریم تمام این آداب و رسوم را کنار گذاشت و سهم هر یک از طبقات ارث را مشخص کرده است.

دفاع قرآن از ارث زنان

قرآن به اعتبار نزولش افکار و اعمال خرافی عصر جاهلیت را مورد انتقاد قرار داده است؛ اما تفکر جاهلیت در قرون متمادی و در ملل مختلف در جریان بوده و هست. از جمله اعمال خرافی دوران جاهلیت، تقسیم ارث بر اساس سلیقه‏های شخصی بوده که به حسب عادت مرسوم شد. اما قرآن کریم تمام این آداب و رسوم را کنار گذاشت و سهم هر یک از طبقات ارث را مشخص کرده است.

نزول قرآن سبب شد تا زنان از محرومیت و محدودیت خارج شوند و به عنوان انسانی ذی حق، صاحب اختیار اموال خود گردند. قرآن قوانین جاهلیت را باطل یا اصلاح کرده و سهم هر یک از زن و مرد در تقسیم اموال میّت را - خواه کم باشد یا زیاد –لازم‌الاداء دانسته است.[1]همچنین از تحت فشار قرار دادن زنان برای تصاحب مهریه همسران متوفی نهی کرده،[2]مهریه‏شان را عطیه آنان معرفی کرده و شرط تصرف مهریه را رضایت همسران دانسته است تا با وجود طیب نفس، حق تصرف برای شوهران باقی بماند.[3]

قرآن از ارث بردن زنان و نیز هرگونه ازدواجی که با کراهت آنان همراه باشد، نهی کرده و حکم به تحریم چنین ازدواجهایی داده است: ]يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّساءَ كَرْهاً[[4]؛ «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! براى شما حلال نيست كه از زنان، از روى اكراه (و ايجاد ناراحتى براى آنها) ارث ببريد.» همچنین تصریح می‏کند که نه تنها نباید به آنان ظلم شود؛ بلکه باید حقوق آنان با احترام رعایت شود.[5]افزون بر آنکه ازدواج همسران متوفی با فرزندان همسر دیگر –که در یک محیط زندگی می‏کردند - بسیار سخت و ناراحت کننده بود؛ اما نبود حق اجتماعی برای زن سبب شد تا آنان اختیاری در انتخاب همسر خود نداشته و اجباراً در وقت تقسیم ارث به نکاح بستگان همسر، همچون فرزند همسر دیگر، در آیند. قرآن از این عمل زشت نهی کرده و از چنین ازدواج هایی ممانعت کرده است.]وَ لا تَنْكِحُوا ما نَكَحَ آباؤُكُمْ مِنَ النِّساءِ إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ[؛[6]«و با زنی که پدر شما با او ازدواج کرده ازدواج نکنید، مگرآنچه که در دوره جاهلیت انجام شده»  

البته ازدواجهایی که تا قبل از نزول آیات الهی انجام گرفته بود را مجاز شمرد. و تعبیر ]إِلاَّ ما قَدْ سَلَفَ[اشاره به همین نکته است؛ چراکه قانون، شامل موارد گذشته نمی‏شود؛ اما ازدواجهایی که پس از نزول آیات الهی صورت گرفته بود، با تعبیر ]إِنَّهُ كانَ فاحِشَةً وَ مَقْتاً وَ ساءَ سَبِيلاً[[7]«که این کرداری زشت و مایه خشم [خدا] است و بد راه و روشی است» انزجار خود را بیان می‏کند. علاوه بر آنکه نسبت به حقوق اطفال نیز تصریح می‏کند احکام آنان بر اساس آنچه کتاب الهی حکم صادر کرده است، باید إعمال شود «رعایت عدالت را درباره آنها انجام دهید و بدانید اعمال خیر شما از علم خداوند پنهان نبوده و بدان آگاه است.»[8]

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. نساء / 7.

[2]. نساء / 19.

[3]. نساء / 4.

[4]. همان / 19.

[5]. همان.

[6]. نساء / 22.

[7]. همان.

[8]. همان / 127.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 242.





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه ٢٣ مهر ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤١٥٢٥٥ / تعداد بازدید : 112/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج