پنج شنبه ٠٨ خرداد ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > احکام 
ماهنامه مبلغان


سی جلسه بیان احکام -28

جلسه بیست و هشتم: احکام عید فطر

مسئله: نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام معصوم(علیه السلام)، واجب است و باید به جماعت خوانده شود ولی در زمان غیبت، مستحب هست و می توان آن را به جماعت یا فرادی خواند.

جلسه بیست و هشتم: احکام عید فطر

مسئله: وقت نماز عید فطر، از اوّل آفتاب تا ظهر است.[1]

مسئله: در عید فطر بعد از بلندشدن آفتاب، مستحب است افطار کند، بعد نماز عید را به  جا آورد.[2]

مسئله: نماز عید فطر و قربان در زمان حضور امام معصوم(علیه السلام)، واجب است و باید به جماعت خوانده شود ولی در زمان غیبت، مستحب هست و می توان آن را به جماعت یا فرادی خواند.[3]

مسئله: در زمان غیبت امام معصوم(علیه السلام)، مستحب است بعد از نماز عید فطر، دو خطبه بخوانند و بهتر است احکام زکات فطره را بگویند.[4]

مسئله: جایز نیست خطبه های نماز عید فطر قبل از نماز خوانده شود؛ لذا ترک خطبه های نماز عید در زمان غیبت، جایز است.[5]

مسئله: جایز است نمایندگان ولی فقیه که از طرف وی مجاز در اقامه نماز عید هستند و همچنین ائمه جمعه منصوب از طرف او نماز عید را در عصر حاضر به صورت جماعت اقامه نمایند، ولی احوط این است که غیر آنان، نماز عید را فرادی بخوانند و به جماعت خواندن آن به قصد رجاء نه به قصد ورود، اشکال ندارد. بله، اگر مصلحت اقتضا کند که یک نماز عید در شهر برگزار شود، بهتر است که غیر از امام جمعه منصوب از طرف ولی فقیه، کسی متصدی اقامه آن نشود.[6]

مسئله: تکرار نماز جماعت برای یک بار به خاطر مأمومین دیگر در نمازهای یومیه جایز و بلکه مستحب است. ولی جواز آن در نماز عید فطر و قربان، مشکل است.[7]

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. توضيح المسائل حضرات آیات، امام خمينى(ره)، ص322، م1433؛ مکارم،، م1307؛ شبيرى، ص317، م1526؛ وحيد، ص296، م1525؛ سیستانی، ص223، م1498؛ احکام نوجوانان، صافى، ص130، م347.

[2]. توضيح المسائل حضرات آیات، امام خمینی(ره)، ص232، م1434؛ وحيد، ص296، م1526؛ سیستانی، ص223، م1499؛ مکارم، ص244، م1307؛ احکام نوجوانان، صافى، ص130، م348.

[3]. أجوبة الاستفتائات، خامنه ای(حفظه الله)، ص126، س633 و 635؛ توضيح المسائل حضرات آیات، وحید، ص296، م1524؛ مکارم، ص244، م1306؛ سیستانی، ص223، م1497.

امام خمینی(ره) و شبیری زنجانی: احتياط واجب آن است که نماز عید فطر و قربان را به جماعت نخوانند. (توضيح المسائل، ص322، م1432؛ توضيح المسائل، ص317، م1525).

[4]. آیت الله خامنه ای: www.leader.ir، احکام مناسبتی عید فطر، 2/4/1396؛ توضيح المسائل حضراتِ آیات، وحيد، ص297، م1529؛ شبيرى، ص318، م1530؛ مکارم، ص245، م1310.

آیت الله سیستانی: در عصر غیبت، اگر نماز عید فطر را به جماعت می خوانند، احتیاط لازم آن است که بعد از نماز، دو خطبه بخوانند. (توضیح المسائل، ص223، م1502).

[5]. آیت الله خامنه ای(حفظه الله): www.leader.ir، احکام مناسبتی عید فطر، 2/4/1396.

[6]. أجوبة الاستفتائات، خامنه ای، ص127، س635.

[7]. أجوبة الاستفتائات، خامنه ای، ص114، س569؛ استفتائات جديد، مکارم، ج 1، ص89، س271؛ جامع الأحکام، صافى، ج 1، ص99، س344.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 239.





تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه ١ خرداد ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤١٢٧٨٤ / تعداد بازدید : 10/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج