دوشنبه ١١ مرداد ١٤٠٠
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > احکام 
ماهنامه مبلغان


اصول آموزش احکام-1

ایجاد انگیزه

نه هر كه چهره برافروخت دلبري داند نه هر كه آينه سازد سكندري داند نه هر كه طرفِ كُلَه كج نهاد و تُند نشست كلاه داري و آيين سَروري داند

مهدي فاطمي

نه هر كه چهره برافروخت دلبري داند نه هر كه آينه سازد سكندري داند
نه هر كه طرفِ كُلَه كج نهاد و تُند نشست كلاه داري و آيين سَروري داند
هزار نكته باريك‌تر زمو اين جاست نه هر كه سر بتراشد قَلَندري داند(1)
چندي پيش يكي از معلّمان ديني با نگارنده اين سطور تماس گرفت و گفت: «تدريس و آموزش احكام براي دانش آموزان حالتي خشك و خسته كننده و كسل آور به خود گرفته است. به طوري كه آنان براي فراگيري احكام و مسائل شرعي، علاقه چنداني از خود نشان نمي‌دهند. مي‌خواستم از شما حوزَويان بپرسم كه چه راه‌هايي براي ايجاد علاقه و انگيزه در دانش آموزان و ايجاد جاذبه در فراگيري درس احكام وجود دارد؟»
در پاسخ به اين گونه پرسش‌ها كه گاه براي حوزويانِ مدرّسِ احكام نيز پيش مي‌آيد، بايد گفت: در آموزش احكام لازم است به امور ذيل توجه بيشتري كنيم:
1 ـ مواد آموزش.
2 ـ ابزارها و امكانات آموزش.
3 ـ اصول آموزش (شامل 30 اصل آموزشي) .
4 ـ روش‌هاي آموزش (شامل 9 روش آموزشي) .
5 ـ قالب‌هاي آموزش (شامل 8 قالب آموزشي) .
ما ـ مدرّسان احكام ـ گاه در سه مورد آخرين، كم توجّهي فراواني مي‌كنيم و دقّت چنداني در آن‌ها به كار نمي‌بريم، در حالي كه:
«دنياي امروزِ آموزش، دنياي اصول، روش‌ها و قالب‌هاي آموزشي است..»
يكي از علّت‌هاي پيشرفت و جذابيت آموزش‌هاي غيرمسلمانان اين است كه آنان در اين سه ميدان، گوي سبقت را متأسفانه از ما ربوده اند و سرمايه گذاري‌هاي كلان براي آن مي‌كنند.
از اين رو، براي بالا بردن رشد كيفي و كمّي آموزشِ احكام و موفقيت بيشتر در آن، به بيان «اصول آموزش احكام» مي‌پردازيم، موارد ديگر را به فرصتي ديگر مي‌سپاريم.
يكي از اصول مهمّ آموزش و تدريس احكام عبارت است از: ايجاد انگيزه و علاقه در مخاطب.
ممكن است برخي از كساني كه در جلسات احكام شركت مي‌كنند، داراي انگيزه‌اي ضعيف و يا حتّي بي انگيزه براي فراگيري احكام باشند. در اين صورت، آموزش دهنده احكام بايد در همان جلسات نخستين به ويژه جلسه اوّل، انگيزه و علاقه براي يادگيري احكام را در شنوندگان خود به وجود آورد و يا تقويت كند. به گونه‌اي كه نسبت به آن «تشنه» شوند.
به قول «مولوي»:
آب كم جو تشنگي آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پَست
تا سقاهُم ربُّهم آيد خطاب تشنه باش اَللهُ اَعلَم بِالصَّواب
آنچه در اين مقال مهمّ مي‌نمايد تبيين راه‌هاي ايجاد انگيزه است كه به ياري خداوند آن‌ها را بررسي مي‌كنيم.

راه‌هاي ايجاد انگيزه
الف: بيان نكته‌هايي كه شنوندگان نمي‌دانند ولي مدّعي دانستن آن هستند:
يكي از راه‌هاي مهمّ ايجاد يا تقويت انگيزه و علاقه، بيان «نكته ها»يي است كه در احكام اسلامي وجود دارد و بسياري از شنوندگان، آن‌ها را نمي‌دانند و ادعا مي‌كنند كه مي‌دانند.
بايد گفت: «هزار نكته باريك‌تر زمو اين جاست.....»
اميد است ياد كردِ اين نمونه‌ها مقبول افتد و در نظر آيد!
صالح و طالح متاع خويش نمودند تا كه قبول افتد و كه در نظر آيد(2)


مطالب مرتبط:


پي نوشت:
1) حافظ.
2) حافظ.

منبع: ماهنامه اطلاع رساني، پژوهشي، آموزشي مبلغان شماره9.





تاریخ ارسال مطلب : يکشنبه ١٦ آذر ١٣٩٩ / شماره خبر : ٣٥٨٢٣١ / تعداد بازدید : 2894/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج