پنج شنبه ١٦ ارديبهشت ١٤٠٠
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > روش تبلیغ 
ماهنامه مبلغان


ویژه نامه مبلّغان دانش آموزی -6

تجربه تبلیغی

چند سالی است که گروهی کوچک در روز نیمه شعبان برنامه ای فرهنگی اجرا می کنند که اگر بتوان آن را تبیین و تکمیل کرد و برای سایر گروه ها الگو قرار داد، بسیار مفید خواهد بود. این گروه 15 روز مانده به نیمه شعبان، از طریق پیامک و تبلیغ چهره به چهره، کمکهای مردمی را برای فعالیتهای فرهنگی جمع آوری می کردند.

تجربه تبلیغی

هر ساله با نزدیک شدن نیمه شعبان، خیابانها چراغانی می شود و زن و مرد، پیر و جوان، با شیرینی و شربت سعی دارند تا فضای شادی را برای دیگران ایجاد کنند.

در این میان، جای فعالیتهای فرهنگی بسیار خالی است، به صورتی که تقریباً کم تر جایی را می توان پیدا کرد که خوراک محتوایی مناسبی را به عموم مردم ارائه دهد.

شور بسیار زیبایی که توسط مردم و نهاد ها شکل می گیرد، جای تقدیر دارد؛ اما در این موقعیت که دلهای بسیاری آماده پذیرش گفتمان مهدویت است، در برخی مناطق کم ترین کار محتوایی و فرهنگی صورت می گیرد و بیش تر تمرکز گروه ها و مراکز روی شادی و مسائل فرعی است.

البته چند سالی است که گروهی کوچک در روز نیمه شعبان برنامه ای فرهنگی اجرا می کنند که اگر بتوان آن را تبیین و تکمیل کرد و برای سایر گروه ها الگو قرار داد، بسیار مفید خواهد بود. این گروه 15 روز مانده به نیمه شعبان، از طریق پیامک و تبلیغ چهره به چهره، کمکهای مردمی را برای فعالیتهای فرهنگی جمع آوری می کردند.

بعد از آن، با همکاری شهرداری غرفه ای در یکی از میدانهای اصلی شهر بنا کردند. این غرفه به چند ایستگاه تقسیم شده بود که در آن فعالیتهای زیر انجام می گرفت:

1. ایستگاه فروش محصولات فرهنگی: مانند کتاب، سی دی، تابلو بازیهای کودکانه و... با تخیفیف ویژه؛

2. ایستگاه بلوتوث:فایلهای صوتی و تصویری زیبا و کاربردی با موضوع امام زمان(علیه السلام) از طریق بلوتوث به مخاطبان ارسال می گردید و یا رَم یا فلش علاقمندان از محتواهای فرهنگی مفید پر می شد؛

3. ایستگاه قرآن بخوانید، جایزه بگیرید: کودک و نوجوانان در این ایستگاه با خواندن قرآن، جایزه هایی منقش به نام امام زمان(علیه السلام)، کتاب داستان، پازل، مداد رنگی و... هدیه می گرفتند؛

4. ایستگاه نقاشی بکشید، جایزه بگیرید:در این ایستگاه شابلونهایی از نقاشی های بدون رنگ با موضوع امام زمان(علیه السلام) کپی شده بود و کودکان با رنگ آمیزی آن، از جوایز فوق برخوردار می شدند؛

5. ایستگاه عکاسی:در این ایستگاه کودکان و نوجوانان، پرچم و سربند «یا صاحب الزمان(علیه السلام)» را به دست می گرفتند و در فضای مشخص و زیبا از آنها عکس گرفته می شد و دقایقی بعد، عکس آنها به خودشان اهدا می شد (عکس یادگاری در این روز می تواند به عنوان یک نماد، همیشه در ذهن کودک ماندگار گردد و با دیدن آن عکس، خاطرات نیمه شعبان مرور شود)؛

6. ایستگاه مشاوره رایگان: در این ایستگاه از کارشناس مذهبی و خبره دعوت شده بود که با حضور در غرفه سؤالات و شبهات اعتقادی مهدوی(علیه السلام) و اخلاقی و همچنین مشاوره خانوادگی پاسخ می داد؛

7.ایستگاه نامه ای به امام زمان(علیه السلام): در این ایستگاه برگه هایی آماده شد که در آن شرکت کنندگان با ادامه دادن عباراتی از جمله ای، نامه ای به امام زمان(علیه السلام) می نوشتند و بعد از بررسی نامه ها، جوایزی به برندگان اهدا می شد. یکی از محسنات این طرح، به دست آوردن بانک اطلاعات شرکت کنندگان بود که با استفاده از سامانه پیامکی، هر هفته پیامکی مهدوی و اخلاقی برای آنها ارسال شده، فعالیتهای فرهنگی با این افراد ادامه می یافت.

از دیگر اقدامات جانبی در این برنامه، توزیع نشریه های تک برگی جذاب با موضوع امام زمان(علیه السلام) و پخش برچسب مخصوص شیشه یا آویز خوشبوکننده برای اتومبیل ها با موضوع امام زمان(علیه السلام) میان ماشینهای در حال رفت و آمد بود.

خوشبختانه استقبال بسیار زیادی از این غرفه انجام گرفت و چه خوب است با راه اندازی این غرفه هادر سایر شهرها، این خلأ بسیار بزرگ را تا حدودی جبران نماییم و از این ظرفیت بسیار عظیم نهایت استفاده را ببریم[1].

پیشنهادات

1. این ایستگاه را می توان در مدرسه با حجم کوچک تری آماده کرد و با کمک گرفتن از سایر دوستان طلبه، فضای جدیدی برای دانش آموزان فراهم کرد؛

2. در برخی از غرفه ها می توان از کمک دانش آموزانی که استعداد کار با کودک دارند نیز استفاده کرد. مانند ایستگاه نقاشی، ایستگاه عکاسی و...؛

3. می توان با طراحی پوسترهای زیبا با موضوع مهدویت در کنار غرفه و دیگر مناطق چراغانی شده، یک سیر نمایشگاهی را در کنار چراغانی ها داشت. 

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. برگرفته از وبگاه شخصی حسن عبدالصمد؛ .bayadkarikard.blog.ir

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 250.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ٢١ فروردين ١٤٠٠ / شماره خبر : ٤١٧٢٩٦ / تعداد بازدید : 257/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج