دوشنبه ٣٠ فروردين ١٤٠٠
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


انتظار پویا؛ برشهایی از ترجمه کتاب «انتظار الموجّه» -3

پيوند «حركت» و «انتظار»

ارتباط دوسويه اى ميان حركت و انتظار موجود است. پيش از اين درباره پيوستگى انتظار با «حركت» سخن گفتيم و هم اكنون از وابستگى «حركت» با «انتظار» سخن خواهيم گفت.

فصل دوم: پيوند «حركت» و «انتظار»

ارتباط دوسويه اى ميان حركت و انتظار موجود است. پيش از اين درباره پيوستگى انتظار با «حركت» سخن گفتيم و هم اكنون از وابستگى «حركت» با «انتظار» سخن خواهيم گفت.

نویسنده در این فصل به عناوینی اشاره می کند که برخی از آنها به صورت خلاصه بیان می گردد.

الف) اقدام انقلابى

«اقدام انقلابى» آميزه اى از تخريب و ساختن است. از اين رو با چالش، مقاومت و سختى همراه است. اگر انقلاب، فقط ساختن بود - بى هيچ انهدامى - نياز به اين همه زحمت و تلاش نبود؛ چون انهدام بر رژيم سياسى فاسد موجود وارد مى شود. در نتيجه با سختى هاى فراوانى همراه است؛ زيرا هر رژيمى، بهره بردارانى دارد كه از آن نفع مى برند و دفاع مى كنند.

دعوت به توحيد، يك دعوت انقلابى است. از اين رو، چنين دعوتى با «جهاد و جنگ» همراه است: ]وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّـى لـا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ كُلُّهُ لِلَّهِ[ [1]؛ «و با آنان بجنگيد تا فتنه اى برجاى نماند و دين يكسره از آن خدا گردد.» بدون از ميان برداشتن فتنه ها و موانع بزرگى كه بهره وران رژيم سياسى شرك آلود ايجاد كرده اند، امكان ندارد دعوت به توحيد راهى به زندگى مردم  بگشايد. از طرف ديگر، از ميان برداشتن فتنه نيز بدون جهاد و مبارزه امكان پذير نيست؛ زيرا توحيد (نظام توحيدى) در خلأ سياسى و اجتماعى استقرار نمى يابد؛ بلكه جايگزين شرك مى شود و دعوت به خدا، جز با نابودى شرك صورت نمى پذيرد.

ب) بهاى اقدام انقلابى

برپادارندگان شرك و رهبران آن، از تمام توان خود براى مبارزه با حركت توحيدى و برانگيختن فتنه ها و ايجاد موانع در مسير دعوتگران به خدا بهره مى برند. دعوت به توحيد نيازمند از بين بردن تمام اين فتنه ها و رويارويى با همه اين موانع و مبارزه با رژيم شرك است. رويارويى با موانع و مبارزه با كيان شرك، هزينه جانى و مالى زيادى به دعوتگران به سوى خداى تعالى و نزديكان آنان تحميل مى كند و خسارتهاى سنگينى را در پى دارد.

ج) تكليف به حركت

قرآن با توجه به اين عوامل، در تكليف مردم به حركت، اهتمام ويژه اى نشان داده است. اگر اين رنجها و مشقتها در حركت توحيدى نبود، اين همه تأكيد وجهى نداشت:

]قُومُوا لِلَّهِ قانِتِينَ[[2]؛ «خاضعانه براى خدا به پا خيزيد!»؛

]وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ وَ انْهَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ اصْبِرْ عَلى  ما أَصابَكَ[[3]؛ «به كار پسنديده وادار کن و از كار ناپسند بازدار و بر آسيبى كه بر تو وارد آيد، شكيبا باش!»؛

]فَاسْتَقِمْ كَما أُمِرْتَ[[4]؛ «پس همان گونه كه دستور يافته اى، ايستادگى كن!»؛

]ادْعُ إِلى  سَبِيلِ رَبِّكَ[[5]؛ «به راه پروردگارت دعوت كن!»؛

]اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ[[6]؛ «به نام پروردگارت بخوان!»؛

]جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ[[7]؛ «با كافران و منافقان جهاد كن!»؛

]وَ جاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ[ [8]؛ «و در راه خدا جهاد كنيد!»؛

]انْفِرُوا خِفافاً وَ ثِقالًا وَ جاهِدُوا بِأَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ[ [9]؛ «سبكبار و گران بار بسيج شويد و با مال و جانتان در راه خدا جهاد كنيد!»؛

]وَ اقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ[[10]؛ «و هر کجا به ايشان دست يافتيد، آنان را بكشيد!»؛

]وَ قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقاتِلُونَكُمْ[[11]؛ «و در راه خدا با كسانى كه با شما مى جنگند، بجنگيد!»؛

]وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ[[12]؛ «و با آنان بجنگيد تا فتنه اى بر جاى نماند.»

تمام اينها آموزه هاى انقلابى در راستاى تغيير وضع موجود و نشاندن توحيد به جاى شرك و از بين بردن فتنه ها و رفع موانع از مسير دعوت به سوى خداوند است.

د) ضعف انسان

انسان از انجام چنين مسئوليت دشوارى، احساس ناتوانى مى كند و در وجود خود، قدرتى براى رويارويى با تمام اين موانع و مشكلات نمى يابد. نبرد بين دو جبهه توحيد و شرك، شديد و ويرانگر است. از اين رو، انسان به تنهايى يا با كمى از مؤمنان، در برخورد با اين جبهه احساس ضعف كرده و چنين كاستى را مى پذيرد و از رودررويى عقب نشينى مى كند؛ مگر آن كه خداى تعالى او را حفظ كند.

پذيرش عوامل ضعف در نفس انسان، نخستين مشكلى است كه فعالان در راه خدا با آن مواجه اند. اين ضعف به شكل هراس از طاغوت و دستياران او، درماندگى از ادامه راه، يأس از سودمندى استمرار آن، عافيت جويى و راحت طلبى و يا تمامى اين عوامل بروز مى كند و آنان كه از ادامه مسير ناتوانند و در راه مى مانند، فراوان هستند.

ه) رهايى از سقوط

در اينجا بايسته است از اسباب و عواملى كه ما را در طى اين مسير، از سقوط حفظ مى كند و از وسوسه هاى شيطانى و ضعف درونى خودمان باز مى دارد، سخن بگوييم. وسايل حفظ و مصونيت در زندگى فعالان بسيار است. مهم ترين آنها چهار عامل است كه قرآن كريم از آنها ياد كرده: 1. استعانت از صبر و صلاة؛ 2. ولاء؛ 3. ميراث؛ 4. انتظار.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. انفال / 39.

[2]. بقره / 238.

[3]. لقمان / 17.

[4]. هود / 112.

[5]. نحل / 125.

[6]. علق / 1.

[7]. توبه / 73.

[8]. بقره / 218.

[9]. توبه / 41.

[10]. بقره / 191.

[11]. همان / 190.

[12]. انفال / 39.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 250.





تاریخ ارسال مطلب : يکشنبه ٨ فروردين ١٤٠٠ / شماره خبر : ٤١٧٢٢٤ / تعداد بازدید : 77/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج