دوشنبه ٣٠ فروردين ١٤٠٠
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


انتظار پویا؛ برشهایی از ترجمه کتاب «انتظار الموجّه» -1

ساختار كتاب «انتظار الموجّه»

انتظار، مفهومى اسلامى و ارزشى فرهنگى است كه از آن، رفتار فرهنگى معينى سرچشمه مى گيرد. گاهی مردم از انتظار برداشت منفى مى كنند كه در اين صورت، انتظار به مفهومى براى تخدير و مانعى براى حكومت تبديل مى شود. بنابراين، ناچاريم از مسئله انتظار تصور شفاف و دقيقى داشته باشيم. اثر حاضر براى پاسخ گويى به همين نكته اساسى نگارش يافته است.

انتظار پویا
برشهایی از ترجمه کتاب «انتظار الموجّه»

م. احمدی زاده

اشاره

آیت الله محمدمهدى آصفى(ره) در سال 1316ش در خانواده ای روحانى در نجف اشرف متولد شد. پدر او، آيت الله شيخ على محمد آصفى بروجردى(ره) از علما و فقهاى نجف بود و مادرش دختر فقيه بزرگوار، آيت الله شيخ محمدتقى بروجردى(ره). ايشان از دوران نوجوانى با حوزه علميه مرتبط شد و پس از گذراندن مقدمات و دروس سطح، از محضر آيات عظام: امام خمينى، ابوالقاسم خوئى، شيخ حسين حلّى، ميرزا باقر زنجانى و حكيم+بهره مند گردید.

وى داراى تأليفات زيادى از جمله «انتظار الموجّه» است که پس از ترجمه توسط آقای تقى متقى، به نام «انتظار پويا» در یک جلد و در سال 1384ش توسط انتشارات مؤسسه بنياد فرهنگى حضرت مهدى موعود(علیه السلام) به زیور طبع آراسته گردیده است.

آنچه در ادامه می آید بیان ساختار و برشهایی از این کتاب است.

ساختار كتاب

انتظار، مفهومى اسلامى و ارزشى فرهنگى است كه از آن، رفتار فرهنگى معينى سرچشمه مى گيرد. گاهی مردم از انتظار برداشت منفى مى كنند كه در اين صورت، انتظار به مفهومى براى تخدير و مانعى براى حكومت تبديل مى شود. بنابراين، ناچاريم از مسئله انتظار تصور شفاف و دقيقى داشته باشيم. اثر حاضر براى پاسخ گويى به همين نكته اساسى نگارش يافته است. از اين رو، در فصل اول که با عنوان «انتظار و حركت»  از آن یاد شده، به موضوعات ذیل اشاره نموده است:

تبيين مسئله انتظار، انتظار در مكاتب فكرى غيردينى، انتظار در اديان پيش از اسلام، انتظار نزد اهل سنّت و اماميه، چیستی انتظار، انواع انتظار، علل تأخير در فرج، سنّتهاى الهى و امداد غيبى،گروه زمينه سازان(زمينه سازان از مشرق، زمينه سازان خراسان، زمينه سازان از قم و رى، زمينه سازان از يمن)،نشانه هاى زمينه سازان ظهور (گروه محكم و استوار، گروه مبارز)، بازتابهاى جهانى، برنامه زمينه سازى، انصار در روايات اسلامى، جوانان، ياران مهدى(علیه السلام)، فرماندهان سپاه، نشانه ها و انديشه ها، دو مرحله يا دو نسل، بايسته هاى انتظار و انتظار مطلوب.

در فصل دوم با عنوان «پيوند حركت و انتظار» به موضوعات: اقدام انقلابى، بهاى اقدام انقلابى، تكليف به حركت، ضعف انسان، رهايى از سقوط، عوامل رستگارى (استعانت از صبر و صلاة، ولاء، ميراث و اميد و انتظار) می پردازد.

مؤلف براى مدلّل و مستند ساختن نظريات خود در هر دو فصل كتاب، بيش از همه به ذكر آيات قرآن كريم در هر موضوع مى پردازد و پس از آن به نقل روايات معصومين(علیهم السلام) روى مى آورد. نكته قابل توجه اينكه وى در گزينش روايات به دقت در اسناد احاديث توجه فرموده و از نقل روايات ضعيف کاملاً پرهيز کرده و از منابع معروف روایى به نقل روايت پرداخته است.

گزارش محتوا

نويسنده با نگاهى به روايات شيعه و سنّى در باب انتظار، بررسى انواع انتظار، مسئله علت تأخير فرج را بررسى كرده، در اين زمينه نخست ديدگاهى را مطرح مى كند كه به موجب آن زمانى ظهور رخ خواهد داد كه زمين پر از ظلم و جور شود، سپس به عامل عدم وجود يارانى مستعد و آماده براى حمايت از امام مهدى(علیه السلام) اشاره مى كند كه به عنوان يكى از عوامل تأخير فرج معرفى شده است. وي ضمن نقد هر دو نظريه، نتيجه مى گيرد که علت واقعى تأخير در ظهور امام زمان(علیه السلام)، عدم آمادگى مردم براى پذيرش ظهور است.

مؤلف در ادامه به معرفى نشانه هاى منتظران حقيقى امام(علیه السلام) پرداخته، قدرت، آگاهى، هوشيارى، بصيرت، نيرومندى، عزم نافذ و تعادل شخصيت را از جمله ويژگى هاى منقول در روايات اسلامى براى منتظران راستين فرج برشمرده است. به اعتقاد نگارنده، انتظار دو گونه است: الف) آگاهانه و مطلوب؛ ب) نامطلوب.

وى با اشاره به اين نكته كه ما بايد مفهوم انتظار را تصحيح كنيم و حالت انتظار را به سمت مثبت جهت دهيم، براى فراهم كردن زمينه قيام حضرت(علیه السلام) از طريق اقدام و حركت، اتحاد و نظم تشكيلاتى، فداكارى، و امر به معروف توسط شيعيان تأكيد مى ورزد. ويژگى هايى مانند: آگاهى، اميدوارى، مقاومت، حركت و دعا براى ظهور آن منجى موعود(علیه السلام) از مهم ترين بايسته هاى منتظران حقيقى معرفى شده است.

نوشتار حاضر برشهایی از مقدمه و هر دو فصل کتاب می باشد.

مقدمه

برخى دوست دارند «انتظار» را حالت فرار از واقعيتهاى تلخ و رويكرد به  آينده اى شيرين بدانند كه در آن زمين از عدل و داد پر شده است. بى گمان چنين آينده اى - همان گونه كه خداى تعالى وعده داده - فرا خواهد رسيد و در اين موضوع اختلافى نيست؛ بلكه اختلاف در طبيعت انتظار نمود مى يابد. انتظار حالت گريز از رويارويى با واقعيتهاى گرانبار و سختى ها و رويكرد به شيرينى تغيير و اكتفا بدان نيست؛ بلكه انتظار، ارتباط تنگاتنگى با حركت در راستاى تغيير و تلاش در جهت تحقق وراثت بندگان شايسته خدا در زمين دارد.

به راستى، چه كسى منتظر ديگرى است؟ ما يا امام عصر(علیه السلام)؟ آن حضرت حركت و مقاومت و جهاد ما را انتظار مى كشد، نه آن كه ما منتظر قيام او باشيم. چنين عقيده اى درباره انتظار، ارزش زيادى بدان مى بخشد. از اين رو، قرآن كريم اهتمام ويژه اى به مسئله حركت و جنبش و جهاد ما مبذول داشته است. قرآن مسلمانان را به تغيير واقعيتهاى اجتماعى و جايگزين ساختن توحيد در محل شرك و برداشتن موانع از سر راه دعوت به سوى خدا و ارزشهاى انسانى فرا مى خواند. چنين مسئله اى اقتضا دارد كه انسان نيز خود را با اسباب و وسايل متعدد، از سقوط باز دارد.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 250.





تاریخ ارسال مطلب : يکشنبه ٨ فروردين ١٤٠٠ / شماره خبر : ٤١٧٢٢٢ / تعداد بازدید : 50/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج