دوشنبه ٣٠ فروردين ١٤٠٠
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


ترفندهای مهدی ستیزان، با تکنیکهای شیطانی -2

ترفندهای مهدی ستیزان با تکنیکهای شیطانی

قبل از طرح شبهاتی که در حوزه مهدویت در فضاهای مختلف حقیقی و مجازی مطرح می شود، نیاز است ترفند هایی را که شبهه افکنان با شیطنت از آن بهره می جویند، معرفی کرده، با اشراف به این چنین حیله های شیطانی و غیر اصولی، به خوبی با نوع اسلحه و میدان حمله دشمن آشنا شد.

ترفندهای مهدی ستیزان با تکنیکهای شیطانی

قبل از طرح شبهاتی که در حوزه مهدویت در فضاهای مختلف حقیقی و مجازی مطرح می شود، نیاز است ترفند هایی را که شبهه افکنان با شیطنت از آن بهره می جویند، معرفی کرده، با اشراف به این چنین حیله های شیطانی و غیر اصولی، به خوبی با نوع اسلحه و میدان حمله دشمن آشنا شد.

1. استناد به روایات غیرمعتبر و شاذ: 

یکی از مهم ترین و رایج ترین ترفند های معاندان در طراحی شبهات، استناد به اسناد و مدارکی است که از لحاظ علمی، جایگاه و ارزش مورد نیاز را ندارند. در واقع، این دسته افراد برای موجه جلوه دادن شبهات مسموم و زهرآلود خود، با چهره ای به ظاهر علمی پیش روی مخاطب ظاهر می شوند، این در حالی است که در ورای این ظاهر زینت داده شده، باطنی تاریک و سفیهانه وجود دارد که مدعای او مورد قبول اهل علم و دانش نیست؛ اما افراد ساده اندیش و فاقد صلاحیت علمی و پژوهشی در دام این دسته افراد گرفتار می شوند.

به هر جهت، باید به این موضوع توجه داشت که برخی از مستندات روایی، هرچند در برخی کتب معتبر نقل شده باشند؛ ولی این نقل به تنهایی حجت نیست؛ چراکه می بایست اعتبارسنجی روایت مسیر صحیح و اصولی خود را طی نماید. اعتباری که از لحاظ سندی و محتوا مورد تأیید باشد. این مطلب از این جهت حایز اهمیت است که در منابع روایی، با روایات مختلفی از جمله «ضعیف» و «فاقد سند» مواجه هستیم که نمی توان به مثابه روایت صحیح و قابل اعتبار با آن برخورد کرد. این موضوع به خوبی در برخی عبارات علما و دانشمندان متقدم نیز مورد توجه قرار گرفته است.[1]

به عبارتی، وقتی بنا بر باور اندیشمندان بزرگی همچون شیخ مفید و شیخ طوسی* تمام روایات کتاب شریف «الکافی» که معتبرترین کتاب شیعه به شمار می آید، این چنین نیست که صحیح باشد، دیگر کتب  جای خود را خواهد داشت. جالب اینکه برخی از طراحان شبهات مهدویت، همچون «قفاری» به این موضوع اذعان دارند؛ ولی باز به گونه ای دیگر رفتار می کنند.[2]

2. تعمیم دیدگاه یک یا چند عالم شیعی به عقیده کل شیعیان:

یکی دیگر از ترفندهای شبهه افکنان در طراحی شبهات دینی و مذهبی، سرایت دادن نظرات شاذ و نادر برخی از علما، به کل جامعه علمی شیعی و در نهایت، چسباندن آن باور شاذ و نادر، به اصول مسلم شیعی است، به گونه ای که گویی آن نظر، مورد قبول تمام دانشمندان شیعی قرار گرفته است. در واقع طراحان شبهات مهدویت، چشمان خود را روی این حقیقت بسته اند که نمی توان نظر یک نفر را به هر اندازه که نزد شیعیان دارای جایگاه باشد، به کل جامعه علمی مذهب تشیع تسری داد.

3. تمرکز بیش از حد بر مسائل حاشیه ای و فرعی:

بسیاری از شبهات و نقدهایی که در شبکه های اینترنتی و ماهواره ای علیه اندیشه مهدویت و سایر مسائل اعتقادی مطرح می شود، به واسطه حاشیه ای و فرعی بودنشان، اصل نظام عقیدتی و ایمانی تفکر شیعی را زیر سؤال نمی برند؛ چراکه این دسته مسائل، بر فرض باطل بودنشان، بر مذهب تشیع خدشه ای وارد نمی کنند.

به طور مثال: این که حضرت حکیمه(علیها السلام) آثار بارداری را در حضرت نرجس(علیها السلام) مشاهده کرد یا نه؟! یا اینکه نرجس خاتون(علیها السلام) از بارداری خود آگاه بوده یا نه؟! یا اینکه نام ایشان سوسن بوده یا خیر؟ اینکه رشد آن حضرت طبیعی بوده یا نه؟ و... چیزهایی هستند که نه ثابت بودنشان اهمیت چندانی دارد و نه بطلانشان چیزی را بر هم می زند. بدین جهت، بسیاری از شبهات، از این دسته مسائل حاشیه ای هستند که اساس اعتقاد به وجود امام زمان(علیه السلام) را زیر سؤال نمی برند.

4. برخورد گزینشی با روایات:

از جمله اشکالاتی که به مهندسی و طراحی شبهات وارد می شود، گزینشی عمل کردن این دسته افراد است. به عبارت دیگر، این دسته افراد از ناآگاهی و عدم دسترسی مخاطبان به واقعیت ماجرا سوء استفاده کرده و با گزینش هدفدار روایات، مفهوم مورد نظر خود را به عنوان باور شیعی به مخاطبان القاء می کنند. به عنوان نمونه، با برخورد گزینشی و چشم بستن به روی بسیاری از اصول و شاخصهای قرآنی و روایی از امام مهدی(علیه السلام) چهره ای خشن، هالیودی و بی رحم ترسیم می کنند، این در حالی است که اصول مسلم و روایات فراوان چیز دیگری را بیان می کنند. از جمله امام رضا(علیه السلام) می فرمایند: «الْإِمَامُ الْأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيقُ وَ الْأَخُ الشَّقِيقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِيرِ وَ مَفْزَعُ الْعِبَادِ فِي الدَّاهِيَةِ النَّآد؛[3]امام همدم و رفيق، و پدر مهربان، و برادرِ همسان است و مادر نيكوكار به فرزند كوچكش و پناهگاه بندگان در مصيبتهاى بزرگ.»

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. ر.ک: المسائل السرویه، محمد بن محمد بن نعمان عکبری بغدادی (شیخ مفید)، دارالمفید، بیروت، چاپ دوم، 1414ق.

[2]. ر.ک: پاسخ به شبهات قفاری درباره اندیشه مهدویت، ص‏34.

[3]. الكافي، محمد بن يعقوب بن اسحاق كلينى، دارالكتب الإسلامية، تهران، چاپ چهارم، 1407ق، ج‏‏1، ص‏200، ح 1.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 250.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ٧ فروردين ١٤٠٠ / شماره خبر : ٤١٧٢٢٠ / تعداد بازدید : 62/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج