چهارشنبه ٠١ بهمن ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


راهبرد انکار شهادت -1

صحت و سقم شهادت حضرت زهرا(علیها السلام)

روایات نبوی(صلی الله علیه و آله) به خوبی گویای این مطلب است که حضرت فاطمه(علیها السلام) به عنوان خط قرمز پیامبر(صلی الله علیه و آله) بود، تا بر آنجا که تعرّض، بی احترامی و جسارت نسبت به او موجب غضب و اذیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) میشد. موضوعی که به خوبی در منابع تراز اول اهلتسنّن نیز منعکس شده است.

راهبرد انکار شهادت

بیرانوند

مقدمه

با نزدیک شدن به ایام شهادت حضرت فاطمه(علیها السلام)، امپراطوریهای رسانه ای سعودی- صهیونیستی، فکر و ذهن جامعه شیعی را مورد هجمه قرار داده و یکی از مهمترین وقایع دردناک تاریخی؛ یعنی شهادت حضرت زهرا(علیها السلام) را مورد خدشه و انکار قرار میدهند.

حجم بالای تولیدات رسانه ای در قالب برنامه های ماهوارهای و اینترنتی علیه حقایق تاریخی و معتقدات شیعی، نشان از تلاش گسترده آنان در این زمینه دارد!

یکی از فعالیتهای دشمنان القاء شبهات و پرسشهایی در موضوع شهادت حضرت زهرا(علیها السلام) از طریق فضای مجازی است که بایستی مورد توجه باشد و پاسخهای آن در دسترس جوانان و جامعه قرار گیرد.

قبل از پاسخ به هرگونه شبهه ای در مورد شهادت حضرت فاطمه(علیها السلام)، باید با یک نگاه شبهه شناسانه، علت و چرایی انکار این واقعه دردناک تاریخی را مورد بررسی قرار دهیم؛ باید دانست تا آن زمان که اهمیت این موضوع روشن نشود، فلسفه هجمههای فراوانی که در خصوص شهادت حضرت وارد میشود، روشن نخواهد شد.

صحت و سقم شهادت حضرت زهرا(علیها السلام)

اگر به طور علمی و بدون تعصب در منابع اسلامی ورود پیدا کنیم، متوجه خواهیم شد که در اندیشه و نظام فکری پیامبر(صلی الله علیه و آله)، حضرت زهرا(علیها السلام) به عنوان یک مقیاس و شاخص معرفتی معرفی شده است،[1] مقیاس و شاخصی که هر کسی میتواند در نوع ارتباط و تعامل با او میزان عیار و ارزش خود را به دست آورد؛[2] چراکه در فرهنگ روایات نبوی(صلی الله علیه و آله) اطاعت از حضرت فاطمه(علیها السلام) و جلب رضایت و خرسندی او و به غضب در نیاوردن ایشان بر تمام مسلمانان فرض و تأکید گشته؛ زیرا رضایت او رضایت خدا و غضب او غضب الهی معرفی شده است.[3]

روایات نبوی(صلی الله علیه و آله) به خوبی گویای این مطلب است که حضرت فاطمه(علیها السلام) به عنوان خط قرمز پیامبر(صلی الله علیه و آله) بود، تا بر آنجا که تعرّض، بی احترامی و جسارت نسبت به او موجب غضب و اذیت پیامبر(صلی الله علیه و آله) میشد. موضوعی که به خوبی در منابع تراز اول اهل تسنّن نیز منعکس شده است. به عنوان نمونه در «صحیح بخاری» از قول رسول اعظم(صلی الله علیه و آله) چنین آمده است: «فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي ، فَمَنْ أَغْضَبَها أَغْضَبَنِي؛[4] فاطمه(علیها السلام) پارهتن من است؛ هر کس او را بیازارد، مرا آزرده است.»

عبارت «بَضْعَةٌ مِنِّی»؛ یعنی او جزئی از من است، همان گونه که تکه ای از گوشت، جزئی از بدن است.[5] به همین مضمون، روایات زیادی در مصادر شیعی و اهل تسنن نقل شده است به گونه ای که آن را در مرتبه روایات متواتر قرار میدهد.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. پیامبر اکرم(صلیالله علیه و آله) در این‏ باره می‏فرماید: «فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِها فَقَدْ أَدْرَكَ لَيْلَةَ الْقَدْر؛ هر کس به شناخت حقیقی فاطمه(علیها السلام) دست یابد، بی‏ گمان شب قدر را درک کرده است.» تفسیر فرات الکوفی، فرات بن ابراهیم کوفی، نشر وزارت ارشاد اسلامی، تهران، چاپ اول، 1410 ق، ص‏581.

[2]. سلمان فارسی می‏گوید پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمود:«قَالَ رَسُولُ اللَّه(صلی الله علیه و آله):‏ يَا سَلْمَانُ! مَنْ‏ أَحَبَ‏ فَاطِمَةَ ابْنَتِي‏ فَهوَ فِي‏ الْجَنَّةِ مَعِي‏ وَ مَنْ‏ أَبْغَضَها فَهوَ فِي‏ النَّار؛ ای سلمان هر کس فاطمه(علیها السلام) دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] جای دارد.» بحار الأنوار، محمدباقر مجلسى، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق، ج‏‏27، ص‏116، ح 94.

[3]. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به حضرت فاطمه (علیها السلام) فرمود: «إِنَ‏ اللَّه‏ يَغْضَبُ‏ لِغَضَبِكِ‏ وَ يَرْضَى‏ لِرِضَاك‏.» نهج الحقّ و كشف الصدق، علامه حسن بن یوسف حلى، دار الكتاب اللبنانی، بیروت، چاپ اول، 1982م، ص‏270.

[4]. صحیح البخاری، محمد بن اسماعیل بخارى، وزارت اوقاف مصر، قاهره، چاپ دوم، 1410ق، ج‏‏6، ص‏121، ح 3313.

[5]. مجمع البحرین، فخرالدین طریحی، تحقیق: سید احمد حسینی‏، کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم، 1375ش، ج‏4، ص‏300.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 247.





تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه ١١ دی ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤١٦٣٧٨ / تعداد بازدید : 96/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج