پنج شنبه ٠٨ خرداد ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


روز قدس؛

روز قدس از منظر مقام معظم رهبری(حفظه الله) و پاسخ به شبهات روز قدس

به مناسبت روز قدس و شبهات پیرامون آن، نخست فرمایشات مقام معظم رهبری(حفظه الله) را در این زمینه بیان می کنیم و سپس شبهات مطرح شده را بررسی و پاسخ می دهیم.

روز قدس از منظر مقام معظم رهبری(حفظه الله) و پاسخ به شبهات روز قدس

هاشم انديشه

اشاره:

به مناسبت روز قدس و شبهات پیرامون آن، نخست فرمایشات مقام معظم رهبری(حفظه الله) را در این زمینه بیان می کنیم و سپس شبهات مطرح شده را بررسی و پاسخ می دهیم.

در آغاز از بیانات گهربار امام خمینی(ره) بهره می بریم که می فرمایند: «من روز قدس را روز اسلام و روز رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) می  دانم و روزی است که باید با تمام قوا خودمان را مجهز کنیم و مسلمین از آن انزوایی که آنها را کشانده بودند، خارج شوند و با تمام قدرت و قوّت در مقابل اجانب بایستند و ما در مقابل اجانب با تمام قوا ایستاده  ایم و اجازه نخواهیم داد کسان دیگر در مملکت ما دخالت کنند و مسلمین نباید اجازه بدهند که کسان دیگر در ممالکشان دخالت کنند. در روز قدس، ملتها باید به حکومتهایی که خائن هستند، هشدار دهند. روز قدس روزی است که ما خواهیم فهمید چه اشخاصی و چه رژیمهایی با توطئه گرهای بین  المللی موافقت دارند و با اسلام مخالفت. آنهایی که شرکت ندارند، مخالف با اسلام هستند، و موافق با اسرائیل، و آنهایی که شرکت کردند، متعهد هستند و موافق با اسلام و مخالف با دشمنان اسلام که در رأس آنها آمریکا و اسرائیل است. روز امتیاز حق از باطل است، روز جدایی حق و باطل است.»[1]

روز قدس در کلام رهبری(حفظه الله)

مقام معظم رهبری(حفظه الله)دربارة قدس شریف و روز قدس و رژیم غاصب و جنایتکار اسرائیل فرمایشاتی دارند که هر یک از این بیانات، نشان از نگاه خاص و ویژه معظم له به موضوع قدس است. در این مقاله به برخی دغدغه ها که نشر آن در جامعه مفید به نظر می رسد اشاره می شود:

1. روز نابودی اسرائیل

مهم ترین و به یادماندنی ترین کلام رهبر معظم انقلاب(حفظه الله)در سال 1394 این جمله بود:

«رژیم صهیونیستی 25 سال آینده را نخواهد دید، ان شاءالله تا 25 سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت.»[2]

ایشان در مواردی دیگر شبیه این جمله را فرموده بودند:

* «صهیونیسم در مقابل موج نسلهاى رو به ازدیاد فلسطینى، طاقت نخواهد آورد.»[3]

* «نباید شک کرد که شجرة خبیثة اسرائیل که اجْتُثَّتْمِنْفَوْقِالْأَرْضِمالَهامِنْقَرارٍ، هیچ پایه و پایگاه و استمرارى نخواهد داشت و بى شک نابود خواهد شد.»[4]

* «قدرت استکبارى امریکا هم از بین خواهد رفت، او هم متلاشى خواهد شد. این قدرت جهنمى ماندنى نیست، اسرائیل هم ماندنى نیست.»[5]

2. روز آزمایش ملتهای بزرگ

ایشان در این زمینه می فرمایند:

«... روز قدس، روزِ آزمایش بزرگ ملتهاى مسلمان است. روز قدس، آن روزى است که ملتهاى مسلمان بى واسطة مقامات رسمى، حرفشان را در دنیا مطرح مى کنند.... دولتهاى اسلامى با بهانه هاى مختلف و براى خاطر شاد کردن دل آمریکا، نباید ارتباطشان را با این رژیم غدارِ ستمگر غاصب - که خطرى براى همة منطقه و همة ملتها و دولتهاست - عادى کنند. نباید به خاطر آمریکا، روى خوش به این رژیم نشان بدهند که این کار زشتى است. دلیل زشت بودن این کار هم این است که آن کسانى که مرتکب این عادى سازى مى شوند، لااقل در اوایل کار، آن را پنهان نگه می دارند. لذا کار زشتى است که پنهانش مى کنند. کار زشت را نباید انجام داد، نه اینکه پنهان کرد.»[6]

3. روز فریاد امت علیه ظلم

حضرت آیت الله خامنه ای(حفظه الله)در خطبه های نمازجمعة تهران، در 21 مهرماه 1385 فرمودند:

«روز قدس در پیش است؛ روز فریاد امت اسلامى بر علیه ظلم و عدوان پنجاه سالة دشمنان امت اسلامى است. روز قدس را باید همة امت اسلام و همة ملتهاى اسلامى گرامى بدارند و شما مردم عزیز ایران نیز مثل هر سال، به توفیق الهى این روز را گرامى خواهید داشت.»[7]

همچنین مقام معظم رهبری(حفظه الله)می فرمایند: «چقدر سعى کرده اند در طول این سالها روز قدس را که نماد صف بندى حق در مقابل باطل است، تضعیف کنند. روز قدس نشان دهندة صف بندى حق و باطل، صف بندى عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامى است. روز فریاد رساى مسلمانان علیه سرطان کشندة صهیونیزم است که به وسیلة دست متجاوز اشغالگران، مداخله کنندگان، قدرتهاى استکبارى به جان امت اسلامى افتاده است.»[8]

4. روز جلوۀ حقیقی اتحاد اسلامی و ملی

رهبر انقلاب(حفظه الله)در این باره می فرمایند: «روز عید فطر تجسم و نمایش انسجام حقیقى و قلبى ملت است؛ وحدت ملت، اعتصام دسته جمعى به حبل الله. از چیزهایى است که بسیار با ارزش است. این را بایستى به عنوان یک درس رمضانى براى خودمان حفظ کنیم که این هم محصول همان معانى معنوى ماه رمضان است. به خصوص که ماه رمضان، ما مسلمانها –به خصوص ما ملت ایران - به برکت امام بزرگوارمان شامل روز قدس است که روز قدس یکى از آن جلوه هاى حقیقى اتحاد و انسجام دنیاى اسلام است.»[9]

امام خامنه ای(حفظه الله)در این باره می فرمایند: «راهپیمایى بیست و دو بهمن و راهپیمایى روز قدس؛ این راهپیمایى ها مربوط به نظام است؛ مربوط به هیچ دولتى، مربوط به هیچ جریان خاصى نیست؛ مال نظام است. شما ببینید مردم در این حرکت عظیم چه می کنند! در سرماى بیست و دوى بهمن، در ماه رمضان، با دهان روزه؛ چه اوقاتى که هوا سرد بود، چه حالا که هوا گرم است. ان شاءالله خواهید دید روز قدس باز مردم چه عظمتى را از خودشان نشان می دهند. این نشان دهندة علاقمندى و دلبستگى مردم به نظام است.»[10]

5. روز پشتیبان امنیت کشور

مقام معظم رهبری(حفظه الله) روز قدس را پشتوانۀ امنیت کشور می دانند و می فرمایند: «روز قدس پشتوانة امنیت کشور ما هم هست. این را همة آحاد مردم عزیز ما بدانند؛ هر یک نفرى که روز قدس توى خیابان مى آید، به سهم خود دارد به امنیت کشور و امنیت ملت و حفظ دستاوردهاى انقلابش کمک می کند. روز قدس، روز بزرگى است.»[11]

شبهه:

حول موضوع «روز قدس» و «حمایت از فلسطین» شبهات متعددی مطرح است؛ یکی از آن شبهات که در سالهای اخیر اذهان مردم را به خود مشغول کرده، این است که چرا ما از فلسطينیان که گفته می شود ناصبی هستند، حمايت مي كنيم؟

پاسخ:

چند پاسخ (حلّی و نقضی) به این شبهه داده شده است که عبارتند از:

1. مذهب فلسطينیان:

بيش تر مردم فلسطين سنی و پيرو مذهب شافعي هستند و اتفاقاً، ابوعبدالله محمد بن ادريس شافعي، رهبر اين فرقه، متولد غزه بوده است. جالب اينجاست که در ميان فرقه هاي چهارگانة اهل سنت، نزديک ترين فرقه به تشيّع از نظر علاقه و احترام به اهل بيت(علیهم السلام) و احکام فقهي، فرقة شافعي است؛

2. نظر شهید مطهری(ره):

شهيد مطهري(ره) در سال ۱۳۴۹ در مورد فلسطین فرمودند: «يك وقتي شايع بود و شايد هنوز هم در ميان بعضي ها شايع است ، يك وقتي ديدم يك كسي مي گفت: اين فلسطيني ها ناصبي هستند. ناصبي؛ يعني دشمن علي(علیه السلام). ناصبي غير از سني است. سني؛ يعني كسي كه خليفه بلا فصل را ابوبكر مي داند و علي(علیه السلام) را خليفة چهارم مي داند و معتقد نيست كه پيغمبر(صلی الله علیه و آله) شخصي را بعد از خود به عنوان خليفه نصب كرده است . مي گويد: پيغمبر(صلی الله علیه و آله) كسي را به خلافت نصب نكرد و مردم هم ابوبكر را انتخاب كردند. سني براي اميرالمؤمنين(علیه السلام) احترام قائل است؛ چون او را خليفة چهارم و پيشواي چهارم مي داند و علي(علیه السلام) را دوست دارد؛ (اما) ناصبي؛ يعني كسي كه علي(علیه السلام) را دشمن مي دارد. سنّي مسلمان است؛ ولي ناصبي، كافر است، نجس است. ما با ناصبي نمي توانيم معاملة مسلمان بكنيم.

حال يك كسي مي آيد، مي گويد: اين فلسطيني ها ناصبي هستند. آن يكي مي گويد. اين به آن مي گويد، او هم يك جاي ديگر تكرار مي كند و همين طور. اگر ناصبي باشند، كافرند و در درجة يهودي ها قرار مي گيرند. هيچ فكر نمي كنند كه اين، حرفي است كه يهودي ها جعل كرده اند. در هر جايي يك حرف جعل مي كنند براي اينكه احساس همدردي نسبت به فلسطيني ها را از بين ببرند. مي دانند مردم ايران شيعه اند و شيعه دوستدار علي(علیه السلام) و معتقد است هر كس دشمن علي(علیه السلام) باشد، كافر است، براي اينكه احساس همدردي را از بين ببرند، اين مطلب را جعل مي كنند. در صورتي كه ما يكي از سالهايي كه مكه رفته بوديم، فلسطيني ها را زياد مي ديديم، يكي از آنها آمد به من گفت: فلان مسئله از مسائل حج حكمش چيست؟ بعد گفت: من شيعه هستم، اين رفقايم سني اند. معلوم شد داخل اينها شيعه هم وجود دارد.

بعد خودشان مي گفتند: بين ما شيعه و سني هست. شيعه هم زياد داريم. همين ليلا خالد (چريك فلسطيني كه در چند عمليات هواپيماربايي شركت داشت) معروف، شيعه است. در چندين نطق و سخنراني خودش در مصر گفته من شيعه ام؛ ولي دشمن يهودي يك عده مزدوري را كه دارد، مأمور مي كند و مي گويد: شما پخش كنيد كه اينها ناصبي اند. قرآن دستور داده در اين موارد اگر چنين نسبتهايي نسبت به افرادي كه جزو شما هستند و مثل شما شهادتين مي گويند، شنيديد، وظيفه تان چيست.»[12]

3. اسامی مساجد فلسطین به نام اهل بيت(علیهم السلام):

در ميان خبرهاي منتشر شده از تهاجم رژيم صهيونيستي، خبري بود که دقت در آن نشان دهندة علاقة مردم فلسطين به اهل بيت(علیهم السلام) است. از جمله بمباران مسجد علي بن ابي طالب(علیهما السلام) واقع در محله «الزيتون» شهر غزه توسط جنگنده هاي اسرائيلي در روز ۱۰ دي 1387. حال مدعيان ناصبي بودن مردم فلسطين، به اين سؤال جواب دهند که چگونه مردمي مي توانند هم نسبت به اهل بيت جسارت داشته باشند و هم آنقدر براي آنها احترام و تقدس قائل باشند که نام مساجد خود را نام اهل بیت(علیهم السلام) بگذارند؛ آن هم حضرت علی(علیه السلام)؟!

همچنين در کنار این مسجد، مساجد ديگري به نام اهل بيت(علیهم السلام) وجود دارد. مانند مسجد الامام علي بن ابي طالب(علیهما السلام) که در حواره از توابع شهر نابلس، در کرانة باختري رود اردن واقع شده است. یا مسجد فاطمة الزهراء(علیها السلام) که حداقل دو مسجد با اين نام در فلسطين وجود دارد؛ يکي در قريه ارتاح، واقع در جنوب طول کرم و ديگري در شهر نابلس.[13]

4. علاقة امام شافعي به اهل بيت(علیهم السلام):

وی چنان بود كه برخي از اهل سنت او را شيعه پنداشته اند و حتي جهت محاكمه به بغداد برده شد. او معتقد بود كه ارادت به خاندان حضرت علي(علیه السلام) را بايد آشكار ساخت و اين پندار باطل را از اذهان دور كرد كه «رفض» را در دوستي آن بزرگواران مي دانند و ناصبي گري را در دوستي ابوبكر و عمر.

به اعتقاد او جريان رافضي گري و ناصبي گري كه دوستي و دشمني افراطي را در حق علي(علیه السلام) دنبال مي كردند، نادرست است؛ يعني انسان مؤمن به خدا و رسولش، كسي است كه محبت اهل بيت(علیهم السلام) را آشكار كند و تقسيم بندي مسلمانان به رافضي و ناصبي، ناصواب و مطرود است و افرادي كه مسلمانان را به اين دو دسته تقسيم مي كنند، قطعاً مجرم و گناهكارند؛ زيرا محبت حضرت علي و خاندانش(علیهم السلام) از اصول دين اسلام است و اگر كسي چنين امري را آشكار كند، به اصل اسلام عمل كرده و به ايمان خويش استحكام بخشيده است.[14]

5. شیعه بودن برخی فلسطینیان:[15]

برخي از فلسطينیان شيعه هستند و همواره ارتباط خود با لبنان، به عنوان يکي از مراکز مهم شيعي را حفظ کرده اند و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نيز اين ارتباط تنگ تر و بیش تر شده است. جهاد اسلامي به عنوان شيعي ترين جنبش فلسطيني، پيوند مستحکمي را با حزب الله و ايران برقرار کرد و به همين واسطه نقش مهمي را در گسترش شيعه در اين کشور داشت.

شهيد فتحي شقاقي، دبير کل پيشين اين جنبش و حامي جدي انقلاب اسلامي، بارها اعلام کرده که از دهة هفتاد بود که با اسلام انقلابي از طريق آثار امام خميني و آيت الله سيد محمدباقر صدرآشنا شده است. علاوه بر جهاد اسلامي، جنبشهاي ملي و ديني ديگري با صبغۀ شيعي در فلسطين شکل گرفته که بيش تر کارکرد فرهنگي و اجتماعي دارند.

بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، تشکّلي تحت عنوان اتحاد الشباب الاسلامي(اتحاديه جوانان اسلام) در بيت لحم پا گرفت که جمعيتي خيريه با رويکردي تبليغي بود. اين گروه اقدام به تأسيس درمانگاه خيريةالاحسان، درمانگاه السبيل، مرکز جراجي نقاءالدوحه، مدرسه النقاء و مرکز زنان کردند. همچنین دوره هاي آموزشي قرآن را در مساجد و مؤسسات دایر کرده اند که نقش مهمي در گسترش تشيع داشته است.

گروه فعال ديگری به نام «الحرکةالاسلاميةالوطني» (جنبش اسلامي ملي) است که مدتي پيش با شيعه شدن «محمد ابوسمره» رئيس و ديگر اعضای خود، به حرکت جهاد اسلامي پيوستند. جنببش مذکور مؤسسه اي را تحت عنوان مرکز مطالعات و تحقيقات قدس براي فعاليت تبليغي خود راه اندازي کرده است.

مرکز شيعي ديگر در بيت لحم توسط «محمد الشحادة» يک از ياران جنبش جهاد اسلامي اداره مي شود که به سهم خود در گسترش شيعه نقش مهمی داشته است.

يکي ديگر از مؤسسات پرکار در اين زمينه، «جمعيت الجعفرية» است که در حوالي دبوريق تأسيس شده و زير نظر استاد اشرف امونه اداره مي شود. هيئتهاي متعددي زير نظر اين مؤسسه مشغول فعاليت هستند که: حسينيةالرسول الاعظم(صلی الله علیه و آله)، مکتب الزهراء(علیها السلام) و مجلةالسبيل، از آن جمله هستند.[16]

به تازگي نیز مؤسسه اي با عنوان شورا يا مجلس عالي شيعيان فلسطين تأسيس شده است که سرپرستي آن را «محمد غوانمه» بر عهده دارد. وي از اعضاي سابق جنبش جهاد اسلامي بود.[17]

 

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. صحیفه امام، سید روح الله موسوی خمینی، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، تهران، ۱۳۷۹ش، ج 9، ص 276.

[2]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار اقشار مختلف مردم، مورخ: 18/06/1394.

[3]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار کارگزاران نظام، مورخ: 21/04/1377.

[4]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در در دیدار جمعی از دانش آموزان و دانشجویان، مورخ: 15/08/1370.

[5]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار جمعی از آزادگان، مورخ: 30/5/1370.

[6]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در خطبه های نماز عید فطر، مورخ 29/07/1384.

[7]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در خطبه های نمازجمعه تهران، مورخ: 21/07/1385.

[8]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در خطبه های نماز عید فطر، مورخ: 29/06/1388.

[9]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در خطبه های نماز عید فطر، مورخ: 10/07/1387.

[10]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار مسئولان نظام، مورخ: 16/50/1390.

[11]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار اساتید دانشگاه  ها، مورخ: 02/06/1390.

[12]. آشنایی با قرآن، مرتضی مطهری، انتشارات صدرا، تهران، 1376ش، ج۴، پاورقي ص ۳۲.

[13]. سایت پرسمان دانشجویی، مقاله «علت کمک به فلسطین از منظر دینی، سیاسی و...»، کد 1840.

[14]. سيماي امام علي(علیه السلام) از منظر اهل سنت، محمد برفی،بینا، بی جا، بی تا، ص 176.

[15]. سایت پرسمان دانشجویی، مقاله «علت کمک به فلسطین از منظر دینی، سیاسی و...»، کد 1840.

[16]. مجله الثقافي، گفتگو با صلاح نوري عبود، پژوهشگر دانشگاه کربلا، دبی.

[17]. مقاله «تشيع در فلسطين»، پايگاه اطلاع رساني جهان تشيع.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 239.





تاریخ ارسال مطلب : پنج شنبه ١ خرداد ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤١٢٨٦٣ / تعداد بازدید : 9/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج