پنج شنبه ٠٨ خرداد ١٣٩٩
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


سی درس تربیتی و اخلاقی از دعای ابوحمزه ثُمالی -26

جلسه بیست و ششم: آثار صلوات

صلوات یکی از بهترین درمان های معنوی است. امام چهارم(علیه السلام) در اکثر دعاهای شریف خود ذکر صلوات را مطرح می فرماید. در دعای ابوحمزه حضرت بارها بر محمد آل درود و صلوات می فرستد ازجمله: در فرازی، دعا را با صلوات ادامه می دهند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد، وَ اخْتِمْ لِي بِخَيْرٍ، وَ اكْفِنِي مَا أَهَمَّنِي مِنْ أَمْرِ دُنْيَايَ وَ آخِرَتِي».

جلسه بیست و ششم: آثار صلوات

صلوات یکی از بهترین درمان های معنوی است. امام چهارم(علیه السلام) در اکثر دعاهای شریف خود ذکر صلوات را مطرح می فرماید. در دعای ابوحمزه حضرت بارها بر محمد آل درود و صلوات می فرستد ازجمله:

در فرازی، دعا را با صلوات ادامه می دهند: «اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد، وَ اخْتِمْ لِي بِخَيْرٍ، وَ اكْفِنِي مَا أَهَمَّنِي مِنْ أَمْرِ دُنْيَايَ وَ آخِرَتِي؛ خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و برایم ختم به خیر فرما، و مرا از آنچه که بی قرارم کرده از کار دنیا و آخرتم کفایت کن».

و در فراز دیگری می فرمایند: «مُحَمَدٍ وَ آلِهِ الْأَبْرَارِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ الْأَخْيَارِ، صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِمْ وَ عَلَى أَجْسَادِهِمْ وَ أَرْوَاحِهِمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ؛ محمّد و خاندانش آن خوبان و نیکان پاکیزه و پاک، درود بر آنان و بر تنها و جانهایشان، و رحمت خدا و برکاتش بر ایشان.»

اما این دعا و شعار (صلوات)، چه ویژگی ها و آثاری دارد که حضرت این همه بر آن تأکید دارند؟

فضائل و آثار صلوات

در اين بخش فضائل و فوايد ذکر صلوات را بيان می شود:

علاوه بر آن، صلوات خدا به معنی فرستادن رحمت است و این ارتقاء دادن مقام معنوی پیامبر(صلی الله علیه و آله) و آل پیامبر(علیه السلام) است و صلوات فرشتگان و مؤمنان به معنی طلب رحمت و مغفرت است و این هم درخواست مقام و عظمت معنوی برای آنها (پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام)) است.

وزین ترین عمل

راوی می گوید حضرت باقر(علیه السلام) و یا حضرت صادق(علیه السلام) فرمودند: «أثقَلُ ما یوضَعُ فی المیزانِ یومَ القیامةِ، الصَّلاةُ علی مُحمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) وَ (علی) اهل بیته(علیهم السلام)؛[1] سنگین ترین عملی كه روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود، صلوات بر محمد(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت گرامی ایشان(علیهم السلام)است.»

مقام خلیل الله

حضرت امام هادی(علیه السلام) فرمودند: «إِنَّمَا اتَّخَذَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِبْراهِيمَ خَلِيلًا لِكَثْرَةِ صَلَاتِهِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ أَهْلِ بَيْتِهِ(علیهم السلام)[2]؛ خدای متعال حضرت ابراهیم(علیه السلام) را دوست و خلیل خود انتخاب کرد، به خاطر آنکه ایشان بر محمد و اهل بیت گرامیش(علیهم السلام) بسیار صلوات می فرستاد.»

دوری از بخل

کسی که در صلوات فرستادن کم کاری می کند او در حقیقت به رذیله بخل معنوی گرفتار است و با اهتمام به صلوات از این آلودگی رها خواهد شد. از امام حسین(علیه السلام) نقل است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «الْبَخِيلُ حَقّاً مَنْ ذُكِرْتُ عِنْدَهُ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيّ ؛[3] بخیل واقعی كسی است كه، نام مرا بشنود ولی بر من صلوات نفرستد.»

نجات از نفاق

از دیگر آثار صلوات نجات از نفاق است. رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «ارْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ بِالصَّلَاةِ عَلَيَّ فَإِنَّهَا تَذْهَبُ بِالنِّفَاقِ[4]؛ با صدای بلند بر من صلوات بفرستید؛ زیرا كه نفاق و دورویی را بر طرف می کند.»

استجابت دعا

حضرت امام صادق(علیه السلام) فرمودند: «إِذَا دَعَا أَحَدُكُمْ فَلْيَبْدَأْ بِالصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ(صلی الله علیه و آله)، فَإِنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ(صلی الله علیه و آله) مَقْبُولَةٌ، وَ لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَقْبَلَ بَعْضَ الدُّعَاءِ وَ يَرُدَّ بَعْضاً؛[5] هرگاه كسی از شما دست به دعا برداشت، پس دعایش را با صلوات آغاز نماید؛ زیرا صلوات بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) دعایی پذیرفته شده است و خدای متعال برتر از آن است که بخشی از دعا را قبول کرده و بخش دیگر از آن را رد نماید.»

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1].   قرب الإسناد، عبدالله بن جعفر حمیری، موسسه آل البیت(علیهم السلام)، قم، 1413ق، ص 14.

[2]. علل الشرائع، ج 1، ص 34.

[3]. معاني الأخبار، ص246.

[4]. الكافي، ج 2، ص 493.

[5]. أمالي طوسي، ص 172.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 239.





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه ٣١ ارديبهشت ١٣٩٩ / شماره خبر : ٤١٢٨٠٩ / تعداد بازدید : 8/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج