چهارشنبه ٠٧ اسفند ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


نکته ها از گفته ها؛ نکته هایی از سخنرانیهای مبلغان دینی در مناسبتهای ماه جمادی الاولی -3

دهه فجر انقلاب اسلامی ایران

نهال «جمهوری اسلامی» شاخۀ ایرانی شجرۀ طیبۀ انقلاب جهانی اسلام است که تاریخی به قدمت و عظمت اسلام دارد. انقلابی که سرآغازش از مکۀ مکرمه بود و مقدماتش را تمام انبیاء(علیهم السلام) فراهم کرده بودند.

دوازدهم تا بیست و دوم بهمن: 
دهه فجر انقلاب اسلامی ایران

به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی به یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین پناهیان در این زمینه اشاره می کنیم:

جمهوری اسلامی، شاخۀ ایرانی «انقلاب جهانی اسلام»

نهال «جمهوری اسلامی» شاخۀ ایرانی شجرۀ طیبۀ انقلاب جهانی اسلام است که تاریخی به قدمت و عظمت اسلام دارد. انقلابی که سرآغازش از مکۀ مکرمه بود و مقدماتش را تمام انبیاء(علیهم السلام) فراهم کرده بودند. بذر شجرۀ طیبۀ «انقلاب اسلامی» در کنار چشمۀ زمزم، به دستان پاک پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) کاشته شد؛ در مکه آن را سرکوب کردند؛ از مدینه سر برآورد. در مدینه مظلوم واقع شد و در کوفه به اقتدار رسید. در کوفه با ناجوانمردی خواستند آن را به خاک بسپارند، در کربلا قیام کرد. در عاشورا آن را به خاک و خون کشاندند تا نابودش کنند، ریشه های خود را در دل زمین گستراند و جاودانه شد؛ تا در زمان ما جلوه گر گشت و 22 بهمن 57 سرزمین ما را رویاند. ما از این شجرۀ تنومند طیبه که در جان جامعۀ ما سر از خاک تاریخ بیرون زده، شاخه ای با نام «جمهوری اسلامی ایران» دریافت کردیم و آن را به مثابه نهالی نهادینه کردیم که زیر سایۀ آن زندگی کنیم.

پس اولاً بهتر است به جای آنکه انقلاب اسلامی را متعلق به خودمان بدانیم، خود را به آن متعلق بدانیم. امام(ره) در این باره می فرمودند: «همه ما در پناه اسلام هرچه داریم هست. ما چیزى نیستیم خودمان، هرچه هست، اسلام است و ما در پناه اسلام اگر چیزى باشیم، هستیم.»[1] از همان اول معلوم بود که این انقلاب ریشه در تاریخ دارد و سرشاخه هایش نیز در حصار مرزهای ما باقی نخواهد ماند؛ شعارهایش جهانی بود و ریشه هایش در تمام تاریخ و خاک منطقه امتداد داشت. سالها بر تنۀ آن کوبیدند تا آن را قطع کنند و شاخ و برگهای آن را بشکنند که سایه اش به همسایه ها نرسد؛ اما هم اکنون می بینیم شاخسارهایش بر تمام منطقه سایه افکنده و میوه هایش را به تمام مردم منطقه رسانده است. به تعبیر بهتر، نهالهای نو و مقاومی در هر منطقه از ریشه های خود رویانده است.

«مقاومت» یکی از ثمرات این انقلاب است؛ بیداری اسلامی یکی دیگر. اخیراً اقتدار مظلومان در مقابل ظالمان یکی دیگر از جلوه ها و جوانه های آن است که امروز بیش از هر کجا در یمن سر از خاک برآورده است. این انقلاب جهانی خواهد شد؛ چون ریشه هایش در خاک و سرشت آدمیان در سرتاسر عالم وجود دارد و منطقۀ اسلامی ما به نهالستانی برای صدور شاخه های آن به جهان مبدل خواهد شد و روزی خواهد رسید که تمام انقلابیون را به مکه؛ یعنی زادگاه اولی این انقلاب فرا بخوانند. شاید مردم انقلابی یمن برای حضور در مکه آماده می شوند.

ثانیاً باید بدانیم نظام ما تا زمانی حیات دارد که از اصل خود؛ یعنی «انقلاب اسلامی» جدا نشود. جمهوری اسلامی تا هرکجا در رفتارها و ساختارهای خود انقلاب را نهادینه کرده، موفق بوده و هرکجا مانند تمام نظامهای غیرانقلابی به سوی ارزشهای غیراسلامی حرکت کرده، مانند دیگر نظامهای غیرانسانی جهان، ناکام مانده است. بعضی می پندارند انقلاب قابل نهادینه شدن نیست و آن را یک وسیلۀ سیّال و گذرا تلقی می کنند که نمی شود در ساختارهای با ثبات اجتماعی حفظ شود. آنها نگاهی سطحی به انقلاب دارند و انقلاب را نوعی شلوغ کردن تصور می کنند؛ نه تحول در نظام ارزشهای یک جامعه که باید بر اساس آن ساختارهای جامعه را شکل داد. آنها یا ذهن خود را محدود به انواع اندکی از نهادها و ساختارهای اجتماعی کرده اند و خود را از تفکر و خلاقیت بازداشته اند و یا مرعوب هیمنۀ پوشالی تمدن غرب شده اند و تا تمدن غرب مضمحل نشود، به خود نمی آیند. غافل از اینکه فلسفۀ جمهوری اسلامی، نهادینه کردن اسلام انقلابی در جامعه است.

آنهایی که انقلاب را به شورش ترجمه و تفسیر می کنند، طبیعتاً ترجیح می دهند قانون گذاران و مجریان قانون، کمی ضدانقلاب باشند. این نگاه به انقلاب در برخی از انقلابیون قدیم رواج یافته است. آنها تصور می کنند انقلاب برای به هم ریختن نظام ستم شاهی خوب بود، نه برای بنیان گذاری «ثبات اجتماعی». آنها لازمۀ عقلانیت را در غیرانقلابی بودن می دانند و به منطق ضد انقلابها در ادارۀ جامعه حق می دهند. غافل از اینکه رژیم ستم شاهی چیزی جز نتیجۀ همین عقلانیت پوشالی که غربی ها ادعا می کنند، نبود. امروز تمام غرب زده ها که اندیشه هایشان تاول زده، باید به جنایتهای غرب علیه بشریت بیش تر نگاه کنند، تا شاید بفهمند ریشۀ این همه جنایت کجاست. آیا عقلانیت قلابی که مقابل ارزشهای انقلابی است، منشأ این همه جنایت نیست؟ آیا نتیجۀ دمکراسی و حقوق بشر این همه جنایت در حق بشریت نشده است؟ نکند آنها معتقدند غرب نتوانسته است شعارهای دمکراسی و حقوق بشر را به خوبی پیاده کند؟

این تصور را در اول انقلاب هم، آنهایی که شیفتۀ مارکسیسم بودند، داشتند. وقتی از مشکلات و جنایتهای کشورهای کمونیستی می گفتیم، می گفتند: آنها نتوانسته اند به خوبی مارکسیسم را پیاده کنند. غربی ها کجای دمکراسی و حقوق بشر را به خوبی اجرا نکرده اند که این همه جنایت و آدم کشی را رواج می دهند و روا می دانند؟ آیا درک این حقیقت دشوار است که این شعارها از اساس فریبا بوده  و خدعه ای برای چپاول ملتها بوده اند؟

باید حقانیت شعارهای انقلاب را در ساختارهای جمهوری اسلامی به اثبات رساند تا جهان از تصور تک راهه بودن حرکت بشر در مسیر بیراهه ای که ساخته اند، نجات پیدا کند. «جمهوری اسلامی» اساساً یک نهاد انقلابی است و این کافی نیست که کارگزاران نظام، اعم از قانون نویسان و مجریان قانون، تنها به انقلاب 57 معتقد باشند؛ ولی در طراحی نظامات فرهنگی، اجتماعی و حقوقی به دست دشمنان انقلاب نگاه کنند.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. صحیفه امام، سید روح الله موسوی خمینی، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينى(ره)، تهران، چاپ چهارم، 1386ش، ج 9، ص 477.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 235.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ٢٨ دی ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤١١٣٨٨ / تعداد بازدید : 115/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج