دوشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


واکاوی فضایل شهید و مقام شهادت در آیات و روایات -2

ارزش و فضیلت شهید و شهادت در روایات

امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «همانا گرامی ترین مرگها، کشته شدن در راه خداست. سوگند به آن کسی که جان پسر ابوطالب در دستان اوست، هزار ضربت شمشیر بر من آسان تر از مرگ در بستر استراحت، در مخالفت با خداست.»

ب) ارزش و فضیلت شهید و شهادت در روایات

جایگاه و ارزش شهید و مقام شهادت در روایات نیز مورد اشاره قرار گرفته است که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

1 بخشش گناهان

پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «فَإِذَا وَدَّعَهُمْ  أَهْلُوهُمْ بَكَتْ عَلَيْهِمُ الْحِيطَانُ وَ الْبُيُوتُ وَ يَخْرُجُونَ مِنْ ذُنُوبِهِمْ كَمَا تَخْرُجُ الْحَيَّةُ مِنْ سِلْخِهَا؛[1] چون رزمندگان با اهل و خانواده خود خداحافظي کنند، ماهی‌ها و خانه‎ها بر آنان مي‎گريند، و ایشان از گناهان خود خارج مي‎شوند، همان گونه که مار از پوست خود خارج مي‎شود.»

امام صادق(علیه السلام) مي‎فرمايند: «کسي که در راه خدا به شهادت برسد، هيچ يک از گناهان و بديهايش به او ارائه نخواهد شد (يعني از همه آنها چشم پوشي خواهد شد.).»[2]

همچنین امام باقر(علیه السلام) می فرمایند: «اولين قطره خون شهيد، کفاره تمام گناهان اوست، مگر بدهي‎ها (حقوق الناس) که کفاره آن، اداي آنهاست.»[3]

و در حدیثی دیگر پيامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «کشته شدن در راه خدا، کفاره تمام گناهان است، مگر امانت؛ و امانت در نماز است و امانت در روزه است و امانت در سخن است و سخت‎ترين امانت، در وديعه‎هاست.»[4]

2. برتری شهادت از مرگ طبیعی

الف) پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «اَشْرَفُ المُوتِ قَتْلُ الشَّهادَةِ؛[5]شریف ترین و بالاترین نوع مردن، شهادت است.»

ب) امام علی(علیه السلام) می فرمایند: «إِنَّ أَكْرَمَ  الْمَوْتِ  الْقَتْلُ وَ الَّذِي نَفْسُ ابْنِ أَبِي طَالِبٍ بِيَدِهِ لَأَلْفُ ضَرْبَةٍ بِالسَّيْفِ أَهْوَنُ عَلَیَّ مِنْ مِيتَةٍ عَلَى الْفِرَاشِ فِي غَيْرِ طَاعَةِ اللَّه؛ همانا گرامی ترین مرگها، کشته شدن در راه خداست. سوگند به آن کسی که جان پسر ابوطالب در دستان اوست، هزار ضربت شمشیر بر من آسان تر از مرگ در بستر استراحت، در مخالفت با خداست.»[6]

مردان خدا ز خاکدان دگرند
مرغان هوا ز آشیان دگرند
منگر تو ازین چشم بدیشان کایشان
فارغ ز دو کون و در مکان دگرند[7]

3. شفاعت شهید و مقام شهادت

الف) پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «یَشفَعُ الشَّهِیدُ فِی سَبعِینَ مِن أهلِ بَیتِهِ؛[8]شهید هفتاد نفر از بستگان خود را شفاعت می کند.»

ب) امام صادق(علیه السلام) از پدران خود، از پیامبر(صلی الله علیه و آله) نقل می فرماید: «ثَلاثَةٌ يَشفَعوُنَ اِلي اللهِ يَوْمَ القِيامَةِ فَيَشْفَعَهُمْ الانبيْاءُ ثُمَّ الْعُلماءُ ثَم الْشُهَداءُ؛[9]سه گروه در روز قیامت به سوی خداوند شفاعت می‌کنند: انبیاء سپس علما سپس شهدا.»

4. پاداش بهشتی

از پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) نقل شده است که می فرمایند: شهيد داراي چند پاداش است: «عِنْدَ ‌اَوَّلِ قَطْرَةٍ مِنْ دَمِهِ يُکَفَّرُ عَنْهُ کُلُّ خَطٍ وَ يَري مَقْعَدَهُ في الجَنَّةِ، وَ يُزَّوِجُ مِنْ الْحُوْرِ الْعَيْنِ، وَ يُوْمَنُ مِنَ الفَزَعِ الْاَکْبَرِ وَ مِنْ عَذابِ القَبْرِ، وَ يُحلّي حَلي الايمانِ؛[10] با ريختن اولين قطره خون شهيد، تمام خطاها و گناهانش بخشيده و ناديده گرفته مي‎شود؛ و جايگاه خود را در بهشت مي‎بيند؛ و از همسران بهشتي اختيار مي‎کند؛ و همچنين از فزع اکبر (گريه و زاري) و عذاب قبر در  امان است؛ و از لباسهاي بهشتي بر او مي‎پوشانند.»

5. زيارت شهدا توسط پيامبر(صلی الله علیه و آله) و سلام دادن بر آنها

رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) در روز احد بالاي سر جنازه «مصعب بن عمير» ايستاد و براي او دعا کرد و سپس فرمود: «اِنَّ رَسُولَ اللهِ يَشْهَدُ اَنَّ هولاءِ شُهَداء عِنْدِاللهِ يَومَ القِيامَةِ فَاْتُوهُمْ زُورُوُهمْ وَ ‌سَلِّمُوا عَلَيهم فَوَالذَّي نَفْسي بِيَدِهِ، لا يُسَلِّمُ عَلَيِهم اَحَدٌ اِلي يَومِ القِيامَةِ، اِلاّ رَدُّوا عَلَيه، يُرْزَقُونَ مِنْ ثارِ الجَنِ وَ وَتح؛[11] رسول خدا گواهي مي‎دهد که شهدا شاهدان من نزد خدا در روز قيامت هستند. بيابيد و ايشان را زيارت کنيد و بر آنان سلام نمایيد که سوگند بر آنکه جانم در دست اوست، هيچ کس نباشد که بر آنها سلام کند، الا اينکه جوابش را مي‎دهند. و آنها از میوه‎هاي بهشتي و هداياي آن روزي داده مي‎شوند.»

6. گشوده شدن درهاي بهشت بر روي شهدا

امام علي(علیه السلام) در خطبه 27 «نهج البلاغه» در اين باره مي‎فرمايد: «اِنّ الجَهادَ بابٌ مِنْ اَبْوابِ الجَنَّةِ فَتَحَه اللهُ لِخاصَةِ اَوْليائِه؛[12]همانا جهاد دري از درهاي بهشت می باشد که خداوند آن را بر دوستان خاصش گشوده است.»

پس مجاهدين در راه خدا و شهدا هستند که شايستگي ورود به بهشت از این باب را دارند.

7. اولين واردشونده به بهشت

امام رضا(علیه السلام) از پدرانش(علیهم السلام) نقل می‌کنند که پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند: اولين کسي که به بهشت وارد مي‎شود، شهيد است.[13]

8. علاقه معصومين(علیهم السلام) به شهادت

پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) مي‎فرمايند: «سوگند به آنکه جانم در دست اوست! دوست دارم در راه خدا کشته شده، سپس زنده گردم و باز کشته شوم و بار ديگر زنده گردم و باز کشته شوم.»؛[14]

امام علي(علیه السلام) مي‎فرمايند: «سوگند به خدا! اگر نبود اميد من به کشته شدن در راه خدا، هنگام ملاقات دشمن، اگر مقدر باشد، هر آينه بر مرکب خود سوار شده، از شما دوري مي‎نمودم و همراهي شما را مادامي که باد جنوب و شمال مي‎ورزد (هميشه) درخواست نمي‎کردم.»[15]

9. بوي خوش شهدا

پيغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «زَمِّلُوهُم بِدمائِهِم فَاِنَّهُم يَحْشُرُونَ يَوْمَ القِيامَةِ تَشْخَبُ اَوْداجُهُم دَما اللَّوْنُ لَونُ الدَّمِ وَ الرِّيحُ رِيْحُ المِسْکِ؛[16] شهدا را با بدن پرخون دفن کنيد؛ زيرا آنها با همين وضع در قيامت محشور مي‎شوند، در حالي که رنگ بدنشان رنگ خون است؛ ولي بوي بدنشان مانند مشک و عنبر خوشبو می باشد.»

محشور شدن شهدا با اين وضع در قيامت، خود گواه است که آنها در راه خدا شهيد شده‎اند.

10. بالاترين عمل نيک

پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) مي‎فرمايند: «فَوْقَ کُلُّ ذِيَ بِرٍّبِرٌّ حَتي يُقْتَلَ في سَبيلِ اللهِ فَاِذا قُتِلَ في سَبيلِ اللهِ فَلَيْسَ فَوقَهُ برٌّ؛[17] بالاتر از هر عمل نيکي، باز عمل نيکوي ديگري وجود دارد، مگر شهادت در راه خدا که بالاتر از آن هيچ عمل نيکويي وجود ندارد.»

11. محبوب ترين قطره‎ها

پيامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: «ما مِنْ قَطْرَةٍ اَحَبُّ اِلي اللهِ عَزُّوجَّل مِنْ قَطْرَتَيْنَ قَطْرَةُ دَمٍ في سَبيلِ اللهِ وَ قَطْرَةُ دَمْعَةٍ في سَوادَ اليَّلِ لايُريَدُ بِها الْعَبْدُ اِلا اللهُ ـ عَزُّوجَّل؛[18] هيچ قطره‎اي نزد خداوند محبوب تر از دو قطره نيست: قطره خوني که در راه خدا ريخته مي‎شود و قطره اشکي که در تاريکي شب از چشم بنده‎اي براي خدا مي ریزد.»

12. اجر و فضيلت شهيد و جهادگر

در تفسیر کشف الاسرار از رسول گرامي خدا(صلی الله علیه و آله) نقل شده است که فرمودند: «هنگامي که نيروهاي رزمنده تصميم به شرکت در جنگ مي‎گيرند، خداوند مصونيت آنها را از آتش تضمین مي‎کند و چون آماده جنگ شوند، فرشتگان به وجود آنها افتخار مي‎کنند. هنگامي که با خانواده خود وداع مي‎کنند، ماهی‌ها و خانه‎ها گريه مي‎کنند و از گناهان خود خارج مي‎شوند، همان گونه که مار از پوست خود خارج مي‎شود. خداوند چهار هزار فرشته را بر آنها مي‎گمارد تا از جلو و پشت سر آنان را محافظت نمايند. جهادگران کار نيکي انجام نمي‎دهند، مگر اينکه مضاعف شود. در مقابل هر روز در جبهه، ثوابي برابر عبادت هزار مرد عابد... براي ايشان مي‎نويسند و چون با دشمن روبرو مي‎شوند، قلم همه اهل دنيا از درک ثواب آن عاجز است و چون به مبارزه با دشمن مي‎ايستند و تيرها را آماده نشانه رفتن به دشمن مي‎کنند و با يکديگر درآويزند، فرشتگان بالهاي خود را بر سر آنها مي‎گسترانند و براي پيروزي و ثابت قدمي آنها دعا مي‎کنند. هنگام ضرب و زخم، همسر بهشتي و نعمتهاي الهي بر آنها فرود مي‎آيد. مرحبا به روح پاکي که از بدني پاک و مطهر خارج شود. بشارت باد بر تو کرامتها و نعمتهايي که هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و بر قلب هيچ کسي خطور نکرده است.»[19]

 

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. کشف الاسرار و عدة الابرار، ابوالفضل رشيد الدين ميبدي، انتشارات اميرکبير، تهران، 1361ش، ج 2، ص 347.

[2]. وسائل الشيعه، محمد حر عاملي، کتابخانه اسلاميه، تهران، 1367ش، ج 11، ص 9.

[3]. همان.

[4]. المعجم الکبير، سليمان بن احمد طبراني، مکتبة ابن تيمية، قاهرة، بيتا، ج 10، ص 270.

[5]. بحار الانوار، محمدباقر مجلسي، دار احياء التراث العربي، بيروت، 1403ق، ج 67، ص 8.

[6]. نهج البلاغه، سید محمدبن حسین رضی، ترجمه: محمد دشتي، انتشارات لاهيجي، تهران، 1379ش، خطبه 123.

[7]. ابوسعید ابوالخیر.

[8]. کنز العمال من سنن الاقوال و الافعال، علاء الدین متقی هندی، مطبعة مجلس دایرة المعارف العثمانية، حيدرآباد هند، 1370ق، ج 4، ص 401.

[9]. بحار الانوار، ج 97، ص 14.

[10]. کشف الاسرار، ج 1، ص 417.

[11]. همان.

[12]. نهج البلاغه، ص 74.

[13]. ‌صحيفة الرضا(علیه السلام)، علاء الدين حجازي، نداي اسلام، مشهد، بيتا، ص 42.

[14]. فضائل الخمسة من الصحاح الستة، مرتضي فيروز آبادي، نشر الاسلامية، تهران، 1392ق، ج 1، ص 116.

[15]. شرح نهج البلاغه، سيد علينقي فيض الاسلام، نشر آثار فيض، تهران، 1351ق، ج 2، صص 369-370.

[16]. بحار الانوار، ج 45، ص 32.

[17]. وسائل الشيعة، ج 15، ص 17.

[18]. الخصال، شیخ محمد بن علی بن بابویه صدوق، مؤسسه نشر اسلامي، قم، 1403ق، ج 1، ‌ص 50.

[19]. کشف ‌الاسرار، ج 2، صص 249-248.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 232.





تاریخ ارسال مطلب : يکشنبه ١٤ مهر ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤٠٩٣٦٧ / تعداد بازدید : 13/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج