دوشنبه ٢٩ مهر ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


نظام اخلاقی اسلام (9)؛ اخلاص -4

ارتباط ریا و نفاق

منشأ و عامل پیدایش یا ریشه ریا «نفاق» است. همچنان که از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است: «ریا درختی است که میوه‌ای جز شرک خفی نمی‌دهد، و اصل و ریشۀ آن نفاق (و دورویی) است.»

ارتباط ریا و نفاق

منشأ و عامل پیدایش یا ریشه ریا «نفاق» است. همچنان که از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است: «اَلرِّيَاءُ شَجَرَةٌ لا تُثْمِرُ إِلاَّ الشِّرْكَ الْخَفِيَّ وَ أَصْلُهَا النِّفَاقُ؛[1] ریا درختی است که میوه‌ای جز شرک خفی نمی‌دهد، و اصل و ریشۀ آن نفاق (و دورویی) است.»

در قرآن کریم و روایات معصومین(علیهم السلام) «منافق» مورد نکوهش شدیدی قرار گرفته است:

به سند «صحیح» از «عَبْدِاللَّهِ بْنِ أَبِي يَعْفُور» روایت شده: از امام صادق(علیه السلام) شنیدم، می فرمود: أَبُوجَعْفَر (امام باقر(علیه السلام))  فرموده است: «مَنْ كَانَ  ظَاهِرُهُ أَرْجَحَ مِنْ بَاطِنِهِ خَفَّ مِيزَانُهُ؛[2] کسی که ظاهرش بهتر از باطنش باشد، ترازوی اعمالش سبک خواهد بود.»

و با سند «صحیح» از امام صادق(علیه السلام) روایت شده است که می فرمایند: «مَنْ أَظْهَرَ لِلنَّاسِ مَا يُحِبُّ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ بَارَزَ اللَّهَ بِمَا كَرِهَهُ، لَقِيَ اللَّهَ وَ هُوَ مَاقِتٌ لَهُ؛[3] کسی که اعمال خوب و مطلوب خدا را آشکارا انجام دهد؛ ولی در خلوت و پیش خدا کارهای ناپسند انجام بدهد، خدا را در حالی ملاقات می‌‌کند که بر او غضبناک خواهد بود.»

از دو روایت فوق استفاده می شود منافق به کسی گفته می‌شود که خوش ظاهر و بد باطن باشد، اعمال صالح را پیش مردم انجام دهد؛ ولی در خلوت ترک کند یا ناقص و بی رغبت بجا آورد؛ اما اگر کسی اعمال صالح را همان طوری که در پیش مردم انجام می‌دهد، در خلوت نیز مثل آن و بلکه بهتر از آن انجام دهد، منافق نخواهد بود.

در حدیث «صحیح» عبداللّه بن سِنان می‌گوید: در محضر امام صادق(علیه السلام) نشسته بودیم، مردی به امام عرض کرد: می ترسم من هم منافق باشم! امام فرمود: اگر شب یا روز در منزل خلوت باشی، نماز نمی خوانی؟! عرض کرد: می خوانم! فرمود: برای چه کسی نماز می‌‌خوانی؟ عرض کرد: برای خدای عزّوجلّ. فرمود: «فَكَيْفَ تَكُونُ مُنَافِقاً وَ أَنْتَ تُصَلِّي لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لا لِغَيْرِهِ؛[4] چگونه منافق هستی، در حالی که تو فقط برای خدا نماز می‌خوانی، نه برای دیگری؟!»

استعاذه از شرّ ریا و نفاق به خدا

مرض «ریا» و «نفاق» چنان خطرناکند که امیرمؤمنان(علیه السلام) نیز از شرّ آن به خدا پناه برده، چنین دعا می‌‌کند: «اَللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ أَنْ تُحَسِّنَ [تَحْسُنَ ] فِي لامِعَةِ الْعُيُونِ عَلانِيَتِي، وَ تُقَبِّحَ [تَقْبُحَ ] فِيمَا أُبْطِنُ لَكَ سَرِيرَتِي، مُحَافِظاً عَلَى رِثَاءِ [رِيَاءِ] النَّاسِ مِنْ نَفْسِي بِجَمِيعِ مَا أَنْتَ مُطَّلِعٌ عَلَيْهِ مِنِّي، فَأُبْدِيَ لِلنَّاسِ حُسْنَ ظَاهِرِي، وَ أُفْضِيَ إِلَيْكَ بِسُوءِ عَمَلِي، تَقَرُّباً إِلَى عِبَادِكَ، وَ تَبَاعُداً مِنْ مَرْضَاتِك؛[5] خدايا! به تو پناه مى برم از اینكه ظاهرم را در چشمها نیکو جلوه دهی و باطنم را در پیشگاهت زشت سازی و بخواهم با اعمال و رفتارى كه تو از آن آگاهى، خوش بینی و احترام مردم را برای خود حفظ نمايم (و ریا کنم). بدین وسیله چهرۀ ظاهرم را زيبا نشان دهم و با اعمال بدم سوى تو آيم، تا به بندگانت نزديك و از خشنودى تو دور گردم. »

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. بحار الانوار، ج 69، ص 300، ح 37.

[2]. وسائل الشیعة، ج 1، صص 68 - 69، ح 15.

[3]. همان، ص 64، ح 3.

[4]. همان، ص 60، ح 6.

[5]. نهج البلاغه، سید رضی، تصحیح: صبحی صالح، حکمت [282] 276.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 232.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ١٣ مهر ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤٠٩٣٤٥ / تعداد بازدید : 16/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج