چهارشنبه ٢٧ شهريور ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


فیش منبر محرم الحرام -6

قیام بصیرت مدارانه

در زیارتنامه مسلم ابن عقیل بر بصیرت این پیشوای پیش تازان تأکید شده است: «شهادت مى دهم كه تو سستى نكردى، و كندى ننمودى و بر بينايى از كارت درگذشتى، درحالى كه به شايستگان اقتدا كردى، و از پيامبران متابعت نمودى»

فیش ششم:
قیام بصیرت مدارانه

1. قرآن كتابي سراسر بصيرت و بينش است. «قَدْ جاءَكُمْ بَصائِرُ مِنْ رَبِّكُم»؛[1] و در آن بارها تکرار شده است که «فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصار»؛ «ای صاحبان بصیرت! [از این ماجراها] پند و عبرت بگیرید.»

در قرآن کریم خداوند متعال این وعده را می دهد که: «وَ الَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ  الْمُحْسِنِينَ»؛[2]«و كساني كه در راه ما كوشيده اند و تلاش کرده اند، به يقين راه هاي خود را بر آنان مي نماييم و در حقيقت، خدا با نيكوكاران است».

برپايه رهنمودهاي انبياء و اوصياء الهي، شكوفايي دیده بصيرت، هم به مجاهدت علمي و عملی و هم به اخلاص در عمل نياز دارد. «وَالَّذِينَ جَاهَدُوا» یعنی مجاهدت علمي و عملي، «فِينَا» اخلاص در عمل و دوري از هوا و هوس و مطيع نفس اماره نشدن و «لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا» یعنی شكوفايي ديده بصيرت.

2. امیرالمومنین علی(علیه السلام) درباره رزمندگان راستین جریان حق می فرمایند: «حَمَلُوا بَصَائِرَهُمْ عَلَى أَسْيَافِهِم؛[3] بصیرتهای خویش را بر شمشیرهایشان سوار کرده اند.»

«نوف بکّالى» نقل می کند که امام در سال 40 هجرى، در اواخر زندگى خود در شهر کوفه از یاران گذشته خویش همچون عمار یاسر بسیار یاد می کردند و می فرمودند: «مَا ضَرَّ إِخْوَانَنَا الَّذِينَ سُفِکَتْ دِمَاؤُهُمْ وَ هُمْ بِصِفِّينَ أَلَّا يَکُونُوا الْيَوْمَ أَحْيَاءً يُسِيغُونَ الْغُصَصَ وَ يَشْرَبُونَ الرَّنْقَ قَدْ وَ اللَّهِ لَقُوا اللَّهَ فَوَفَّاهُمْ أُجُورَهُمْ وَ أَحَلَّهُمْ دَارَ الْأَمْنِ بَعْدَ خَوْفِهِمْ أَيْنَ إِخْوَانِيَ الَّذِينَ رَکِبُوا الطَّرِيقَ وَ مَضَوْا عَلَى الْحَقِّ أَيْنَ عَمَّارٌ؟؛ آن دسته از برادران ما، کسانی که در جنگ صفّين خونشان ريخت، هيچ زيانى نکرده اند، گرچه امروز نيستند تا خوراکشان غم و غصّه، و نوشيدنى آنها خونابه دل باشد. به خدا سوگند! آنها خدا را ملاقات کردند، که پاداش آنها را داد و پس از دوران ترس، آنها را در سراى امن خود جايگزين فرمود. کجا هستند برادران من که بر راه حق رفتند، و با حق در گذشتند؟ کجاست عمّار؟»

پس دست به محاسن مبارک خود گرفتند و زمانى طولانى گريستند و فرمودند: «أَوِّهِ عَلَى إِخْوَانِيَ الَّذِينَ تَلَوُا الْقُرْآنَ فَأَحْکَمُوهُ وَ تَدَبَّرُوا الْفَرْضَ فَأَقَامُوهُ أَحْيَوُا السُّنَّةَ وَ أَمَاتُوا الْبِدْعَةَ؛  دريغا از برادرانم که قرآن را خواندند، و بر اساس آن قضاوت کردند، در واجبات الهى انديشه کرده و آنها را بر پاداشتند، سنّتهاى الهى را زنده و بدعت ها را نابود کردند.»[4]

شخصیت عمّار، فرزند یاسر و سمیه، اولین زن و مرد شهید تاریخ اسلام در بین یاران امام علی(علیه السلام) در عصر مظلومیت ولایت می درخشد؛ چون تنها اوست که بیش از همه به نقطه اصلی فتنه توجه می دهد. عمّار در جریان فتنه ها به ویژه در جنگ صفین خود را به آب و آتش می زند تا ولایت الهیه امام را تبیین کند و شبهات را پاسخ دهد و با دلیل عقل و نقل، آیه و روایت، مردم را به بصیرت در ولی شناسی راهنمایی کند و دست ابلیس را در ایجاد شبهات افشا نماید. عمّار، مصداق بارز کلام امام می شود که «لَا یحْمِلُ هَذَا الْعَلَمَ إِلَّا أَهْلُ الْبَصَرِ وَ الصَّبْرِ؛[5] این پرچم را جز اهل بصیرت و صبر [و استقامت] نمی توانند به دوش بکشند.»

3. اگر خواص زمان امام، همه همانند عمّار به انجام تکلیف می پرداختند و در بصیرت آفرینی مردم را یاری می کردند، هرگز شاهد حوادث تلخ روزگار به ویژه حادثه عاشورا نبودیم و این عوامل، زمینه ساز حادثه کربلا نمی شد: غفلت و دوری از یاد خدا؛ ایمان های موقت و ناپایدار؛ دنیا گرایی؛ بی تفاوتی مردم در برابر منکرات.

به تعبیر مقام معظم رهبری(حفظه الله): «ما باید بفهمیم چه بلایی بر سر آن جامعه آمده است که سر حسین بن علی(علیه السلام) آقازاده اول دنیای اسلام و پسر خلیفه مسلمانان علی بن ابی طالب (علیه السلام) در همان شهری که پدر او بر مسند خلافت نشسته است گردانده شد و آب از آب هم تکان نخورد...»[6]

4. عاشورا، افراشتن بيرق بصیرت آفرینی و عَلَم پيكار با فتنه و ظلم است.

بصیرت آفرینان عاشورایی خوب مي دانستند که اگر تحمل کنند غده های سرطانی کوفه به ظاهر اسلامی آن روز را، و فریاد به رجز بلند نکنند، تیرهای غفلت «ولی نشناسان پینه به پیشانی بسته» حتي چشمان بصيرت بين مومنان حقيقي را نيز كور می کند.

آنان با حضور به موقع در رکاب سیدالشهدا(علیه السلام) و با خالی نکردن پشت ولیّ زمان خویش، جریانی که غدیر را، قرباني آرزوها و هوس هاى خود ساخته بود؛ رسوا ساختند و برای همیشه تاریخ دستشان را رو نمودند و به ما آموختند که در صحنه های زندگی در پیروی ها و حمایت ها، در دوستی ها و دشمنی ها و موضع گیری ها و سکوت اختیار کردنها، بر اساس شناخت عمیق و بصیرت عمل کنیم و با یقین و اطمینان به درستی کار و حقانیت مسیر و شناخت خودی و ناخودی و حق و ناحق، گام در راهولایت نهاده و ولی خویش را تنها نگذاریم.

امام صادق(علیه السلام) درباره عموی خود حضرت ابوالفضل(علیه السلام) می فرمایند: «كانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصيرَةِ صُلبَ الإيمانِ جاهَدَ مَعَ أبي عَبدِاللّهِ و أبلى بَلاءً حَسَنا و مَضى شَهيدَا؛[7] عموى ما عبّاس، داراى بينشى ژرف و ايمانى راسخ بود؛ همراه با امام حسين(علیه السلام) جهاد كرد و نيك آزمايش داد و به شهادت رسيد.»

5. نقش تاريخ ساز و بصيرت آفرين زينب کبری(علیها السلام)در کربلا نیز نقشی بی بدیل است. آنجا که وظیفه تسلّي بخشي به دلهاي همراهان دارند حتي تسلي بخش دل امام سجاد(علیه السلام)می شوند و می فرمایند: «لَا يَجْزَعَنَّكَ مَا تَرَى فَوَاللَّهِ إِنَّ ذَلِكَ لَعَهْدٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ إِلَى جَدِّكَ وَ أَبِيكَ وَ عَمِّكَ؛[8] [اي پسر برادر!] آنچه مي بيني تو را بي تاب نسازد. به خدا سوگند! اين عهد رسول خدا با جد، پدر و عمويت است.»

و یا آنجا که در مجلس ابن زياد، وقتی آن ملعون با نيش زبانش به زخم زينب(علیها السلام)، نمك مي پاشد و براي آزردن او می گوید: «كار خدا را با برادر و خانواده ات چگونه يافتي؟» زينب كبري(علیها السلام)در پاسخ درنگ نمي كنند و با بصیرت و آرامشي كه از صبر و رضايت قلبي او حكايت داشت فرمودند: «مَا رَأيْتُ اِلَّا جَمِيلاً؛[9] جز زيبايي نديدم.»

و یا آنجا که با تحقير و سرزنش دشمنان گامی از طرح بزرگ بصیرت آفرینی را برمی دارند و در كاخ ابن زياد، او را «پسر مرجانه»[10] مي خوانند كه براي عبيد الله توهين آميزترين و رسواكننده ترين القاب است كه از نامشروع بودن وجود وي و بدنام بودن مادرش حكايت دارد.

و یا آنجا که يزيد را «فرزند طلقا» و در عبارتي «طلباء خبيثه»[11] می خوانند و حضرت زينب در كاخش اين گونه بر سر او فرياد مي زنند: «يزيد! اي دشمن خدا و پسر دشمن خدا! سوگند به خدا! تو در ديده من ارزش آن را نداري كه سرزنشت كنم و كوچك تر از آن هستي كه تحقيرت نمايم، اما چه كنم اشك در ديدگان،  حلقه زده و آه در سينه زبانه مي كشد. پس از آنكه حسين(علیه السلام) كشته شد و حزب شيطان، ما را از كوفه به بارگاه حزب بي خردان آورد تا با شكستن حرمت خاندان پيغمبر، پاداش خود را از بيت المال مسلمانان بگيرد، پس از آنكه دست آن دژخيمان به خون ما رنگين و دهانشان از پاره گوشتهاي ما آكنده شده است، پس از آنكه گرگ هاي درنده بر كنار آن بدنهاي پاكيزه جولان مي دهند، توبيخ و سرزنش تو چه دردي را دوا مي كند؟»[12]

حضرت زینب(علیها السلام)عقیله بنی هاشم یک شير زن هاشمي هستند؛ چرا كه چون مردان بر سر دشمن فرياد مي زنند،  توبيخشان مي كنند، تحقيرشان مي كنند، و از كسي هراسي به دل ندارند. در مجلس ابن زياد، بدون توجه به قدرت او و با بي اعتنايي به سؤالات او، تحقيرش مي كنند، او را «فاسق» و «فاجر» معرفي مي كنند و مي فرمايند: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَكْرَمَنَا بِنَبِيِّهِ مُحَمَّدٍ(صلی الله علیه و آله) وَ طَهَّرَنَا مِنَ الرِّجْسِ تَطْهِيراً إِنَّمَا يَفْتَضِحُ الْفَاسِقُ وَ يَكْذِبُ الْفَاجِرُ وَ هُوَ غَيْرَنَا؛[13] سپاس خداي را كه ما را با نبوت حضرت محمد(صلی الله علیه و آله)گرامي داشت، و از پليديها پاك كرد. همانا فقط فاسق رسوا مي شود، و بدكار دروغ مي گويد، و او غير ما است.»

6. یاران عاشورایی نیز هر کدام نمادی و جلوه ای از بصیرت آفرینی هستند. حماسه آفرینانعاشورا، بی هدف و کورکورانه به کربلا نیامده بودند. آنان اهل بصیرت بودند، هم نسبت به درستی و حقانیت راه و رهبرشان، هم به اینکه وظیفه شان جهاد و یاری امام است و هم به شناختی که از دشمن داشتند که این حقیقت در کلام، شعار، رجز و زیارتنامه آن شیرمردان شهید، مشهود است.

در زیارتنامه مسلم ابن عقیل بر بصیرت این پیشوای پیش تازان تأکید شده است: «أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُلْ، وَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى بَصِيرَةٍ مِنْ أَمْرِكَ، مُقْتَدِياً بِالصَّالِحِينَ، وَ مُتَّبِعاً لِلنَّبِيِّينَ؛[14] شهادت مى دهم كه تو سستى نكردى، و كندى ننمودى و بر بينايى از كارت درگذشتى، درحالى كه به شايستگان اقتدا كردى، و از پيامبران متابعت نمودى»

در مورد ابوثمامة صاعدی نیز نوشته اند «بصیر بود از تکسواران عرب و از چهرهای برجسته شیعه بود.»[15]

نافع بن هلال شب عاشورا پس از سخنان سیدالشهداء ضمن اعلام وفاداری گفت: «فَانَّا عَلَی نِیَّاتِنَا وَ بَصَائِرنَا؛[16] ما بر همان انگیزه و بصیرت مان هستیم.»

در صحنه کربلا وقتي با بعضي از چهره هاي خبيثِ سپاه دشمن گفتگو مي کرد، گـفـت: «اَلْحـَمـْدُ لِلّهِ الَّذي زادَنـي فـيـکـُمْ بـَصـيـرَةً؛[17] سـپـاس خـدايي را که بصيرت و شناخت مرا درباره شما افزون ساخت.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. انعام / 104

[2]. عنكبوت / 69.

[3]. بحارالانوار، ج45، ص87.

[4]. نهج البلاغه، ترجمه مرحوم دشتی، خطبه 182.

[5]. نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، خطبه 173، ص 328.

[6]. بیانات مقام معظم رهبری(حفظه الله) در دیدار با نیروهای مقاومت بسیج، 23/4/1371.

[7]. اعیان الشیعه، ج7، ص430.

[8]. بحار الانوار، علامه مجلسی، ج 45، ص 179.

[9]. اللهوف في قتلي الطفوف، سيد بن طاووس، انتشارات داوري، ص 68، و زينب كبري(علیها السلام) من المهد الي اللحد، سيد محمد كاظم قزويني، انتشارات جلال الدين، چاپ اول، 1426ق، ص 348.

[10]. بحار الانوار، علامه مجلسی، ج 45، ص 135، و سيره پيشوايان، مهدي پيشوايي، مؤسسه تحقيقاتي امام صادق(علیه السلام)، قم، چاپ پنجم، ص195.

[11]. همان،  ص 138.

[12]. سيره پيشوايان، مهدي پيشوايي، ص 204.

[13]. الارشاد، شيخ مفيد، انتشارات بصيرت، قم، ص 244، و زينب كبري(علیها السلام) من المهد الي اللحد، سيد محمد كاظم قزويني، ص 348.

[14]. المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص: 179

[15]. ارشاد، ص 46.

[16]. عنصر شجاعت، ج1، ص316.

[17]. همان، ص164.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 231.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ١٢ شهريور ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤٠٨٨٥٤ / تعداد بازدید : 18/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج