يکشنبه ٢٤ آذر ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


جایگاه طنز و مطایبه در تبلیغات دینی (1) -1

جایگاه طنز و مطایبه در تبلیغات دینی

استفاده از طنز و مطایبه در تبلیغات دینی می تواند نقش مهمی در جذابیت، گسترش و ماندگاری تعالیم دینی داشته باشد. مفاهیمی که در این قالب ارائه می شوند، سریع و راحت به مخاطبین انتقال یافته، ماندگاری بیش تری پیدا می کنند. از طرف دیگر سخنرانان دینی که از طنز و مطایبه استفاده می کنند، دارای محبوبیت و موفقیت چشمگیری در تبلیغ هستند.

جایگاه طنز و مطایبه در تبلیغات دینی 1

علی نجفی

جایگاه طنز و مطایبه در تبلیغات دینی

استفاده از طنز و مطایبه در تبلیغات دینی می تواند نقش مهمی در جذابیت، گسترش و ماندگاری تعالیم دینی داشته باشد. مفاهیمی که در این قالب ارائه می شوند، سریع و راحت به مخاطبین انتقال یافته، ماندگاری بیش تری پیدا می کنند. از طرف دیگر سخنرانان دینی که از طنز و مطایبه استفاده می کنند، دارای محبوبیت و موفقیت چشمگیری در تبلیغ هستند. مهم تر از همه آنکه اهل بیت(علیهم السلام) نیز در انتقال پیامهای دینی به این رسانۀ جذاب و فاخر توجهی خاص داشته اند.

حتی گزاف نخواهیم گفت که بگوییم قرآن کریم بیش از هر متن مقدسی از این اسلوب فاخر استفاده کرده است. مثلاً برای تشهیر و رسوا کردن مشرک سرسختی چون ولیدبن مغیره کاریکاتوری زشت از چهره او نشان داده است: «انسانی با بینی خوک»؛ «سَنَسِمُهُ عَلَی الْخُرْطُومِ؛ زودا که بر خرطومش داغ گذاریم.» و یا برای تحقیر ابوجهل نمایش تمسخرآمیزی از عاقبت او به تصویر کشیده است؛ او که ادعا داشت کریم ترین و عزیزترین فرد قریش است در وسط جهنم تصویر نموده و در حالی که آب سوزان بر سر او می ریزند می گوید: «ذُقْ إِنَّک أَنْتَ الْعَزِیزُ الْکرِیمُ. إِنَّ هذا ما کنْتُمْ بِهِ تَمْتَرُونَ؛ بچش اي عزيز گرامي، اين است آنچه در آن شك مي كرديد.» یا تعبیر گزنده قرآن کریم خطاب به منافقین: «بَشِّرِ الْمُنافِقينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذاباً أَليماً؛ مژده باد منافقین، چو برای آنها ست عذابی دردناک.» احساس هر ژرف اندیشی را به تکاپو وا می دارد! و یا توصیف لبخندبرانگیز قرآن کریم از پذیرایی کفار با آب سوزان، تحسین هر هنرشناسی را به خود جلب می کند: «واَمّا اِن کانَ مِنَ المُکَذِبینَ الضالین فَنُزُلٌ مِنْ حَميمٍ؛ اما اگر از انسانهای گمراه و منکر بودند با آب سوزان از آنها پذیرایی می شود.» آیاتی که با بیانی هنری برخی را گزیده و برخی را با هشداری نمکین اندرز داده و برخی را تشهیر و تقریع نموده است.

بنابراین، شایسته است این اسلوب ارزشمند را به درستی بشناسیم و در تبلیغ مفاهیم دینی با رعایت چارچوب اخلاقی و هنری از آن سود بریم.

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 229.





تاریخ ارسال مطلب : شنبه ١٢ مرداد ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤٠٨٤٩٥ / تعداد بازدید : 225/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج