سه شنبه ٣٠ مهر ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


پرسش و پاسخ؛ چراها و چراغها (6) -3

علت عدم پرداختن فقهای متقدم به مسئله ولایت فقیه

3. اگر در حقیقت پیشینه ولایت فقیه به صدر اسلام برمی گردد، علت عدم پرداختن فقهای متقدم به صورت مبسوط به مسئله ولایت فقیه چیست؟ چرا این مسئله در قرون اخیر پررنگ شده است؟

3. اگر در حقیقت پیشینه ولایت فقیه به صدر اسلام برمی گردد، علت عدم پرداختن فقهای متقدم به صورت مبسوط به مسئله ولایت فقیه چیست؟ چرا این مسئله در قرون اخیر پررنگ شده است؟

در پاسخ به این سؤال دلایل متعددی می توان ارائه کرد که به برخی از آنها اشاره می شود؛ اما قبل از بیان این دلایل، باید دانست شاید مهم ترين چيزی كه بتوان عامل ناشناخته ماندن اصل ولايت فقيه به شمار آورد، همانا انزواى مذهب تشيع از ورود به صحنه سياست جهانى و تشكيل يك حكومت الهى و اسلامى واقعى بوده است كه هميشه از سوى دشمنان اسلام سركوب و هر قيام شيعى به خاك و خون كشيده مى شده و در نتيجه، مبانى علمى و عقيدتى اين نظام حيات بخش، تنها در كتابهاى استدلالى و درسهاى حوزوى، آن هم به طور اختصار مطرح مى گرديده و به تدريج از جايگاه اصلى و طبيعى خود (علم كلام و عقايد) نقل مكان كرده، به علم فقه وارد می شده و به سبب عدم امكان دست يابى به مواد و موارد مترقى آن - كه اصول و قوانين حكومت باشد - به ناچار در محدوده اموال غُيَّب و قُصُّر؛ يعنى اموال مفقودان و نابالغان و مواردى از اين گونه باقى مانده و به مرور زمان آن چنان از اذهان فاصله گرفته كه هم اكنون نيز که چند دهه از تحقق عينى آن در ايران اسلامى مى گذرد، هنوز صورت متعالى و مترقى آن، بر پاره اى از افكار سنگينى مى كند و پذيرش كامل آن، چنان كه بايد و شايد، در ذهن برخى نمى گنجد. حتى افراد بزرگوار و با عظمتى كه ولايت فقيه حق شرعى و طبيعى خود آنان است، در اطلاق و يا برخى از جوانب آن تأمل دارند و اينجاست كه به عظمت افكار امام راحل(ره) و سعه ديدگاه هاى ايشان پى مى بريم.[1]

و اما برخی از مهم ترین دلایل عدم پرداختن به مسئله ولایت فقیه:

1.تقیه: چنانچه اشاره شد، در اقلیت و تحت فشار بودن شیعه باعث شد که نه تنها صحبتی از مقولات نظری حکومت شیعه به میان نیاید؛ بلکه صحبت از این مقولات معادل با برانگیختن دشمنان علیه شیعه و از بین رفتن اساس تشیع توسط سلاطین جور بود. بنابراین، چاره ای جز تقیه در آن دوران نبوده است. باید دانست، متأسفانه قرونی بر شیعه گذشته است که اتهام کافر بودن از اتهام شیعه بودن مورد پسندتر بود؛

2. ناامیدی نسبت به تشکیل حکومت: فقها بر این باور بوده اند که وقتی ائمه(علیهم السلام) با آن همه علم، شجاعت و پشتوانه امداد مستقیم الهی، نتوانستند حکومتی تشکیل بدهند و مردم در این مسیر دست یاری به آنان نداده و در زمینه تشکیل حکومت عادلانه مساعدت نکردند، فقها که قطره ای از دریای بیکران علم سیاست اهل بیت(علیهم السلام) هستند، چگونه قادر خواهند بود این مهم را به انجام برسانند؟

3. انتظار حکومت مهدوی و عدم احتمال طولانی شدن غیبت: فقها بعد از غیبت کبری، گمان نمی کردند که این غیبت تا این اندازه طولانی شود تا نیاز به تدوین مقولات نظری سیستم حکومتی اسلام شود، تا زمینه ای برای اقامه چنین حکومتی باشد؛

4. نظریه جدایی دین از سیاست: امام خمینی(ره) در این باب می فرمایند: اسلام- آن چنان که عده بسیاری از مسلمانان بر این باورند- فقط احکام، عبادات و اخلاقیات نیست؛ بلکه این تفکر ناشی از تبلیغات مسمومی است که از جانب بیگانگان و کارگزاران آنها در طول تاریخ و در سرزمینهای اسلامی القا شده است و به حدی در این مسیر پیش رفتند که رفع اتهام جدایی دین از سیاست نسبت به دین اسلام به سادگی میسر نیست و زمان زیادی می طلبد؛

5. پافشاری فقها بر اصول: فقهای شیعه کم تر حاضر بودند از مبانی و اصولی که بدان پایبند بودند؛ یعنی این مسئله که حکومت از آن معصوم و مقوله ای الهی است، حتی با اتکا به تأویل، دست بردارند و همواره می کوشیدند اصول را حفظ کنند و چنین تقیّدی با پیشرفت یک حکومت که لزوماً باید سریع و جسورانه باشد، منافات داشت.[2]

ادامه دارد...

___________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. فصلنامه علمی- پژوهشی حکومت اسلامی، مشروعیت ولایت فقیه، سید علی شفیعی، دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، ش 2، ص 13.

[2]. برای مطالعه بیش‏تر ر.ک: علامه نراقی و علل به وجود آمدن نظریه ولایت فقیه، سید سجاد ایزدهی، ص 345.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 229.





تاریخ ارسال مطلب : يکشنبه ١٦ تير ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤٠٧٩٢١ / تعداد بازدید : 192/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج