پنج شنبه ٢٨ شهريور ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


امّ المؤمنین؛ خدیجه کبری(علیها السلام) و تفکر جهاد اقتصادی -2

خدیجه(علیها السلام) و خروج از تحریم شعب ابی‏طالب

در زمانی که مسلمانان در شعب ابی‏طالب(علیه السلام) در تحریم سختی به سر می‌بردند، حضرت خدیجه(علیها السلام) با بذل مال خویش سبب شد نه تنها نهال نوپای اسلام خشک نشود؛ بلکه دین پیامبر(صلی الله علیه و آله) قرص و محکم شود و استوار بماند. اگر ثروت ایشان نبود، قطعاً در این سه سال دین و مسلمین نابود شده بود و بسیاری در مقابل ظلم ظالمان سر خم کرده، یارای مقابله با جاهلیت را نداشتند.

خدیجه(علیها السلام) و خروج از تحریم شعب ابی‏طالب

حضرت خدیجه(علیها السلام) از ثروتمندان زمان خود بود، تا آنجا که در مکه کسی از او ثروتمندتر نبود.[1]

علامه مجلسی(ره) می‏نویسد: برای حضرت خدیجه(علیها السلام) در هر ناحیه غلامان، احشام و اغنامی بود، تا جایی که گفته شده برای ایشان بیش از هشتاد هزار شتر در مناطق مختلف برای تجارت قرار داشت و در مناطق مختلفی چون مصر و حبشه تجارت‌خانه داشت و برای او منزل وسیعی بود که تمامی مردم مکه را در بر می‏گرفت. در بالای این منزل گنبدی از ابریشم آبی قرار داده بودند و در آن نقشهای خورشید و ماه و ستارگان بود و آن گنبد ابریشمی زیبا را با طنابهایی از ابریشم و میخهایی از فولاد محکم کرده بودند.[2]

در دوران جاهلیت که پیمان رسمی مردم «ربا» بود و حضرت خدیجه(علیها السلام) با آن می‌توانست بدون تجارت، پادشاهی کند، ایشان ربا را تحریم کرده، اقتصاد را عوض کرد. این بانوی ثروتمند آن چنان تدبیری به کار برد که دارایی‌های او نه تنها از راه نادرست افزایش پیدا نکرد که با نوعی مدیریت و نظارت صحیح اقتصادی به گردش افتاد تا در جامعۀ آن زمان ضمن به وجود آوردن نوعی پویایی اقتصادی، باری از دوش بیکاران، گرفتاران و نیازمندان برداشته شد.

سران قریش در نخستین شب از سال هفتم بعثت، تصمیم گرفتند مسلمانان را تحت فشار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی قرار دهند؛ بنابراین لذا پیمانی نوشتند که هر نوع معامله‌ای را با مسلمانان تحریم کردند.[3]

در زمانی که مسلمانان در شعب ابی‏طالب(علیه السلام) در تحریم سختی به سر می‌بردند، حضرت خدیجه(علیها السلام) با بذل مال خویش سبب شد نه تنها نهال نوپای اسلام خشک نشود؛ بلکه دین پیامبر(صلی الله علیه و آله) قرص و محکم شود و استوار بماند. اگر ثروت ایشان نبود، قطعاً در این سه سال دین و مسلمین نابود شده بود و بسیاری در مقابل ظلم ظالمان سر خم کرده، یارای مقابله با جاهلیت را نداشتند.

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. بحار الانوار، محمدباقر مجلسی، مؤسسه الوفاء، بیروت، 1404 ق، ج 16، ص 21: «لَيْسَ بِمَكَّه أَكْثَرَ مَالًا مِنْ‏ خَدِيجَه.»

[2]. همان، ص ۲۲.

[3]. السیره النبویه، عبدالملک بن هشام، دارالکتب، بیروت، 2009م، ج 2، ص  353.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 227.

 





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤٠٧١٧١ / تعداد بازدید : 242/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج