پنج شنبه ٢٨ شهريور ١٣٩٨
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


امّ المؤمنین؛ خدیجه کبری(علیها السلام) و تفکر جهاد اقتصادی -1

اهمیت جهاد اقتصادی حضرت خدیجه(علیها السلام)

حضرت خدیجه(علیها السلام) پشتیبان، نور چشم و موجب آرامش خاطر پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) بودو در فضایی آکنده از تاریک‌اندیشی و تمسخر، همراز و همدل رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و شریک غمهایش شد و همواره چون وزیری کارآمد و توانا و کوهی نستوه و استوار، در کنار آن حضرت باقی ماند.

امّ المؤمنین؛ خدیجه کبری(علیها السلام) و تفکر جهاد اقتصادی

علیرضا حسین‌زاده

 

حضرت خدیجه(علیها السلام) پشتیبان، نور چشم و موجب آرامش خاطر پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) بودو در فضایی آکنده از تاریک‌اندیشی و تمسخر، همراز و همدل رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) و شریک غمهایش شد و همواره چون وزیری کارآمد و توانا و کوهی نستوه و استوار، در کنار آن حضرت باقی ماند. بی‌شک حمایتهای روحی و معنوی او از پیامبر(صلی الله علیه و آله) در تشکیل و بقای اسلام، نقشی عمده داشت.

آن حضرت علاوه بر داشتن مقامات معنوی و روحی بلند، از نظر مادی، مالی، مدیریتی و تفکر اقتصادی نیز در حجاز مشهور بود. او که به عنوان بانویی آگاه و پاک‌سرشت و در دوران جوانی یکی از دختران نامدار و بافضیلت اهل حجاز به شما می‌رفت؛ با رد درخواست ازدواج بزرگان و اشراف قریش و انتخاب پیامبر(صلی الله علیه و آله) به عنوان همسر، نعمت برخورداری از ثروت مادی را با تضمین سعادتمندی آخرت و بهره‌مندی از نعمتهای ابدی بهشت، کامل نمود و معرفت و خردمندی‌اش را ثابت کرد.

دادی تمام ثروت خود را به راه دین
دین خدا شبیه تو یاور نداشته
وقتی وجود پاک تو شد مهد فاطمه
یعنی کسی شبیه تو مادر نداشته
بی‏بی خوشا به حال تو، چون هیچ مادری
داماد، مثل ساقی کوثر نداشته
چشمش همیشه دوخته بر دستها بُود
هر کس ز خاک خانه تو بر نداشته
سلطانی‏اش ز خادم دربار کم‏تر است
آن کس که منصب خود از این در نداشته

اهمیت جهاد اقتصادی حضرت خدیجه(علیها السلام)

قرآن کریم می‏فرماید: «مَن جَاءَ بِالْحَسَنَه فَلَهُ عَشْرُ أَمْثَالِهَا»[1]؛ «هر کسی نیکی به جا آورد، ده برابر آن پاداش دارد.»

هر آن کس که بنمود کار نکو
همه ده برابر شود اجر او

در آیه‏ای دیگر هفتصد برابر شدن آن را وعده می‏دهد و می‌فرماید: «مَثَلُ الَّذِینَ یُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ کَمَثَلِ حَبَّه أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَه مِاْئَه حَبَّه وَ اللّهُ یُضَاعِفُ لِمَن یَشَاءُ وَ اللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»؛[2] «کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‏کنند، همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه، یکصد دانه باشد، و خداوند آن را برای هر کس بخواهد، دو یا چند برابر می‏کند و خداوند گستراننده و داناست.»

این ثواب عظیم مشروط به این است که خداوند متعال عمل انسان را بپذیرد: «إِنَّمَا یَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِینَ».[3]

اما گاهی عمل انسان بالاتر از قبول است و خدا نه تنها آن عمل را قبول می‏کند؛ بلکه خود شخص را می‏پذیرد و آن کار را به خودش اسناد می‏دهد. مانند روزه که می‏فرماید: «الصَّوْمُ‏ لِي‏ وَ أَنَا أَجْزِي‏ بِهِ؛[4] روزه برای من است و خودم جزایش را می‏دهم.»

جهاد اقتصادی امّ‌المومنین حضرت خدیجه(علیها السلام) از قبیل اموری است که خداوند متعال نه تنها کار این بزرگ بانو را قبول کرد و به آن پاداش نیکو داد؛ بلکه کار ایشان را به خود اسناد داد و به رسول گرامی‌اش(صلی الله علیه و آله) فرمود: «وَ وَجَدَکَ عَائِلاً فَأَغْنَی»؛ «و (خدا) تو را نیازمند یافت و بی‏نیاز کرد.» گرچه این آیه در بعضی از روایات به استجابت دعا تفسیر شده است؛ اما معنای ظاهر «اَغْنَی» همچنان محفوظ است؛ یعنی تو نیازمند بودی و خداوند تو را بی‏نیاز کرد. این بی‏نیازی رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) با مال حلال حضرت خدیجه(علیها السلام) بود که این بانوی طاهره در راه اسلام صرف کرد و خداوند متعال آن را به خود نسبت داد و آن را قبول فرمود.

____________________________________________________

پی‌نوشت‌ها:

[1]. انعام/ 160.

[2]. بقره / 261.

[3]. مائده / 27.

[4]. الکافی، شیخ محمد بن یعقوب کلینی، دارالکتب الاسلامیه، تهران، 1404ق، ج 4، ص 63.

منبع: ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان، شماره 227.

 





تاریخ ارسال مطلب : چهارشنبه ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٨ / شماره خبر : ٤٠٧١٧٠ / تعداد بازدید : 259/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج