پنج شنبه ١٦ ارديبهشت ١٤٠٠
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


بصیرت آفرینی در کلام امام حسین(علیه السلام)(7)

ویژگی‌های علماء در بیان امام حسین(ع)

امام حسین (علیه السلام) همۀ صفات و شئونات علماء را فقط و فقط برای یک مسئله می‌داند که آن را تحت قالب استفهام اقراری بیان می‌فرماید: «أَلَیْسَ کُلُّ ذَلِکَ إِنَّمَا نِلْتُمُوهُ بِمَا یُرْجَی عِنْدَکُمْ مِنَ الْقِیَامِ به حقّ اللَّهِ وَ إِنْ کُنْتُمْ عَنْ أَکْثَرِ حَقِّهِ تُقَصِّرُونَ؟؛آیا همه اینها برای این نیست که امید می‌رود حقّ الهی را اقامه نمایید؟ حال آنکه از اکثر حقوق الهی کوتاهی کرده‌اید؟»

ویژگی‌های علماء در بیان امام حسین (علیه السلام)

حضرت در ادامهٔ خطبهٔ «منا»، صفات نیکِ اجتماعیِ علماء و نگاه مردم به آنان را این‌گونه برمی‌شمرند:

1. شهرت علمی: «بِالْعِلْمِ مَشْهُورَة؛ نامور به دانش.» یعنی: شهرت علمی دارید و مورد رجوع و تکیه‌گاه علمی مردم هستید.

2. ذکر خیر: «بِالْخَیْرِ مَذْکُورَةٌ؛ نامدار به نیکویی.» یعنی: یادتان نزد مردم نیکوست و شما را به بزرگی یاد می‌کنند.

3. ناصح بودن: «وَ بِالنَّصِیحَةِ مَعْرُوفَةٌ؛ «معروف به خیرخواهی.» یعنی: به خیرخواهی و بیان نصایح معروف هستید و منابر اخلاق و عقایدتان پر رونق است.

4. هیبت داشتن: «وَ بِاللَّهِ فِی أَنْفُسِ النَّاسِ مَهَابَةٌ؛ به لطف خدا در دل مردم شکوهمند هستید.» یعنی: به خاطر خدا در نزد مردم هیبت دارید و شما را بزرگ می‌بینند وگرنه انسان در برابر همنوعش به راحتی سر تسلیم فرو نمی‌آورد.

5. شرافت: «یَهَا بُکُمُ الشَّرِیفُ؛ شرافتمند و دولت‌یار از شما پروا کند.» یعنی: بزرگان از شما حساب می‌برند و به‌خاطر جایگاهتان، خودشان را از شما کم‌تر می‌دانند و یا لاأقل وانمود می‌کنند که کم‌تراند.

6. کرامت: «وَ یُکْرِمُکُمُ الضَّعِیفُ؛ ناتوان گرامیتان دارد.» یعنی: مورد اکرام ضعیفان هستید؛ همواره ضعیفان به‌خاطر نصایح شما امیدوار بوده‌اند.

7. منشأ اثر بودن: «وَ یُؤْثِرُکُمْ مَنْ لَا فَضْلَ لَکُمْ عَلَیْهِ وَ لَا یَدَ لَکُمْ عِنْدَهُ؛ آن کس که بر او دست مزیّتی ندارید شما را بر خویش رجحان دهد.» یعنی: بر کسانی که هیچ فضیلتی بر آنان ندارید، مؤثر هستید و شما را بر خویش مقدم می‌دارند.

8. شفیع بودن: «تَشْفَعُونَ فِی الْحَوَائِجِ إِذَا امْتَنَعَتْ مِنْ طُلَّابِهَا؛ هر گاه حاجتمندان از رسیدن به نیاز خود محروم مانند، شما را واسطه آرند.» یعنی: هنگامی که حقّی از آنان سلب یا خورده شود، در حاجت‌ها شفاعتشان می‌کنید.

9. مشی مُلوکانه: «وَ تَمْشُونَ فِی الطَّرِیقِ بِهَیْبَةِ الْمُلُوکِ وَ کَرَامَةِ الْأَکَابِرِ؛ شما به شکوهی چون شوکت شهر یاران و بزرگواری بزرگان در راه گام بر می‌دارید.» یعنی: شما مانند پادشاهان پر کبکبه و دبدبه راه می‌روید و کرامت و شکوه بزرگان را دارید.

فلسفهٔ این خصائص!

امام حسین (علیه السلام) همۀ این صفات و شئونات را فقط و فقط برای یک مسئله می‌داند که آن را تحت قالب استفهام اقراری بیان می‌فرماید: «أَلَیْسَ کُلُّ ذَلِکَ إِنَّمَا نِلْتُمُوهُ بِمَا یُرْجَی عِنْدَکُمْ مِنَ الْقِیَامِ به حقّ اللَّهِ وَ إِنْ کُنْتُمْ عَنْ أَکْثَرِ حَقِّهِ تُقَصِّرُونَ؟؛[1] آیا همه اینها برای این نیست که امید می‌رود حقّ الهی را اقامه نمایید؟ حال آنکه از اکثر حقوق الهی کوتاهی کرده‌اید؟»

آری همهٔ این خصائص و ویژگی‌های علما و دانشمندان فقط برای ادای حقّ الهی است و هدف غائی و نهایی، بندگی و احیای حق‌الله است.

نتیجه

اگر عالم و دانشمندی در روستا یا شهر یا کشور خویش، دارای جایگاه اجتماعی برجسته‌ای است، فقط باید آن را در خدمت اقامه حقوق اجتماعی و دینی قرار دهد؛ و از این فرصت‌ها و شئونات برای «ایفای هرچه بهتر تکلیف» بهره ببرد نه در جهت «سوءاستفاده از جایگاه و علاقه مردم».

 



پی نوشت:

[1]. تحف العقول عن آل الرسول (صلی الله علیه و آله)، ابن شعبه حرّانی، ص 238

منبع : ماهنامه اطلاع‌رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره 183.





تاریخ ارسال مطلب : سه شنبه ٢١ ارديبهشت ١٣٩٥ / شماره خبر : ٣٦٧١٦٤ / تعداد بازدید : 2529/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج