پنج شنبه ١٦ ارديبهشت ١٤٠٠
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > خبر خوان 
ماهنامه مبلغان


مهدویت

مهدی (علیه السلام) در آیینه خطبه غدیر

جريان غدير و خطبه با عظمت آن فقط يك قصّه تاريخي خاص نيست كه زمان آن گذشته و هيچ نقشي در امروز و فرداي جامعه اسلامي نداشته باشد...

مقدمه

جريان غدير و خطبه با عظمت آن فقط يك قصّه تاريخي خاص نيست كه زمان آن گذشته و هيچ نقشي در امروز و فرداي جامعه اسلامي نداشته باشد، و همين طور يك حادثه شخصي نيست كه پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله فقط امير مؤمنان علي عليه السلام را به عنوان وصي خود معرّفي نموده باشد و در نتيجه تاريخ مصرف و مبحث آن گذشته باشد؛ بلكه در غدير خم و خطبه غديريّه، توسط پيامبر دورانديش و آينده نگر اسلام، تاريخ كلّ بشريت رقم خورد؛ چرا كه امامت تمامي امامان دوازده گانه در طول تاريخ مطرح و تبيين شد؛ حقيقتي كه از امير مؤمنان عليه السلام آغاز مي شود و به مهدي صاحب الزمان عليه السلام منتهي مي گردد. (1)
در بخشهاي پاياني خطبه غديريه، رئوس برنامه هاي مهدي موعودعليه السلام بيان شده تا هم خط سير تاريخ جامعه اسلامي ترسيم گردد و هم آينده روشن و زيباي جامعه بشري نشان داده شود؛ لذا دعوت مردم و بيعت گرفتن از آنان بر همين محور كلّي بوده است.
در بخشي از اين خطبه مي خوانيم: "اي مردم! پس از خدا بترسيد و با علي و حسن و حسين "وَالْاَئِمَّةَ كَلِمَةً طَيِّبَةً باقِيَةً؛ و امامان به عنوان كلمه پاكيزه باقيه" بيعت كنيد! هر كس حيله كند، خداوند او را هلاك مي كند و هر كس وفا كند، مورد رحمت الهي قرار مي گيرد." (2)

حضرت قائم عليه السلام، خاتم امامان

اوّلين نكته اي را كه پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله درباره حضرت مهدي عليه السلام در خطبه غدير گوشزد مي كند، اين است كه مهدي عليه السلام از ما خانواده نبوت و امامت است: "مَعاشِرَ النَّاسِ اِنِّي نَبِيٌ وَعَلِيٌّ وَصِيّي اَلا اِنَّ خاتَمَ الْاَئِمَّةِ مِنَّا الْقائِمُ الْمَهْدِيُّ؛(3)اي مردم! به درستي من نبي، و علي وصي من است. بدانيد كه آخرين امام از ما، مهدي قائم است."
البته اين اوّلين بار نبوده كه حضرت بر اين مسئله تصريح نموده؛ بلكه قبل از خطبه غدير بارها و بارها اين مسئله را براي مردم بيان كرده است.
در اوايل بعثت فرمود: "لا تَذْهَبُ الدُّنْيا حَتّي يَلِيَ اُمَّتِي رَجُلٌ مِنْ اَهْلِ بَيْتِي يُقالُ لَهُ الْمَهْدِيُّ؛(4) دنيا به پايان نرسد، مگر اينكه امّت مرا مردي از اهل بيت من سرپرستي [ و رهبري ] كند كه به او مهدي عليه السلام گفته مي شود."
و در روايات ديگر كاملاً مشخص نمود كه مهدي عليه السلام از نسل علي و فاطمه عليهما السلام و از فرزندان امام حسين عليه السلام مي باشد(5)و سرانجام دقيقاً بيان فرمود: "فَإِذا مَضَي الْحَسَنُ فَبَعْدَهُ ابْنُهُ الْحُجَّةُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍ عليهم السلام؛(6) و پس از حسن [عسكري عليه السلام فرزندش حجّة بن الحسن بن علي (عليهم السلام) مي باشد."

دين اسلام دين جهاني

قرآن كريم اين وعده را به بشريت مي دهد كه روزي فرا خواهد رسيد كه دين حق يعني اسلام فراگير و جهاني شود؛ آنجا كه مي فرمايد: "هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَي وَدِينِ الْحَقِ ّ لِيُظْهِرَهُ عَلَي الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ "؛(7) "او كسي است كه رسولش را با هدايت و آيين حق فرستاد تا آن را بر همه آيينها غالب گرداند؛ هر چند مشركان كراهت داشته باشند."

اگر چه امروزه اسلام بر بيش از يك چهارم دلها و سرزمينها حكومت مي كند و از شبه جزيره عربستان به تمام قاره ها و كشورها راه يافته؛ امّا تحقق كامل وعده الهي فقط در زمان حضرت مهدي عليه السلام ممكن است؛ چنان كه روايات فراواني از طريق معصومان عليهم السلام بر اين امر گواهي مي دهند، از جمله امام باقرعليه السلام در ذيل آيه فوق فرمود: "اِنَّ ذلِكَ عِنْدَ خُرُوجِ الْمَهْدِيِّ مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَعَلَيْهِمْ صَلَواتُ اللَّهِ فَلا يَبْقي اَحَدٌ اِلَّا اَقَرَّ بِمُحَمَّدٍصلي الله عليه وآله؛(8) اين مسئله (فراگير شدن دين اسلام) در زمان قيام مهدي عليه السلام از آل محمد - كه درود خدا بر او و آل او باد - خواهد بود. پس احدي باقي نمي ماند، مگر آنكه اقرار به [رسالت ] محمدصلي الله عليه وآله مي كند."
خود پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله نيز فرمود: "لا يَبْقي عَلي وَجْهِ الْاَرْضِ بَيْتُ مَدَرٍ وَلا وَبَرٍ اِلَّا أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْاِسْلامَ؛(9) هيچ خانه خشت و گلي و خيمه اي بر زمين نمي ماند، مگر اينكه خداوند اسلام را در آن داخل مي كند [و اسلام شهر و روستاها و بيابانها را درمي نوردد]."

آن حضرت در خطبه تاريخي غديريه در حضور بيش از يكصد هزار نفر اين بشارت را داد كه در زمان حضرت مهدي عليه السلام اسلام جهاني خواهد شد؛ آنجا كه فرمود: "اَلا اِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَي الدِّينِ؛(10) بيدار باشيد او (مهدي) غالب براساس دين است."

البته پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله پيش از آن، بارها اين امر حياتي را با صراحت به گوش مردم رسانده بود. يك جا فرمود: "سوگند به آنكه مرا به حق، بشارت دهنده برانگيخت! اگر از عمر دنيا جز يك روز نمانده باشد، خداوند آن روز را طولاني مي كند: "حَتّي يَخْرُجَ وَلَدِي الْمَهْدِيُّ... وَتُشْرِقُ الْاَرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَيَبْلُغَ سُلْطانُهُ الْمَشْرِقَ وَالْمَغْرِبَ؛(11) تا اينكه فرزندم مهدي عليه السلام [در آن ] قيام كند... و زمين به نور پروردگارش روشن شود و حكومت او شرق و غرب را فرا گيرد."

  انتقام از ظالمان

جاي ترديد نيست كه در طول تاريخ، ستمگران ظلم بي شماري نسبت به بشريت، مخصوصاً انبيا و اولياعليهم السلام روا داشته اند؛ علي الخصوص پيامبر خاتم صلي الله عليه وآله و آل او بيشترين ستمها را از ستمگران تحمل نموده اند و هنوز هم كه هنوز است انتقام اين جنايات و ستمگريها گرفته نشده و اين عقده در دل همه بشريت به خصوص آل محمدصلي الله عليه وآله باقي است. هر چند عقيده ما اين است كه در روز قيامت ظالمان به جزاي خويش خواهند رسيد، ولي با اين حال براي عبرت و درس گيري و همين طور براي تشفي دل مظلومان عالم در همين دنيا نيز از آنان انتقام گرفته مي شود. اين امر در دوران منتقم آل محمدصلي الله عليه وآله، منتقم همه مظلومان، مهدي صاحب الزمان عليه السلام تحقق خواهد پذيرفت.
حضرت ختمي مرتبت صلي الله عليه وآله در خطبه غدير اين تسلّي را به مظلومان عالم داد كه مهدي عليه السلام انتقام آنها را خواهد ستاند؛ آنجا كه فرمود: "اَلا اِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مَنَ الظَّالِمِينَ؛(12) بيدار باشيد او (مهدي) به حقيقت انتقام گيرنده از ظالمان است." و در ادامه فرمود: "اَلا اِنَّهُ الْمُدْرِكُ بِكُلِّ ثارٍ لِاَوْلِياءِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ؛(13) آگاه باشيد او است كه انتقام خون دوستان خداي عزيز و جليل را مي گيرد."
در دعاي شريف ندبه در صبح جمعه مي خوانيم: "أَيْنَ الطَّالِبُ بِذُحُولِ الْاَنْبِياءِ وَاَبْناءِ الْاَنْبِياءِ اَيْنَ الطَّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِكَرْبَلاءِ؛(14)كجاست آن [منتقمي ] كه از ستم [ظالمان ] بر پيامبران و اولاد پيغمبران دادخواهي كند؟ كجاست خون خواه [جدّ غريبش ]شهيد كربلا؟"

  پيروز ميدانها

از پرسشهايي كه هميشه درباره قيام حضرت مهدي عليه السلام رخ مي نمايد، اين است كه حضرت مهدي عليه السلام چگونه با شمشير در مقابل سلاحهاي پيشرفته و وحشتناك عصر ما و يا عصرهاي بعد مقابله مي كند و بر آنان غالب مي گردد؟ پاسخ اين پرسش در جاي خود بيان شده كه با قدرت الهي و اعجاز آن حضرت، هم اسلحه هاي پيشرفته و مدرن بشري از كار مي افتد و هم خداوند قدرتها و نيروهاي فوق العاده قوي را در اختيار آن حضرت قرار مي دهد كه به سرعت بر قدرتهاي ستمگر و اسلحه هاي مدرن آنها غالب مي شود. (15)

رسول خداصلي الله عليه وآله در خطبه غدير سر بسته و به گونه اي اجمالي از غلبه و پيروزي حضرت مهدي عليه السلام بر تمام قدرتها و زورمداران خبر داده است؛ آنجا كه مي فرمايد: "اَلا اِنَّهُ فاتِحُ الْحُصُونِ وَهادِمُها؛(16) بيدار باشيد او (مهدي) فاتح قلعه ها و منهدم كننده آنهاست." فرق نمي كند اين دژها همان قلعه هاي قديمي باشد و يا سنگرهاي محكم سيماني و سپرهاي موشكي و ضدموشكي و فرق نمي كند اسلحه ها شمشير و تفنگ و توپ و تانك باشد و يا اسلحه هاي پيشرفته اتمي و انواع جديد آن. قدرت و توان حضرت مهدي عليه السلام همه آنها را درهم خواهد شكست و بر همه آنها غالب و پيروز خواهد شد.

پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله در ادامه مي فرمايد: "اَلا اِنَّهُ قاتِلُ كُلِّ قَبِيلَةٍ مِنْ اَهْلِ الشِّرْكِ؛(17) بيدار باشيد او كشنده هر قبيله اي از اهل شرك است." اين شرك در هر لباس و در هر نقطه و با هر قدرت و امكاناتي كه باشد، توسط آن حضرت از پا در خواهد آمد و يا قدرت هدايتي آن حضرت بر آنها غالب مي شود و منجر به هدايت آنان مي گردد. در برخي نقلها آمده است: "اَلا اِنَّهُ غالِبُ كُلِّ قَبِيلَةٍ وَهادِيها؛(18) آگاه باشيد كه او (مهدي) غالب بر هر قبيله اي و هدايتگر آن خواهد بود."

خاتم پيامبران صلي الله عليه وآله در قسمت ديگر مي فرمايد: "اَلا اِنَّهُ لا غالِبَ لَهُ وَلا مَنْصُورَ عَلَيْهِ؛(19) هشدار كه كسي بر او (مهدي) غالب [و پيروز] نخواهد شد و عليه او ياري نخواهد گشت."

  وارث تمام علوم
در عصر مهدوي، پيشرفت علوم ديني و بشري به اوج خود خواهد رسيد؛ چرا كه آن حضرت تمام علوم انبيا و امامان قبل از خود را داراست(20) و از بحر بي پايان علوم الهي بهره مي برد.
پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله در خطبه غدير به اين امر اشاره نموده است. در يك جا مي فرمايد: "اَلا اِنَّهُ الْغَرَّافُ مِنْ بَحْرٍ عَمِيقٍ؛(21) هشدار كه او از دريايي ژرف (علوم بي نهايت الهي) پيمانه هايي افزون گيرد."
و در جاي ديگر مي فرمايد: "اَلا اِنَّهُ وارثُ كُلِّ عِلْمٍ وَالْمُحِيطُ بِهِ؛(22) بيدار باشيد كه او وارث تمام دانشها [ي گذشتگان ]است و احاطه كامل بر آنها دارد." راستي اين تعبير، با لفظ "كُلّ" در بخش علم، نشانگر فراگيري و عموميّت دانش وسيع آن حضرت است. در نتيجه بايد گفت آن حضرت جامع علوم تمام گذشتگان خصوصاً انبياست و به كتب آسماني آنان نيز احاطه كاملي دارد.
حضرت صادق عليه السلام فرمود: "امام زمان (مهدي عليه السلام) ندا مي دهد: هر كس كه كتابها [ي آسماني ] و صحف [انبيا] را مي خواند، پس بايد از من بشنود! سپس ابتدا مي كند به [خواندن ] صحفي كه خداوند بر آدم و شيث نازل فرمود و امت [و پيروان ]آدم و شيث عليهما السلام مي گويند: به خدا سوگند! اين همان صحف واقعي است و به راستي ما را نشان داد آنچه نمي دانستيم و در آن وجود دارد و آنچه بر ما مخفي مانده و آنچه از آن افتاده و تبديل و تحريف شده بود.
آن گاه تورات و انجيل و زبور را مي خواند و اهل تورات و انجيل و زبور مي گويند: به خدا سوگند! تورات جامع و زبور تمام و انجيل كامل اين است و به راستي آن چندين برابر آن چيزي است كه ما قبلاً خوانده بوديم." (23)
راز اين همه دانش گسترده اين است كه آن حضرت، از جانب خدا سخن مي گويد و از منبع علوم بي نهايت الهي بهره مي برد. پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله در خطبه غدير به اين امر اشاره نموده، مي فرمايد: "اَلا اِنَّهُ الْمُخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَجَلَّ وَالْمُشَيِّدُ لِاَمْر آياتِهِ؛(24) بيدار باشيد كه او از سوي پروردگارش خبر مي دهد و آيات و نشانه هاي او را محكم و برپا مي كند."
در بحار الانوار ذيل جمله فوق به اين صورت آمده: "وَالْمُنَبِّهُ بِأَمْرِ اِيمانِه؛(25) و آگاه كننده به امر ايمان او (خدا) است."

گوشه هايي از اوصاف و مقامات آن حضرت

1. استوار و محكم
"اَلا اِنَّهُ الرَشِيدُ السَّدِيدُ؛(26) هشدار كه او به رشد [واقعي ] رسيده و استوار است."

2. اختيار دار هستي به امر الهي
"اَلا اِنَّهُ الْمُفَوَّضُ اِلَيْهِ؛(27) آگاه باشيد هموست كه [اختيار امور جهانيان و آيين آنان ] به او واگذار شده [و از طرف خداوند و با اذن او برخوردار از ولايت تكويني ] است."

3. بقية اللّه
تنها حجّت باقي مانده بر زمين اوست: "اَلا اِنَّهُ الْباقِي حُجَّةً وَلا حُجَّةَ بَعْدَهُ؛(28) آگاه باشيد كه حجت باقي مانده اوست و پس از او حجّتي [و امامي ] نخواهد بود." (29)

4. حق در نزد اوست
حق واقعي در مسير امامتي است كه با امير مؤمنان عليه السلام آغاز و با مهدي موعودعليه السلام خاتمه مي يابد.
پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله در خطبه غديريّه فرمود: "وَلا حَقَّ اِلَّا مَعَهُ وَلا نُورَ اِلَّا عِنْدَهُ؛(30) هيچ حقي نيست مگر اينكه با اوست و هيچ نوري نيست مگر اينكه نزد اوست." هر چه غير او و در مسيري جز او باشد، باطل و دچار تاريكي و ظلمات است.

5. ولي و امين الهي
طبق روايات فراوان هيچ گاه زمين خالي از حجّت نمي شود؛ خواه آشكار باشدو يا پنهان و پشت پرده. در اين دوران حجت الهي همان مهدي عليه السلام است كه قرنها قبل از غيبت آن حضرت پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله اين مسئله را در خطبه غدير گوشزد فرموده است: "اَلا وَاِنَّهُ وَلِيُّ اللَّهِ فِي اَرْضِهِ وَ حَكَمُهُ فِي خَلْقِهِ وَ اَمِينُهُ فِي سِرِّهِ وَعَلانِيَتِهِ؛(31) آگاه باشيد به راستي كه او وليّ خدا در زمين و داور او در ميان مردم و امانتدار امور آشكار و نهان اوست."

بشارت به مهدي عليه السلام در اديان ديگر
همچنان كه قرآن كريم مي فرمايد: "وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن م بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّلِحُونَ "؛(32) "در زبور بعد از ذكر (تورات) نوشتيم: بندگان شايسته ام وارث [حكومت ]زمين خواهند شد." تمام اديان الهي اعتقاد به منجي و مصلح دارند و همه به آمدن آخرين منجي بشارت داده اند و در كتب اصلي و غير تحريف شده به شخص حضرت مهدي عليه السلام بشارت داده شده و در كتابهاي موجود فعلي دردست پيروان اديان اشاراتي به اين مسئله شده است.
پيامبر اعظم صلي الله عليه وآله با توجه به احاطه اي كه به كتب آسماني و مذاهب گذشتگان داشته اند، اين جمله رسا را در غدير خم اعلام فرمودند: "اَلا اِنَّهُ قَدْبَشَّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ بَيْنَ يَدَيْهِ؛(33) آگاه باشيد كه تمامي گذشتگان به [ظهور] او بشارت داده اند."
اين جمله نشان مي دهد كه در كتب اديان گذشته صريح تر از آنچه موجود است، به آمدن حضرت مهدي عليه السلام اشاره شده و گذشت زمان و دست تحريف گران آن را تغيير داده است.

از مهم ترين دستاوردهاي قيام مهدي عليه السلام

ظهور و قيام حضرت مهدي عليه السلام دستاوردها و بركات بي شماري براي بشريت دارد؛ از عدالت فراگير و همه جانبه گرفته تا امنيت واقعي در ابعاد مختلف، و از پيشرفت شگرف علوم گرفته تا رشد عقلاني بشر و غيره.
يكي از مهم ترين دستاوردهايي كه در خطبه غدير مورد اشاره قرار گرفته، اين امر است كه در آن زمان با هر كس به اندازه استعداد، لياقت و توان علمي او برخورد مي شود. لياقت محوري همه جانبه فقط در آن زمان تحقق خواهد يافت و در آن دوره است كه نه كسي بيش از حق خود دريافت مي كند و نه كم تر از آن.
حضرت ختمي مرتبت صلي الله عليه وآله با توجّه به اهميّت اين دستاورد فرموده است: "اَلا اِنَّهُ قَسِيمُ [يَسِمُ ] كُلِّ ذِي فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَكُلِّ ذِي جَهْلٍ بِجَهْلِهِ؛(34) هشدار كه او هر صاحب فضلي را به اندازه ارزش و فضل او و هر ناداني را به اندازه ناداني اش تقسيم [و نشان ] مي كند."
راستي از ديرينه ترين آرزوهاي بشري لياقت محوري بوده است؛ حتي آناني كه زياده خواه هستند، در مواردي، تن به لياقت محوري مي دهند و فطرت و وجدان آنان نيز همواره آنها را به اين موضوع ترغيب و تشويق مي كند.
جمع بندي سخنان پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله در خطبه غدير نشان مي دهدكه حضرت آينده بس روشني را براي بشر ترسيم كرده و رئوس و كليّات اوصاف و برنامه هاي حضرت مهدي عليه السلام را به زيبايي ترسيم و تبيين نموده است.

 


   پی نوشت :

1) ر.ك: مبلّغان، ش 62، مقاله "حديث غدير، امامت امام علي عليه السلام و معصومين عليهم السلام".
2) بحار الانوار، محمدباقر مجلسي، بيروت، دار احياء التراث العربي، ج 37، ص 212.
3) بحار الانوار، ج 37، ص 214.
4) خورشيد مغرب، محمدرضا حكيمي، ص 246؛ كمال الدين، شيخ صدوق، انتشارات جمكران، ج 1، ص 524.
5) كمال الدين، صص 491 - 525.
6) همان، صص 483 - 486؛ كفاية الاثر، صص 13 - 14؛ فرائد السمطين، جويني، ج 2، ص 133.
7) توبه/33.
8) تفسير الصافي، فيض كاشاني، بيروت، مؤسسة الاعلمي للمطبوعات، دوّم، 1402 ق، ج 2، ص 338.
9) همان، ص 339.
10) بحار الانوار، ج 37، ص 213.
11) فرايد السمطين، ج 2، ص 312؛ كمال الدين، ج 1، ص 524، ح 27.
12) بحارالانوار، ج 37، ص 213.
13) همان.
14) مفاتيح الجنان، شيخ عباس قمي، انتشارات علمي، دعاي ندبه، صص 981 - 982.
15) ر.ك: مهدي عليه السلام انقلابي بزرگ، ناصر مكارم شيرازي، قم، مطبوعاتي هدف، بي تا، صص 273 - 278.
16) بحار الانوار، ج 37، ص 213.
17) همان.
18) پيام نگار، متن خطبه غدير، سيد حسين حسيني، انتشارات نگار، 1386 ش، صص 76 - 77.
19) همان، ص 78؛ بحار الانوار، ج 37، ص 213.
20) ر.ك: مبلّغان، ش 61، مقاله "مهدي عليه السلام ميراثدار انبياعليهم السلام".
21) بحار الانوار، ج 37، ص 213.
22) همان.
23) همان، ج 52، ص 9.
24) پيام نگار، ص 78.
25) بحار الانوار، ج 37، ص 213.
26) همان.
27) همان.
28) همان.
29) اين تعبير تنافي با رجعت ندارد؛ چرا كه امامان قبل از آن حضرت رجوع مي كنند و جمله فوق مي گويد كه بعد از او امامي نيست.
30) بحار الانوار، ج 37، ص 213.
31) همان؛ پيام نگار، ص 78.
32) انبياء/105.
33) بحار الانوار، ج 37، ص 213.
34) همان.

منبع : ماهنامه اطلاع رسانی، پژوهشی، آموزشی مبلغان شماره98





تاریخ ارسال مطلب : يکشنبه ٨ خرداد ١٣٩٠ / شماره خبر : ٨٧٣٥٦ / تعداد بازدید : 7012/ محبوب کن - فیس نما / داغ کن - کلوب دات کام

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج