يکشنبه ٠٣ تير ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > حقوق 
ماهنامه مبلغان
حقوق پدر بر فرزند
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله درباره حقّ امیرمؤمنان علیه‏السلام فرمودند: « حقّ علی علیه‏السلام بر مردم، مانند حقّ پدر بر فرزندش است.»
حقوق پدر بر فرزند
در حدیثی از امام صادق علیه‏السلام آمده است: « کم ترین مرتبه عقوق «اف» است، اگر چیزی آسان تر و ضعیف تر از «اُف» وجود داشت، خداوند از آن نهی می‎کرد.»
حقوق پدر بر فرزند
اگر پدری فرزندش را از سفری نهی کرده باشد ولی فرزند، به مسافرت برود، باید در این سفر نمازش را تمام بخواند و روزه اش را بگیرد، هر چند که از حدّ مسافت شرعی گذشته باشد؛ زیرا سفر او حرام است.
مسئوليت فرزندان در مقابل والدين(2)
حق پدرت اين است كه بداني او ريشه تو است و اگر او نبود، تو نيز نبودي و بدان آن نعمت‌هايي كه در خود مي‌بيني و مي‌پسندي،‌ پدرت سرچشمه آنها است، پس خدا را ستايش كن!‌ و در مقابل اين نعمت شكر نما و بدان كه هيچ نيرويي نيست، مگر از طرف خدا.
انتظار از پدر
«انس بن مالک» که خدمتگزار پیامبر صلی الله علیه و آله بود و همیشه در کنار آن حضرت به سر می برد، می گوید: «إ پیامبر خدا صلی الله علیه و آله به بچه ها رسید و به آنها سلام کرد.»
سجاد فروزش
بالاترین حقّی که پدر بر فرزندان خود دارد، حقّ اطاعت است. امیرمؤمنان علی علیه‏السلام می‎فرماید: « حقّ پدر بر فرزند این است که فرزند در هر چیزی جز معصیت خداوند، از پدر اطاعت کند.»
سجاد فروزش
از منظر اسلام، پدر دارای نقشی ویژه ومنحصر به فرد در نظام تربیتی خانواده می‎باشد، به طوری که هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد. همان گونه که پدر وظیفه دارد نیازهای جسمی فرزند را فراهم کند، در جهت تربیت صحیح او نیز باید به جدّ کوشش نماید.
کرامت انسانی از منظر آموزه‌های دینی -3
کرامت ذاتی یا تکوینی، به معنای شرافت وجودی نشأت گرفته از روح مقدس خداوندی است که باعث صعود انسان تا بالاتر از ملائک می‏‌شود؛ چراکه در مقام انسانیت می‏‌باشد و اگر کسی در اثر گناه از این مقام پایین آید، نه تنها دیگر مصداق انسان نیست؛ بلکه از حیوانات نیز پست‎‏تر محسوب می‏‌شود.
کرامت انسانی از منظر آموزه‌های دینی -2
دنیایی که از حقارت و پستی صلاحیت اطلاق حیات و زندگانی ندارد، حیاتی که در آن تمامی فضایل و کرامات نابود شده باشد، تنها اندک نشانی از حیات در آن دیده می‌شود و در حقیقت زندگانی نیست؛ بلکه مرگ است.
کرامت انسانی از منظر آموزه‌های دینی -1
بر اساس آموزه‌‏های اسلامى، انسان نسبت به سایر موجودات از امتيازاتی خاص، از جمله اختیار، آزادى، علم و کرامت برخوردار است که موجب گشته تا او، تنها خليفه الهى روى زمين باشد و مورد توجه و تكريم پروردگار واقع شود و بر ساير مخلوقات برترى و فضيلت يابد و اشرف مخلوقات گردد.

2 3 4 5 6 صفحه بعدی >>