پنج شنبه ٢٩ شهريور ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > اخلاق و عرفان 
ماهنامه مبلغان
تربيت فرزند در سيره امام حسين (علیه السلام)4
خواست الهی بر اين تعلّق گرفت كه امام سجاد(علیه السلام) ، حجّت بعد از امام حسين(علیه السلام) بيمار باشد تا جهاد بر او واجب نشود و همچنان زمين از حجت الهي خالی نگردد و اين وضعيت جلوه ديگری از تربيت حسينی را می طلبيد.
شیوه‌های پاسداشت ادب (3)؛ نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله)
در شماره گذشته (مبلّغان 217) به برخی از شیوه‌های پاسداشت ادب نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) اشاره گردید؛ شیوه‏هایی همچون: نام نهادن، تکریم کسانی که نام محمّد دارند، بی‌وضو نام حضرت را نبردن، به فرزندان او احترام نهادن، سلام کردن به حضرت رسول(صلی الله علیه و آله)، صلوات فرستادن، اطاعت پذیری و تسلیم بودن. در ادامه به سایر شیوه‌های پاسداشت ادب نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) اشاره خواهیم کرد.
شیوه‌های پاسداشت ادب (2)؛ نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله)
خداوند در قرآن کریم به طور صریح وظایف مسلمین را نسبت به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بیان داشته است که تمام عمر پر برکت خویش را به هدایت مردم پرداخت و در طول عمر خویش بسیار تلاش نمود تا عرب غرق در جهل را هدایت کند، اعرابی که حتی از ساده‌ترین مفاهیم ادب بی‌بهره بودند، به طوری که گاه پیامبر(صلی الله علیه و آله) را با صدای بلند مخاطب قرار می‌دادند و حرمت ایشان را نگاه نمی‌داشتند.
شيوه‌هاي تربيت اخلاقي(1)؛ (در ادعیه) -1
از مهم‌ترین آموزه‌هاى تربیتى مکتب حیات‌بخش اسلام، دعا و نیایش است. براي دعا به عنوان یکی از كنشهاي اساسي دين، در حیطه‌های متفاوت زندگي انسان، آثار گوناگوني را مي‌توان يافت. دعا، مکتب تربیتی مؤثر و مدرسه روحی- تربیتی والایی است که سه حوزه شناختی، عاطفی و رفتاری را پوشش می‌دهد.
قربانی؛
عید قربان نه تنها در میان مسلمانان دارای جایگاه والایی است؛ بلکه بین سایر ادیان الهی نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. هر چند اختلافاتی در مورد آن روز در میان آنان وجود دارد؛ لکن ادیان ابراهیمی چون یهودیت و مسیحیت اصل قربانی را پذیرفته و بدان اعتقاد دارند. اسلام نیز با قرار دادن آدابی خاص در این روز، به پاسداشت مقام حضرت ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) پرداخته است.
شیوه‌های پاسداشت ادب (1)؛ «نسبت به خداوند متعال» -5
یکی از جلوه‌های رفتاری مؤدبانه نسبت به حضرت حق، جلوگیری از پایمال شدن اسامی مقدس آن حضرت است. از این کار در روایات به «رفع قرطاس» تعبیر شده است.
شیوه‌های پاسداشت ادب (1)؛ «نسبت به خداوند متعال» -4
ادب در ذکر؛ یعنی در یاد نام و اسماء و صفات الهی مراعات ادب لازم انجام شود. این نوع ادب ابعاد گوناگونی دارد: الف) تکریم لفظی و کتبی اسامی خداوند متعال ب) بالیدن ج) عدم تقارن د) گفتنان شاء الله (استثناء) ه) بسم الله گفتن (تسمیه) و) سوگند بی‌جا نخوردن ز) ادب سپاس ح) ادب در تنزیه
شیوه‌های پاسداشت ادب (1)؛ «نسبت به خداوند متعال» -3
ادب نفسانی؛ یعنی خداوند در فکر و جان ما بزرگ باشد، که دارای جلوه‌های ذیل است: الف) زدودن شرک از باورها ب) تعظیم خداوند در جان ج) بیش‌تر از همه او را دوست داشتن د) تسلیم احکام و مقدرات بودن ه) به خداوند متعال حسن ظنّ داشتن و) خشیت داشتن
شیوه‌های پاسداشت ادب (1)؛ «نسبت به خداوند متعال» -2
یکی از زیباترین جلوه‌های ادب، فرمان‌پذیری از خداست. بی‌شک در تمام قلمروهای زندگی فرمان بردن از پدر، معلم، مدیر، پیران و بزرگان نمایش ادب است و نافرمانی، تعلل و تأخیر، نماد بی‌ادبی. در حوزه ارتباط با خداوند متعال نیز اطاعتِ شایسته، تبلور ادب است.
شیوه‌های پاسداشت ادب (1)؛ «نسبت به خداوند متعال» -1
ادب در انتساب؛ یعنی کارهای خوب را به خداوند متعال نسبت بدهیم و به عکس، کارهای بد را به او نسبت ندهیم. قرآن در این زمینه می‌فرماید: «هرچه نیکی به تو رسد، از سوی خداوند است و هرچه بدی تو را رسد، از خود توست.» و این اعتقاد پشتوانه فلسفی و کلامی دارد؛ زیرا خداوند متعال منشأ تمام خیرات است و شرّ پدیده نابسامانی‌های رفتاری ما یا نابهنجاری ارتباط ما با عالم هستی یا کیفر نافرمانی‌های ما از خالق هستی است.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>