شنبه ٢٤ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > اخلاق و عرفان 
ماهنامه مبلغان
غیرت و بی‌غیرتی (6)؛
در شماره‌های گذشته (214، 216، 217، 218 و 221) مقالاتی با عنوان «غیرت و بی‌غیرتی» ارائه گردید و در آن به مباحثی همچون: انواع غیرت، نمونه‌های غیرت در سیره انبیاء(علیهم السلام)، آثار سوء بی‌غیرتی و... پرداخته شد. در آخرین مبحث این مقاله (مبلغان 221)، برخی از عوامل و اسباب غیرت‌افزایی تبیین گردید؛ اکنون ادامه عوامل و اسباب غیرت‌افزایی تقدیم می‌گردد.
راه های کسب آرامش از نگاه قرآن و حدیث (3)
در شماره های گذشته (مبلّغان 212 و 214) به موضوع «راه های کسب آرامش» از نگاه قرآن و حدیث پرداختیم و پس از ذکر مقدمه ای کوتاه، به برخی از راه های کسب آرامش (ایمان به خدا، ارتباط با پیامبر(صلی الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) و شناخت خدا و دنیا) اشاره کردیم؛ اکنون در ادامۀ این موضوع، به بیان دیگر راه های کسب آرامش می پردازیم.
غیرت وبی‌‌‌‌‌‌غیرتی (5)؛ «عوامل و اسباب غیرت افزایی»؛ «بخش اول» -1
در شماره های گذشته (214، 216، 217 و 218) ذیل مبحث «غیرت و بی غیرتی» مطالبی با عناوین «انواع غیرت»، «نمونه های غیرت در سیره انبیاء»، «غیرت بی جا» و «آثار سوء بی غیرتی» ارائه گردید؛ اکنون در ادامه این موضوع، برخی از عوامل غیرت افزایی بیان می شود.
نظام اخلاقی اسلام (7)؛ رضا و تسلیم در برابر خدا -8
هیچ یک از پیامبران در هیچ امری، هرگز نمی‏ گفتند: ای کاش چنین و چنان می‏ شد. حتی روایت است که خادم رسول خدا(صلی الله علیه و آله) می‏ گوید: ده سال خادم پیامبر(صلی الله علیه و آله) بودم، هرگز نشد به من بگوید: چرا چنین کردی و چرا چنان نکردی؟
نظام اخلاقی اسلام (7)؛ رضا وتسلیم در برابر خدا -7
رضا و تسلیم از فضائل اخلاقی است و ضد آن سخط است که در ردیف رذائل قرار دارد. «سخط» در لغت به معنی: کراهت و ناراضی بودن از چیزی است و در اصطلاح به معنی: اعراض و رو گردانیدن از حق.
نظام اخلاقی اسلام (7)؛ رضا وتسلیم در برابر خدا -6
راضی شدن به قضای الهی و تسلیم خواست او گشتن، فواید فراوانی دارد که به برخی از آنها اشاره می‏کنیم.
نظام اخلاقی اسلام (7)؛ رضا وتسلیم در برابر خدا -5
راه تحصیل این خصلت شریف آن است که اولاً بنده ایمان خود را به خدا تقویت نماید، به خصوص به «حکیم» بودن خدا یقین کامل پیدا کند. ثانیاً با ذکر و یاد خدا در همه حال، و مواظبت بر انجام طاعات و عبادات، با تضرع و زاری و کم کردن علایق دنیوی و نفسانی، سعی در تحصیل محبت الهی نماید.
نظام اخلاقی اسلام (7)؛ رضا وتسلیم در برابر خدا -4
در فضیلت مقام رضا به قضای الهی روایات متعددی با مضامین مختلف از پیشوایان معصوم(علیهم السلام) رسیده که به برخی از آنها اشاره می‏کنیم.
نظام اخلاقی اسلام (7)؛ رضا وتسلیم در برابر خدا -3
مقام رضا به قضای (تکوینی و تشریعی) الهی، برترین و شریف‏ترین مرتبه از مراتب مقرّبان درگاه الهی و عظیم‏ترین درِ رحمت خداست. هر مؤمنی که از آن در وارد شود، وارد بهشت می‏گردد.
نظام اخلاقی اسلام (7)؛ رضا وتسلیم در برابر خدا -2
سلم و تسلیم، در لغت به معنی انقیاد، رام شدن، در اختیار کسی قرار گرفتن، گردن نهادن و راضی شدن به حکم است و در اصطلاح: تسلیم به مقدرات الهی، ترک هر نوع خواهش در اموری که بر بنده وارد می‏شود و واگذاشتن تمام آنها به خدا و قطع علاقه از امور متعلّق به خود است که به معنی رضا نزدیک و بلکه بالاتر از آن است.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>