شنبه ٢٧ مرداد ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > مباحث قرآنی 
ماهنامه مبلغان
سلمان فارسی در محضر قرآن (1) -4
مهم‌ترین نکته‌ای که دربارۀ ارتباط جناب سلمان با قرآن وجود دارد، تأثیرپذیری و نفوذ آیات در جان اوست. وی پیش از آنکه قاری، مترجم و مفسر کلام وحی باشد، خود را مخاطب و مکلف به اجرای دستورات قرآن می‌دانست و پیش از هر کسی خود به آیات الهی عمل می‌کرد.
سلمان فارسی در محضر قرآن (1) -3
سلمان در دوره‌ای که با پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) مأنوس و همراه بود، همواره می‏کوشید دربارۀ قرآن بیاموزد و بیندیشد و از حضرت هر اندازه که ممکن است، بپرسد. او مانند شاگردی فعال، در محضر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) زانو می‌زد و معارف و مفاهیم کتاب آسمانی را از حضرت می‏آموخت.
سلمان فارسی در محضر قرآن (1) -2
طبق تاریخ و روایات، سلمان فارسى نخستين مترجم قرآن به زبان فارسى است. «شمس‌الدین سرخسى» در کتاب «المبسوط» مى ‏نويسد: فارسی زبانان نامه‌اى به حضرت سلمان نوشتند و از او خواستند سورۀ حمد را به فارسى برای آنان بنويسد. آنان اين ترجمه را در نماز مى‌خواندند تا اينكه زبانشان به عربى آشنا شد.
سلمان فارسی در محضر قرآن (1) -1
قرآن، عهدنامه ‏اى است از سوى خداوند تا بندگان حدود الهى را بشناسند و از بيمِ كيفر كارهاى خود به رحمت واسعۀ او پناه برند. تلاوت قرآن مستحب مؤكد است و در چندين آيه، به اين مسئله تصريح شده است. برای نمونه در سوره مزمل فرمود: «فَاقْرَؤُا ما تَيَسَّرَ مِنَ الْقرآن»‏؛ «پس به اندازه‏اى كه براى شما ممكن است، قرآن تلاوت كنيد.»
آیات مرتبط با رخدادها 2
در سوره شمس، آیه 6 پس از چند سوگند به موجودات مختلف می‌فرماید: ]وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها[؛ «و [سوگند] به زمین و کسی که آن را گسترانیده است.» راغب اصفهانی می‌نویسد: «الطهو: کالدحول، و هو بسط الشیء و الذهاب به؛واژه طحو نیز مثل واژه دحو، به معنای گسترش‌دادن چیزی و بردن آن است.»
آیات مرتبط با رخدادها 1
«دحو» به معنای گستردن است و بعضی آن را به معنای دادن چیزی از محل اصلی‌اش تفسیر کرده‌اند. و چون این دو معنا لازم و ملزوم یکدیگرند، به یک ریشه بازمی‌گردد. منظور از «دحو الارض» این است که در آغاز،‌ تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران‌های سیلابی نخستین فراگرفته بود.
تفسیر تبلیغی (8)
در شماره‌‏های گذشته ماهنامه مبلّغان (204 الی 209) موضوع «تفسیر تبلیغی قرآن کریم» آغاز گردید و در آن به تفسیر سوره مبارکه حمد و آیات اول تا هشتم سوره مبارکه بقره پرداخته شد. اکنون به حول و قوّه الهی به تفسیر آیات نهم و دهم سوره «بقره» می‌‏پردازیم.
تفسیر تبلیغی (7)
در شماره‏‌های گذشتۀ ماهنامۀ مبلّغان (204 الی 209) موضوع «تفسیر تبلیغی قرآن کریم» آغاز گردید و در آن به تفسیر سورۀ مبارکۀ حمد و آیات اول تا هفتم سورۀ مبارکۀ بقره پرداخته شد؛ اکنون به حول و قوّۀ الهی به ادامۀ آیات سورۀ «بقره» می‏‌پردازیم و آیات آن را با نگاه تبلیغی، مورد تدبّر قرار خواهیم داد.
کم فروشی؛
برای پی بردن به بزرگی گناه کم‌فروشی، کافی است به قرآن کریم توجه کنیم: وای بر کم فروشان! آنان که وقتی برای خود پیمانه می‌کنند، حق خود را به طور کامل می‌گیرند؛ اما هنگامی که می‌خواهند برای دیگران پیمانه یا وزن کنند، کم می‌گذارند! آیا آنها گمان ندارند که برانگیخته می‌شوند، در روزی بزرگ؟ روزی که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان می‌ایستند.
تفسیر تبلیغی (6)
در شماره‌های گذشته ماهنامه مبلّغان (204 الی 208) موضوع «تفسیر تبلیغی قرآن کریم» آغاز گردید و در آن به تفسیر سوره مبارکه حمد و آیات اول تا چهارم سوره مبارکه بقره پرداخته شد؛ اکنون به حول و قوّه الهی به ادامه آیات سوره «بقره» می‌پردازیم و آیات آن را با نگاه تبلیغی، تفسیر خواهیم کرد.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>