سه شنبه ٢٧ شهريور ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > اعتقادات 
ماهنامه مبلغان
شیوه‌های پاسداشت ادب(4)؛
ادب حضور می‌طلبد که انسان با طهارت محضر ائمه(علیهم السلام)و مراقد شریفشان شرفیاب شود. شیخ حرّ عاملی بابی را در «وسائل الشیعه» به نام «باب کراهَه دخول الجُنب بیوت النبی(صلی الله علیه و آله)و الأئمّه(علیهم السلام)» گشوده است که در آن، این روایت از جابر نقل شده است: «أَنَّ أَعْرَابِيّاً دَخَلَ‏ عَلَى‏ الْحُسَيْنِ(علیه السلام)فَقَالَ لَهُ: أَمَا تَسْتَحْيِي يَا أَعْرَابِيُّ تَدْخُلُ عَلَى إِمَامِكَ وَ أَنْتَ جُنُبٌ؛ شخصی اعرابی بر امام حسین(علیه السلام) وارد شد. امام به او فرمودند: شرم نمی‌کنی که جنب نزد امامت می‏آیی؟»
محوریت امام در زندگی / بر مبنای حرکت «حبیب بن مظاهر» از کوفه به کربلا -4
صرف شیعه بودن و خود را شیعه خواندن نمی‏‌تواند مجوزی برای امتیاز نسبت به سایر افراد باشد؛ چراکه در میان سخنان و سیره معصومین(ع) شاخصه‏‌هایی را ملاحظه می‏‌کنیم که باید به آنها مزین شد تا در ادعایمان صادق و از این امتیازات بهره‌‏مند باشیم.
محوریت امام در زندگی / بر مبنای حرکت «حبیب بن مظاهر» از کوفه به کربلا -3
ولايت تكوينى؛ يعنى فرمانروايى امام بر جهان هستى و اينكه تمام نظام آفرينش به ثبوت ولايت تكوينى براى امام از نظر عقلى هيچ‌گونه مشكلى ندارد؛ زيرا چه اشكال دارد كه خداوند متعال زمام امور تكوينى را نیز بر عهده فرد لايقى مانند پيامبر و اهل‏‌بیتش(صلی الله علیه و آله)بگذارد؟
محوریت امام در زندگی / بر مبنای حرکت «حبیب بن مظاهر» از کوفه به کربلا -2
با کمی تأمل در منابع غنی حدیثی شیعه و بازخوانی ادعیه‏‌ای که از آن بزرگان به دست ما رسیده است، این نتیجه حاصل می‏‌شود که اهل‏‌بیت(علیهم السلام) در هر برهه‏‌ای از زمان، واسطه فیض الهی بوده و حضور و وجود آنان در عالم، منبع نزول برکات الهی و واسطه روزی خوردن تمامی مخلوقات است.
معجزۀ شق القمر -2
در یكی از نسخ خطی هندی كه در موزه بریتانیا در شهر لندن قرار دارد درباره مشاهده شق‌القمر در 14 قرن پیش سخن گفته شده است و یكی از دانشمندان اسلامی به‌نام دكتر «محمد حمیدا» در كتابش كه درباره زندگی پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) است آن را نقل كرده است.
معجزۀ شق القمر -1
اين معجزه بنا به درخواست جمعى از سران قريش و مشركان، مانند: ابوجهل، وليد بن مغيره، عاص بن وائل و ديگران انجام شد، بدين ترتيب كه آنها در يكى از لیالی مقمره نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آمده، گفتند: اگر در ادعاى نبوت خود راستگو هستى، دستور ده اين ماه دو نيم شود!
آیات مرتبط با رخدادها 2
در سوره شمس، آیه 6 پس از چند سوگند به موجودات مختلف می‌فرماید: ]وَ الْأَرْضِ وَ ما طَحاها[؛ «و [سوگند] به زمین و کسی که آن را گسترانیده است.» راغب اصفهانی می‌نویسد: «الطهو: کالدحول، و هو بسط الشیء و الذهاب به؛واژه طحو نیز مثل واژه دحو، به معنای گسترش‌دادن چیزی و بردن آن است.»
آیات مرتبط با رخدادها 1
«دحو» به معنای گستردن است و بعضی آن را به معنای دادن چیزی از محل اصلی‌اش تفسیر کرده‌اند. و چون این دو معنا لازم و ملزوم یکدیگرند، به یک ریشه بازمی‌گردد. منظور از «دحو الارض» این است که در آغاز،‌ تمام سطح زمین را آب‌های حاصل از باران‌های سیلابی نخستین فراگرفته بود.
شیوه‌های پاسداشت ادب (1)؛ «نسبت به خداوند متعال» -5
یکی از جلوه‌های رفتاری مؤدبانه نسبت به حضرت حق، جلوگیری از پایمال شدن اسامی مقدس آن حضرت است. از این کار در روایات به «رفع قرطاس» تعبیر شده است.
شیوه‌های پاسداشت ادب (1)؛ «نسبت به خداوند متعال» -4
ادب در ذکر؛ یعنی در یاد نام و اسماء و صفات الهی مراعات ادب لازم انجام شود. این نوع ادب ابعاد گوناگونی دارد: الف) تکریم لفظی و کتبی اسامی خداوند متعال ب) بالیدن ج) عدم تقارن د) گفتنان شاء الله (استثناء) ه) بسم الله گفتن (تسمیه) و) سوگند بی‌جا نخوردن ز) ادب سپاس ح) ادب در تنزیه

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>