چهارشنبه ٢٨ آذر ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات 
نظام اخلاقی اسلام (7)؛ رضا وتسلیم در برابر خدا -5
راه تحصیل این خصلت شریف آن است که اولاً بنده ایمان خود را به خدا تقویت نماید، به خصوص به «حکیم» بودن خدا یقین کامل پیدا کند. ثانیاً با ذکر و یاد خدا در همه حال، و مواظبت بر انجام طاعات و عبادات، با تضرع و زاری و کم کردن علایق دنیوی و نفسانی، سعی در تحصیل محبت الهی نماید.
نظام اخلاقی اسلام (7)؛ رضا وتسلیم در برابر خدا -4
در فضیلت مقام رضا به قضای الهی روایات متعددی با مضامین مختلف از پیشوایان معصوم(علیهم السلام) رسیده که به برخی از آنها اشاره می‏کنیم.
نظام اخلاقی اسلام (7)؛ رضا وتسلیم در برابر خدا -3
مقام رضا به قضای (تکوینی و تشریعی) الهی، برترین و شریف‏ترین مرتبه از مراتب مقرّبان درگاه الهی و عظیم‏ترین درِ رحمت خداست. هر مؤمنی که از آن در وارد شود، وارد بهشت می‏گردد.
نظام اخلاقی اسلام (7)؛ رضا وتسلیم در برابر خدا -2
سلم و تسلیم، در لغت به معنی انقیاد، رام شدن، در اختیار کسی قرار گرفتن، گردن نهادن و راضی شدن به حکم است و در اصطلاح: تسلیم به مقدرات الهی، ترک هر نوع خواهش در اموری که بر بنده وارد می‏شود و واگذاشتن تمام آنها به خدا و قطع علاقه از امور متعلّق به خود است که به معنی رضا نزدیک و بلکه بالاتر از آن است.
نظام اخلاقی اسلام (7)؛ رضا وتسلیم در برابر خدا -1
رضا و رِضَی (با الف مقصوره) در لغت به معنی: راضی شدن و ضد «سَخَط» است و در اصطلاح عبارت است از: عدم کراهت و ترک اعتراض و ناخشنودی باطنی و ظاهری در گفتار و کردار بر مقدرات الهی، و تحمل مرارت احکام قضا و قدر است.
ازدواج موفّق و عوامل تحقق آن از منظر آموزه‌های اسلامی (1) -4
همان طور که گفته شد، انتخاب همسر مناسب، سنگ زیربنای یک زندگی موفق است و اکثر شکستها در زندگی مشترک، از بنا ‌نهادن نامناسب این سنگ زیرین نشأت می‌گیرد. لذا می‌توان ادعا کرد که «زندگی بهتر» در سایه «انتخاب برتر» میسر خواهد شد.
ازدواج موفّق و عوامل تحقق آن از منظر آموزه‌های اسلامی (1) -3
موفقیت از نگاه آموزه‌های دینی نیز در یک جمله به معنای «موافقت با دستورات خداوند متعال» است که این معنا در حدیثی زیبا و گویا از امام صادق(علیه السلام) به ما رسیده است.
ازدواج موفّق و عوامل تحقق آن از منظر آموزه‌های اسلامی (1) -2
ازدواج و تشکیل خانواده به دلیل کارکردها (مثل تنظیم رفتار جنسی، آرامش و تداوم نسل) و ثمرات بی‌شماری که در زندگی فردی و اجتماعی انسانها دارد، از جمله سنتهای پیامبران و الزامات و تکالیف الهی به شمار می‌آید.
ازدواج موفّق و عوامل تحقق آن از منظر آموزه‌های اسلامی (1) -1
ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهم‏ترین نیازهای فطری بشر است که در تاریخ همه اقوام و ملتها وجود داشته و دارد؛ اما مهم، فهم معنای ازدواج و ضرورت آن در قاموس آموزه‌های اسلامی است؛ زیرا درک چیستی ازدواج و معنای زندگی زناشویی، نخستین گام برای ایجاد ظرفیت برای موفقیت و کامیابی در زندگی مشترک است.
نکته‌‏ها و مناسبت‌ها؛ ماه ربیع الاول -5
از حضرت صادق(علیه السلام) سؤال شد: مكارم اخلاق چیست؟ حضرت در جواب فرمودند: گذشت از كسى كه به تو ستم روا داشته، و ارتباط و دوستی با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا نمودن به كسى كه تو را محروم ساخته است و سخن حق گفتن، هرچند به ضررت باشد.

<< صفحه قبلی1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 صفحه بعدی >>