دوشنبه ٢٥ تير ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات 
وفای به عهد -4
در اهمیت حفظ پیمان همین بس که اگر در میدان نبرد، فردی از دشمن بخواهد از اسلام آگاهی پیدا کند، آنگاه درباره گرایش به اسلام تصمیم بگیرد، به حکم قرآن باید به او امان داد و پیمان بست تا سخن خدا و منطق قرآن را به خوبی بشنود. هرگاه بخواهد به اردوگاه خود بازگردد، باید او را با کمال احترام به آنجا بازگرداند.
وفای به عهد -3
در روایات نیز در مورد اهمیت وفای به عهد و پیمان و عمل به وعده موارد فراوانی وجود دارد که به چند مورد اشاره می‌شود.
وفای به عهد -2
قرآن کریم به عنوان آخرین نسخه آسمانی برای درمان دردهای فردی و اجتماعی یا مادی و معنوی انسان، در آیات متعددی از پیروان خود می‌خواهد تا در وفای به عهد کوتاهی نکنند و به پیمانهای خود وفادار باشند.
وفای به عهد -1
اعتماد آحاد جامعه به یکدیگر، بزرگ‌ترین سرمایه برای بقا و رشد یک ملت است. این اعتماد از راه‌های مختلفی به وجود می‌آید که یکی از مهم‌ترین آنها «وفای به عهد و پیمان» است. بنابراین، چنانچه افراد جامعه نسبت به پیمانها و تعهدات خویش پایبند نباشند، این سرمایه بزرگ اجتماعی از بین خواهد رفت.
فرهنگ‌سازی و انقلاب فرهنگی در سیره پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) (1)
فرهنگ‌سازی و ترویج رفتارهای حسنه بر اساس آموزه‌های الهی، از اهداف اصلی بعثت انبیاء(علیهم السلام) بوده، بخش عمده‌ای از عمر شریف آن بزگواران، صرف تحول در فرهنگهای باطل و نهادینه ساختن فرهنگ والای دینی گردیده است؛ چراکه اگر فرهنگ عمومی جامعه بر اساس موازین و معیارهای الهی بنا گردد، علاوه بر جلب رضایت الهی، زمینه رشد و بالندگی جوامع و سعادت نهایی انسانها فراهم خواهد شد.
سفارش به تقوا؛
یکی از وظایف مهم مبلّغین دینی، به ویژه ائمه جمعه، گسترش تقوا در جامعه است؛ خطیب جمعه بعد از حمد الهی و تکریم اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، باید مردم را دعوت به رعایت تقوا کند! وجوب «توصیه به تقوا» در خطبه‌های نمازجمعه، دلیلی بر عظمت و جایگاه والای تقواست که اسلام برای آن قائل است.
امیرالمؤمنین(علیه السلام) و معراج؛
معراج از رویدادهای مهم زندگی پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) است و در این سفر آسمانی مسائلی مهم مطرح شد: مشاهده بهشت و دوزخ و خصوصیات هر یک از بهشتیان و دوزخیان، ولایت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) و فضایل آن حضرت، وجوب نماز و تشریع آن و... .
قضا و قدر در آموزه‌های دینی -4
خداوند برای هر چیزی علت و اسبابی قرار داده است که هستی و مشخصات آن به آنها بستگی دارد. این طور نیست که هرچه در جهان پدید می‌آید، بدون رابطه با قبل و بعد و صرفاً اتفاقی و بی‌حساب باشد. همان گونه که در بارش برف و باران و ... عواملی دخالت دارد و هرگز چنین کاری بی‌علت انجام نمی‌پذیرد.
قضا و قدر در آموزه‌های دینی -3
انسان نیز مانند باد و آب و دیگر چیزها، کارهایی انجام می‌دهد (البته با این فرق که کار انسان اختیاری است) که بعضی از آنها را نمی‌توان به خدا نسبت داد. مانند خوردن و آشامیدن، راه رفتن، نشستن و... حال همین انسان کاری را که با اختیار خود برگزیده است، تمام می‌کند و انجام می‌دهد و یا می‌توان گفت آنها را فیصله می‌دهد که این همان معنای قضا است و همه چیز به خداوند وابسته است، پس وقتی می‌گوییم: انسان این کار را تمام کرد، به همان میزان صحیح است که گفته شود: خدا کار را تمام کرد.
قضا و قدر در آموزه‌های دینی -2
دامنه قضا و قدر تا چه حد است؟ باید گفت: در بعضی از آیات، تقدیر، عام است و شامل جمیع مخلوقات می‌شود. مانند: «وَ خَلَقَ کلَّ شَیء فَقَدَّرَهُ تَقْدیراً» همانطور که هر چیزی مخلوق خداست، مشمول تقدیر الهی نیز هست.

<< صفحه قبلی1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 صفحه بعدی >>