چهارشنبه ٢٨ شهريور ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > تاریخ > تاریخ معصومین > پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله 
ماهنامه مبلغان
شیوه‌های پاسداشت ادب(4)؛
ادب حضور می‌طلبد که انسان با طهارت محضر ائمه(علیهم السلام)و مراقد شریفشان شرفیاب شود. شیخ حرّ عاملی بابی را در «وسائل الشیعه» به نام «باب کراهَه دخول الجُنب بیوت النبی(صلی الله علیه و آله)و الأئمّه(علیهم السلام)» گشوده است که در آن، این روایت از جابر نقل شده است: «أَنَّ أَعْرَابِيّاً دَخَلَ‏ عَلَى‏ الْحُسَيْنِ(علیه السلام)فَقَالَ لَهُ: أَمَا تَسْتَحْيِي يَا أَعْرَابِيُّ تَدْخُلُ عَلَى إِمَامِكَ وَ أَنْتَ جُنُبٌ؛ شخصی اعرابی بر امام حسین(علیه السلام) وارد شد. امام به او فرمودند: شرم نمی‌کنی که جنب نزد امامت می‏آیی؟»
شیوه‌های پاسداشت ادب (3)؛ نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله)
در شماره گذشته (مبلّغان 217) به برخی از شیوه‌های پاسداشت ادب نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) اشاره گردید؛ شیوه‏هایی همچون: نام نهادن، تکریم کسانی که نام محمّد دارند، بی‌وضو نام حضرت را نبردن، به فرزندان او احترام نهادن، سلام کردن به حضرت رسول(صلی الله علیه و آله)، صلوات فرستادن، اطاعت پذیری و تسلیم بودن. در ادامه به سایر شیوه‌های پاسداشت ادب نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله) اشاره خواهیم کرد.
شیوه‌های پاسداشت ادب (2)؛ نسبت به رسول خدا(صلی الله علیه و آله)
خداوند در قرآن کریم به طور صریح وظایف مسلمین را نسبت به پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) بیان داشته است که تمام عمر پر برکت خویش را به هدایت مردم پرداخت و در طول عمر خویش بسیار تلاش نمود تا عرب غرق در جهل را هدایت کند، اعرابی که حتی از ساده‌ترین مفاهیم ادب بی‌بهره بودند، به طوری که گاه پیامبر(صلی الله علیه و آله) را با صدای بلند مخاطب قرار می‌دادند و حرمت ایشان را نگاه نمی‌داشتند.
ویژه نامه عید سعید غدیر
عید غدیر، عید الله اكبر و عید آل محمد و ارزشمندترین و والاترین عید اسلامى‏ است.
معجزۀ شق القمر -2
در یكی از نسخ خطی هندی كه در موزه بریتانیا در شهر لندن قرار دارد درباره مشاهده شق‌القمر در 14 قرن پیش سخن گفته شده است و یكی از دانشمندان اسلامی به‌نام دكتر «محمد حمیدا» در كتابش كه درباره زندگی پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) است آن را نقل كرده است.
معجزۀ شق القمر -1
اين معجزه بنا به درخواست جمعى از سران قريش و مشركان، مانند: ابوجهل، وليد بن مغيره، عاص بن وائل و ديگران انجام شد، بدين ترتيب كه آنها در يكى از لیالی مقمره نزد رسول خدا(صلی الله علیه و آله) آمده، گفتند: اگر در ادعاى نبوت خود راستگو هستى، دستور ده اين ماه دو نيم شود!
فرهنگ‌سازی و انقلاب فرهنگی در سیره پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) (1)
فرهنگ‌سازی و ترویج رفتارهای حسنه بر اساس آموزه‌های الهی، از اهداف اصلی بعثت انبیاء(علیهم السلام) بوده، بخش عمده‌ای از عمر شریف آن بزگواران، صرف تحول در فرهنگهای باطل و نهادینه ساختن فرهنگ والای دینی گردیده است؛ چراکه اگر فرهنگ عمومی جامعه بر اساس موازین و معیارهای الهی بنا گردد، علاوه بر جلب رضایت الهی، زمینه رشد و بالندگی جوامع و سعادت نهایی انسانها فراهم خواهد شد.
ویژه نامه عید بعثت رسول اکرم(صلی الله علیه و آله)
براي او از حاملين عرشم و ساير آفريده ها در آسمانها و زمين پيمان گرفته ام كه به او ايمان آورده و به نبوّتش اقرار كنند. اي آدم! به او ايمان بياور كه در نزد من مقام و منزلت، فضل نور و وقارت فزوني يابد. حضرت آدم علیه السلام گفت: به خدا و پيامبرش محمد ايمان آوردم.
لزوم تمسّک به اهل‌بیت(علیهم السلام) در آینه حدیث ثقلین -3
امام همان گونه که در حیطه اجرای دین خدا و امر و نهی تشریعی خلیفه و نماینده خداست، در حیطه شناخت و معرفت و حکمت نظری نیز نماینده اوست. شناخت صحیح معارف الهی نیز تنها از طریق انسان‌های معصوم به دست می‌آید؛ چراکه معصومین(علیهم السلام) به دلیل داشتن افکار صائب و قلوبی پاک، شایستگی دریافت معارف عمیق و بلند الهی را دارند و ما موظفیم معارف ناب و صواب را از ناحیه ایشان دریافت کنیم.
لزوم تمسّک به اهل‌بیت(علیهم السلام) در آینه حدیث ثقلین -2
در حدیث ثقلین تصریح شده است که اهل‌بیت(علیهم السلام) و قرآن تا روزی که در قیامت نزد حوض کوثر بر پیامبر(صلی الله علیه و آله) وارد می‌شوند، از هم جدا نخواهند شد: «إِنَّهُمَا لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّی یرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ». بنابراین، پیروی و تمسّک به اهل‌بیت (علیهم السلام) همانند پیروی و تمسّک به قرآن، تا روز قیامت واجبی مستمر است.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>