سه شنبه ٢٦ تير ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > مکاتب و مذاهب > وهابیت 
ماهنامه مبلغان
ثبت نام و دوره آشنایی و نقد و بررسی؛
مدیریت فرق و ادیان معاونت تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه از طلاب واجد شرایط (برادران و خواهران) جهت شرکت در دوره آشنایی و نقد و بررسی در یکی از رشته های بهائیت، تصوف، وهابیت و اهل حق ثبت نام می کند.
جریان شناسی سلفی‌گری (1)
تفکری که «ابن تیمیه» بنا گذاشت و ما آن را به عنوان سلفی‌گری می‌شناسیم، در زمان خود او و حتی تا چندین قرن پس از وی، نمود و بروز خاصی نداشت و گویی در حاشیه مانده بود و کسی به آن توجهی نمی‌کرد؛ اما چرا و چگونه به ناگاه در قرن دوازدهم هجری کسانی در مدینه ظاهر شدند که افکار و عقاید ابن تیمیه را تدریس و ترویج کردند؟
نقش داعش در ایجاد تفرقه بین مسلمین (2)
در شمارهٔ گذشته (مبلّغان 210) موضوع «تفرقه‌افکنی داعشیان» مطرح گردید و در آن مفهوم تفرقه و وحدت و ضرورت وحدت از نگاه عقل، قرآن و سنت ارائه شد؛ اکنون در ادامهٔاین موضوع روشهای تفرقه‌افکنی داعشیان بین مسلمانان تبیین می‌گردد.
نقش داعش در تفرقه بین مسلمین (1)
با اینکه قرآن کریم در آیات متعددی مسلمانان را به وحدت و یکپارچگی امر فرموده و تاریخ نیز نشان داده است که اگر مسلمین بخواهند عزت، افتخار و شوکت داشته باشند، باید از تفرقه به شدت بپرهیزند؛ اما متأسفانه عملکرد عده‌ای مسلمان‌نما خلاف این مهم را نشان داده است و در هر برهه از زمان، گروهی به اسم اسلام و با کمک دشمنان اسلام، باعث تفرقه بین مسلمین شده‌اند.
وهابیت؛
در این مقاله برآنیم که آماری مختصر از شبهاتی که وهابیت از طرق مختلف علیه تشیّع القا می‌کند را بیان کنیم. با این تذکر که این آمار غیر از شبهاتی است که وهابیت به صورت گسترده و غیر رسمی ایجاد می‌کند.
برخورد پيامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) با ایجاد رعب و وحشت در مردم (2)
در شماره گذشته به مواردی از برخورد پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) با کسانی که به شکل‌های مختلف در جامعه اسلامی به ایجاد رعب و وحشت می‏‌پردازند، اشاره شد و این نکته را متذکر گشتیم که چنین کاری که امروزه توسط گروه‌‏های تکفیری انجام می‏‌شود، با سیره نبوی(صلی الله علیه و آله) در تضاد کامل است. بنابراین، نباید چنین افرادی را از جمله مسلمین و طرفداران اسلام شناخت.
برخورد پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) با ایجاد رعب و وحشت در مردم توسط تندروها(1)
پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) با افراد تندرو که موجب رعب و وحشت در جامعه اسلامی می‌شدند و مردم بی‌دفاع و بی‌گناه را بدون دلیل شرعی به قتل رسانده، اموال آنها را به سرقت می‌بردند، به شدت برخورد می‌کرد و حتی از نگاه ترس‌آور به دیگران، از ترساندن مردم با سلاح، شمشیر یا چاقو، از کشتن زنان و کودکان اهل حرب و تکفیر کسانی که اظهار اسلام می‌کردند نیز به شدت نهی می‌کرد. این امر نشانگر اهمیت دادن به مردم از سوی رسول خدا(صلی الله علیه و آله) است.
جهاد از دیدگاه داعش -3
در اندیشه داعش که برگرفته از اندیشه سلفی تکفیری است، جهاد نقش طریقیت دارد و تنها طریق برای خروج از جهان جاهلی و نیل به حکومت و خلافت اسلامی است. از این‌رو، «رفاعی سرور» از مفتیان تکفیری، معتقد است: برپایی حکومت واجب است و به اعتبار اینکه برای حکومت حد و نهایتی است که آن خلافت است، خلافت به عنوان ساختار سیاسی برای هدایت می‌باشد؛ لکن برپایی حکومت ابتداءً و خلافت به عنوان غایت نهایی، مستلزم قدرت و جهاد است و آن نیز مستلزم شهادت، و غایت شهادت نیز بهشت می‌باشد.
جهاد از دیدگاه داعش -2
برای فهم دقیق‌تر جهاد نزد داعشی‌ها، ابتدا باید سیر عملی جهاد را از دهه 70 میلادی مورد بررسی قرار دهیم. در این سیر، جهاد با نظریه‌پردازی «سید قطب» از نظریه‌پردازان به نام «اخوان المسلمین» آغاز می‌شود و با «عبدالسلام فرج»، نظریه‌پرداز سازمان «الجهاد و الجماعة الاسلامیة» مصر ادامه می‌یابد و با «عبدالله عزام» از استادان بلافصل «اسامه بن لادن» و خود «بن لادن» و القاعده باید مورد بررسی قرار گیرد تا مسئله جهاد از نگاه «ابوبکر بغدادی» رهبر کنونی داعش روشن شود.
جهاد از دیدگاه داعش -1
در اصطلاح فقهی جهاد عبارت است از نثار جان،‌ مال و توان در راه اعتلای اسلام و بر پا داشتن شعارهای ایمان؛ به عبارتی دیگر بکاربردن حداکثر توان و کوشش همراه با تحمل رنج و مشقت در رویاروئی دشمن.

2 3 4 5 صفحه بعدی >>