يکشنبه ٢٨ مرداد ١٣٩٧
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > توشه تبلیغ > ماه رمضان 
ماهنامه مبلغان
امیرالمؤمنین(علیه السلام) و معراج؛
معراج از رویدادهای مهم زندگی پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) است و در این سفر آسمانی مسائلی مهم مطرح شد: مشاهده بهشت و دوزخ و خصوصیات هر یک از بهشتیان و دوزخیان، ولایت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) و فضایل آن حضرت، وجوب نماز و تشریع آن و... .
قضا و قدر در آموزه‌های دینی -4
خداوند برای هر چیزی علت و اسبابی قرار داده است که هستی و مشخصات آن به آنها بستگی دارد. این طور نیست که هرچه در جهان پدید می‌آید، بدون رابطه با قبل و بعد و صرفاً اتفاقی و بی‌حساب باشد. همان گونه که در بارش برف و باران و ... عواملی دخالت دارد و هرگز چنین کاری بی‌علت انجام نمی‌پذیرد.
قضا و قدر در آموزه‌های دینی -3
انسان نیز مانند باد و آب و دیگر چیزها، کارهایی انجام می‌دهد (البته با این فرق که کار انسان اختیاری است) که بعضی از آنها را نمی‌توان به خدا نسبت داد. مانند خوردن و آشامیدن، راه رفتن، نشستن و... حال همین انسان کاری را که با اختیار خود برگزیده است، تمام می‌کند و انجام می‌دهد و یا می‌توان گفت آنها را فیصله می‌دهد که این همان معنای قضا است و همه چیز به خداوند وابسته است، پس وقتی می‌گوییم: انسان این کار را تمام کرد، به همان میزان صحیح است که گفته شود: خدا کار را تمام کرد.
قضا و قدر در آموزه‌های دینی -2
دامنه قضا و قدر تا چه حد است؟ باید گفت: در بعضی از آیات، تقدیر، عام است و شامل جمیع مخلوقات می‌شود. مانند: «وَ خَلَقَ کلَّ شَیء فَقَدَّرَهُ تَقْدیراً» همانطور که هر چیزی مخلوق خداست، مشمول تقدیر الهی نیز هست.
قضا و قدر در آموزه‌های دینی -1
در آیات و روایات دامنه قضا و قدر چنان گسترده است که حتی کوچک‌ترین عمل ما را نیز در بر می‌گیرد. در این صورت برای اهل دقت و نظر سؤالاتی مطرح می‌شود؛ مانند اینکه: قضا و قدر چیست؟
نظام اخلاقی اسلام (5)؛ چند درس اخلاق برای ماه مبارک رمضان -30
عید فطر، یکی از اعیاد مهم اسلام است و در شب و روز آن اعمالی ـ اعم از واجب و مستحب ـ وجود دارد که نباید از آنها غفلت کرد؛ از قبیل ادای زکات فطره، نماز عید فطر و توجه به ادعیه و اذکار مربوط به شب و روز عید که در «مفاتیح الجنان» و دیگر کتب ادعیه آمده است.
نظام اخلاقی اسلام (5)؛ چند درس اخلاق برای ماه مبارک رمضان -29
ماه رمضان، ماه ضیافت الهی است. همان گونه که شرکت در این میهمانی آدابی دارد، ییرون آمدن از آن نیز آدابی دارد که از جمله آنها «وداع کردن» است.
نظام اخلاقی اسلام (5)؛ چند درس اخلاق برای ماه مبارک رمضان -28
انجام برخی از کارها برای روزه‌دار مکروه است و ثواب روزه را کم می‌کند که در روایات پیشوایان معصوم(علیهم السلام) به آنها اشاره شده، برخی از آنها در رساله‌های عملیه (توضیح المسائل) مراجع عظام تقلید نیز آمده و مرحوم سید کاظم یزدی(ره) چهارده مورد از آنها را در «عروه الوثقی» آورده است.
اعتکاف ماه مبارک رمضان؛
آرامش، گمشده اصلی بشر است و انسانها با هر دین و عقیده‌ای به دنبال آرامش و راحتی هستند. جمعی از انسانها آرامش را در جمع مال می‌دانند، عده‌ای رسیدن به مقامات دنیوی را آرامش می‌دانند، لذا شاهان و حاکمان با زیر پا گذاشتن تمام ارزشهای انسانی تلاش کردند به آرامش خیالی خود برسند.
نظام اخلاقی اسلام (5)؛ چند درس اخلاق برای ماه مبارک رمضان -27
با سند «موثق» از امام صادق(علیه السلام) روایت شده که فرموده است: «چون ماه رمضان می‌آمد، پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) بر نمازش می‌افزود. من نیز می‌افزایم، پس شما هم بیفزایید!»

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>