دوشنبه ٢٠ آذر ١٣٩٦
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلی > تحقیقات،مقالات > فرهنگ و اندیشه > خانه و خانواده 
ماهنامه مبلغان
اخلاق خرید؛ بایدها و نبایدها
به اعتقاد برخی از جامعه شناسان، خرید کالا و مصرف آن، اصلی‌ترین عنصر زندگی در دنیای اجتماعی مدرن محسوب می‌شود. از نگاه آنان «مصرف»، موضوعی مربوط به نشانه‌های فرهنگی یک جامعه است و در برخی افراد نشانگر هویت و باطن آنان می‌باشد.
نقش والدین در دین‌داری فرزندان -۳
اسلام جهت ایجاد دین‌داری در فرزندان و تقویت آن، به دو مرحله «پیش از تولد» و «پس از تولد» فرزند، عنایت و توجه خاصی دارد. ما در این مجال فقط به تبیین آموزه‌‌های دینی در مرحله پس از تولد فرزند می‌‏پردازیم و مطالب مربوط به پیش از تولد را به کتاب‌های مربوطه احاله می‌دهیم.
نقش والدین در دین‌داری فرزندان -۲
بر اساس آنچه درباره مفهوم دین و دین‌داری گفته شد، به هر کسی دین‌دار گفته نمی‌شود؛ بلکه دین‌دار کسی است که از روی اختیار و آگاهانه می‌تواند رفتارهای احساسی و عقلانی خود را کنترل کند.
نقش والدین در دین‌داری فرزندان -۱
«دین‌داری» از ابعاد مهم شخصیت انسان است و در زندگی فردی و اجتماعی او دارای آثار گسترده‌ای می‏‌باشد. به همین دلیل، شناخت زمینه‌ها و عوامل مؤثر بر شکل‌گیری و قوّت یا ضعف دین‌داری، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.
روش تربیتی در اسلام (3)
در شماره‌‏های گذشته ماهنامۀ مبلّغان (201 و 204) موضوعی با عنوان «روش‌های تربیتی در اسلام» ارائه شد و در آن به بررسی دو روش از روش‌های تربیتی (پرسش و طرح سؤال و همچنین بشارت و تشویق) پرداخته شد؛ اکنون در ادامۀ این موضوع، روش «اعطای بینش و آگاهی» تقدیم می‏‌گردد.
«بی‏‌تفاوتی»در جامعه، آفت سبک زندگی اسلامی -3
آگاهی از ضررهای بی‏‌تفاوتی؛ اطلاع از فواید فردی و اجتماعیِ نوع‏‌دوستی؛ مطالعه زندگی اشخاص خیرخواه و نوع‌‏دوست؛ الگوسازی رفتارهای همدلانه از افراد تأثیرگذار در جامعه؛ انجام کار خوب برای دیگران؛ گره‏‌گشایی از کار گرفتاران؛ تقویت روحیه دینی همدردی در جامعه، استفاده از رسانه در جهت ترویج مسئله همدردی اجتماعی؛ تقبیح عمومی بی‌تفاوتی و... .
«بی‏‌تفاوتی»در جامعه، آفت سبک زندگی اسلامی -2
در نگاهی دقیق، «بي‌‏تفاوتي» در جامعه می‏‌تواند نوعي «بيماري اجتماعي» به شمار ‏آید که نشانگر بی‏‌میلی، بدبینی و به عبارت بهتر، نوعی افسردگی اجتماعی و انزواطلبی است. همانگونه كه در نقطه مقابل آن، هرگونه اعتنا و نوع‌‏دوستي در حيات فردي و اجتماعي، نشانه پويايي و سلامت اجتماعي محسوب می‏‌شود.
«بی‏‌تفاوتی»در جامعه، آفت سبک زندگی اسلامی -1
بی‏‌تفاوتی؛ مفهومی است که حکایت‏‌کننده نوعی بی‏‌توجهی و بی‏‌قیدی در افراد نسبت به قوانین، هنجارها، حوادث و اتفاقات اجتماعی، سیاسی و غیره در جامعه است که از سوی عمده اندیشمندان حوزه‏‌های مختلف مطالعاتی (اخلاق اجتماعی، علوم اجتماعی، روانشناسی اجتماعی، جامعه‏‌شناسی شهری، ارتباطات و مردم‏شناسی اجتماعی و...)، نکوهش شده و با قاطعیت محکوم گردیده است.
روش‌های تربیتی در اسلام (2) بشارت و تشویق -3
تبشیر آنگاه اثرگذار است که از جانب شخص و جایگاه شناخته شده و دارای مقام و منزلت والایی باشد؛ پس هر کسی نمی‌تواند مبشّر باشد. قرآن کریم می‌فرماید: پروردگارشان به رحمت بی‌منتهای خود بشارت دهد، به مقام رضا و خشنودی خویش و به بهشت‌هایی که در آنجا آن‌ها را نعمت جاودانی است.
روش‌های تربیتی در اسلام (2) بشارت و تشویق -2
رسول خدا(صلی الله علیه و آله) پس از بشارت به بهشت، خود را در نماز خواندن به زحمت می‌انداخت (و انگیزه بیش‌تری پیدا کرده بود)؛ زیرا خداوند به او فرموده است: "خانواده خویش را به نماز فرمان ده و بر انجام آن شکیبا باش!"؛ پس پیامبر(صلی الله علیه و آله) پی‌درپی خانواده خود را به نماز فرمان می‌داد و خود نیز در انجام نماز شکیبا بود.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>