دوشنبه ٠٢ اسفند ١٣٩٥
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > تحقیقات،مقالات > معارف اسلامی > نظام اسلامی 
خودی و غیرخودی در مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام) (3) «نمونه‌هایی از خودی‌های اهل‌بیت(علیهم السلام)»
در شماره‌های گذشته (مبلّغان 197 و 198) موضوع «خودی و غیرخودی در مکتب اهل‌بیت(علیهم السلام)» مطرح شد و در پی پاسخ به سؤال: «چه باید کرد تا منّا اهل البیت شد؟» مطالبی مطرح گردید؛ مباحثی همچون: نشانه‌ها و ملاک‌های غیرخودی و راه‌های علاج تعصّب؛ اکنون در ادامه این موضوع، نمونه‌هایی از افراد خودی نزد ائمه(علیهم السلام)معرفی می‌گردد.
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -5
گروه‌های تکفیری داعش با چنین عقبه فکری و کلامی، امروزه با جنبه‌های عقلانی تجدد ضدیت شدیدی دارند، خصوصاً در حوزه دستاوردهای سیاسی، از قبیل دموکراسی و حقوق بشر و پیشرفت جامعه و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود، و چنین دیدگاه‌های تنگ و تاریکی را به جای انتساب به واپس‌گرایی خود، به اسلام نسبت می‌دهند.
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -4
گرچه پیشینه ظاهرگرایی و عقل‏ ستیزی به زمان پیغمبر اسلام(صلی الله علیه و آله) باز می‏‌گردد و نتیجه‏‌اش ظهور گروهی به نام خوارج بود؛ اما تشکیل فرقه اهل حدیث که به ظاهرگرایی در قرآن و روایات مشهور بود، به قرون دوم و سوم باز می‌‏گردد و سرسلسله اين طيف «احمد بن محمد بن حنبل ابوعبداللّه شيبانى» است
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -3
بعضی از سلفیان و وهابیون معاصر، حتی از به کار بردن لفظ «عقل» ابا دارند و معتقدند که عقل از کلماتی است که متکلمان و فلاسفه آن را ساخته‌اند و هیچ نصّی در کتاب و سنت درباره آن نیامده است.
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -2
در دین مبین اسلام، عقل از جایگاه والایی برخوردار است. قرآن در بیش از سیصد آیه افراد بشر را به تعقّل و خردورزی دعوت کرده است و کسانی را که از عقل خود بهره نمی‌برند، به عنوان بدترین جنبندگان نام برده است: «بدترین جنبندگان کسانی هستند که که کر و لال هستند و تعقّل نمی‌کنند.»
جایگاه عقل در اندیشه اسلامی و داعشی -1
عقل در لغت به معنای حفظ و نگهداری است و از «عِقال البعیر»؛ یعنی ریسمانی که با آن پاهای شتر را می‌بندند، گرفته شده است. به پارچه‌ای که دور سر می‌بندند نیز عِقال گفته می‌شود. قلعه را نیز معقل می‌گویند؛ زیرا پناهگاهی است که انسان را حفظ می‌کند.
پرسش از شما، پاسخ از مقام معظم رهبری(4)
در شماره‌های گذشته (191، 192 و 195) پاسخ برخی از سؤالات مطرح شده پیرامون مشکلات معیشتی، مذاکرات هسته‌ای، نقشه‌های دشمن و... را از زبان مقام معظم رهبری(حفظه الله) ارائه نمودیم؛ اکنون در ادامه این مباحث به مسئله «نفوذ» می‌پردازیم و پاسخ برخی از سؤالات را از زبان مقام معظم رهبری(حفظه الله) ارائه می‌کنیم.
انتخابات؛ بایدها و نبایدها، فضائل و رذائل -6
کسی که برای نشستن بر کرسی نمایندگی مجلس خود را نامزد می‌کند، شایسته است قبل از هر تصمیمی با خویشتن خلوت نماید و لیاقت، کفایت و انگیزه‌های درونی خود را مورد ارزیابی قرار دهد و اگر در وجود خود امتیازات رضایت‌بخشی را برای پذیرش این مسئولیت خطیر مشاهده کرد، به تبلیغات برای معرفی خود اقدام کند، در غیر این صورت، اگر بدین سو اقبال نشان دهد، به نوعی به جامعه جفا کرده است و اشغال مقامی بدون لیاقت‌های لازم، خود خیانت محسوب می‌شود.
انتخابات؛ بایدها و نبایدها، فضائل و رذائل -5
شهید آیت الله مدرّس(ره) نمونه‌ای ناب از یک کاندیدای اصلح بود که از سوی اهالی تهران برگزیده و روانه مجلس شورای ملی گردید. او در زندگی فردی و اجتماعی و مسئولیت نمایندگی، زهد و قناعت، فراست، علم و عمل و درک بالای سیاسی و آگاهی به زمان را با هم جمع کرده بود.
انتخابات؛ بایدها و نبایدها، فضائل و رذائل -4
حضور گستردهٔ مردم در صحنهٔ انتخابات و دادن رأی به نمایندگان لایق و شایسته، همچون ادای امانتی است که با توجه به مشروعیت نظام اسلامی، خود تکلیفی دینی و انسانی به شمار می‌رود.

2 3 4 5 6 7 8 9 10 صفحه بعدی >>