سه شنبه ٢٨ دی ١٣٩٥
« الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِ‌سَالَاتِ اللَّـهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّـهَ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّـهِ حَسِيبًا؛ (پیامبران) پیشین کسانی بودند که تبلیغ رسالتهای الهی می‌کردند و (تنها) از او می ترسیدند، و از هیچ کس جز خدا بیم نداشتند؛ و همین بس که خداوند حسابگر (و پاداش‌دهنده اعمال آنها) است!»
صفحه اصلی صفحه اصلی اخبار و رویدادها اخبار و رویدادها تحقیقات و مقالات تحقیقات و مقالات توشه تبلیغتوشه تبلیغ روضه ها و مدایح روضه ها و مدایح ویژه نامه ها ویژه نامه ها
دانلود نرم افزار دانلود نرم افزار سبک زندگی سبک زندگی تاریخ معصومینتاریخ معصومین روش تبليغ روش تبليغ نقشه سایت نقشه سایت ارتباط با ما ارتباط با ما
صفحه اصلي > تحقیقات،مقالات > مکاتب و مذاهب > صوفیه و اهل حق 
از عرفان ناب تا عرفان دروغين(2)
صوفيه سلوك را داراي مراتبي دانسته و افزوده‌ اند كه پاي‌ بندي به شريعت امري موقت است و چون انسان در طي طريق معرفت مسِ وجود را به زر ناب تبديل كرد، ديگر رعايت حدود شريعت براي او الزامي نيست و در اين ساحت، احكام شرعي رنگ مي‌ بازد.
از عرفان ناب تا عرفان دروغین _ تكليف گريزي و جرم خيزي در صوفيه
اگرچه بسياري از بزرگان عرفان، تقيّد به موازين شرعي را در مسير سير و سلوك امري اجتناب ناپذير مي دانند؛ ولي كم نيستند افرادي كه مي گويند: شريعت نردباني بيش نمي باشد. وقتي سالك به بام حقيقت رسيد، از برنامه هايي كه شرع توصيه مي كند، معاف مي گردد.
از عرفان ناب تا عرفان دروغین _ تكليف گريزي و جرم خيزي در صوفيه
از ديدگاه او بسياري از كساني كه لواي قطبيّت برافراشته اند و مريدان را به سوي خويش مي خوانند، شياطيني آدم روي اند و دست ارادت در كف آنان نتوان نهاد، هم چنين بايد از تبهكاراني كه خود را فقير درگاه خداوند مي خوانند؛ ولي در پي شهوت و شكم هستند، پرهيز نمود.
از عرفان ناب تا عرفان دروغین _ تكليف گريزي و جرم خيزي در صوفيه
اوّلين خانقاه را يك نفر نصراني در رمله شام براي ابو هاشم كوفي ساخت و به گفتة محدّث نوري(ره): امام حسن عسكري(ع) فرموده اند: ابو هاشم با بدعت مذهبي را به نام تصوّف جعل كرد تا پناهگاهي براي عقايد خبيثة خودش و بيشتر بي دينان باشد و سپري براي حفظ عقايد باطلشان.
از عرفان ناب تا عرفان دروغین _ تكليف گريزي و جرم خيزي در صوفيه
اخبار و پيشگويي يا با واقع مطابق است، كه صادق خواهد بود؛ وگرنه القاي شيطاني و ساخته تخيّل است؛ امّا در مورد مشاهداتي كه متعلّق به امور دنيوي نيست؛ بلكه مربوط به حقايق علوي و آسماني است، ميزان و معيار براي تمييز خطا از صواب، قرآن و حديث است.
از عرفان ناب تا عرفان دروغین (4)
صوفيان و برخي فرقه هاي دراويش فرعون را تنزيه كرده و ادّعاي (( أنَا رَبُّكُمُ الأعْلَي)) را توجيه نموده و اين طاغوت متكبّر را موسايي ديگر خوانده اند كه با موساي پيامبر به نبرد پرداخته است؛ آنجا كه در ادبيات صوفيه آمده است:چون كه بيرنگي اسير رنگ شد موسيي با موسيي در جنگ شد...
از عرفان ناب تا عرفان دروغین (4)
ابوبكرواسطي شيطان را الگوي رفتاري معرفي ميكند:راه رفتن را بايد از ابليس آموخت كه در راه خود مرد آمد.سهل تستري شيطان را معلم علم توحيد ميداند و حسن بصري ادّعا ميكند:به درستي كه نور شيطان از نار عزّت است و اگر نور خود را به خلق ظاهر سازد،به خدايي پرستيده ميشود؟
از عرفان ناب تا عرفان دروغین (4)
دراويش و عارف نمايان، حلال خداوند را براي خود حرام مي كنند و اين را از راه هاي رسيدن به حق مي دانند، البته وقتي به قول خودشان، به حقيقت دست يافتند، ديگر قيد و بندي ندارند و هرچه خواستند، مي خورند و مي آشامند و حتي اگر نوشيدني هاي حرام چون مشروبات الكلي باشد.
از عرفان ناب تا عرفان دروغین (4)
كرامت هايي كه دراويش و صوفيان از بزرگان خود نقل مي كنند، غالباً دروغ محض بوده، هيچ گونه شاهدي براي اثبات آنها وجود ندارد. دستهاي از كرامتهاي اين افراد در واقع خوارق عاداتي است كه به دليل رياضت هاي غيرشرعي از آنان صادر مي گردد.
از عرفان ناب تا عرفان دروغین (4)
مشايخ صوفيه كه در عصر ائمّه (علیهم السلام) ميزيسته اند، با آنان بيعت نكرده اند، معروف كرخي از بيعت با امام رضا (علیه السلام) اجتناب كرد و سري سقطي دست بيعت به سوي امام علي النقي (علیه السلام) دراز نكرد و سفيان ثوري به برنامه هاي امام صادق (علیه السلام) معترض بود.

2 صفحه بعدی >>